Gå til innhold

Må jeg betale 11000kr fordi kompisen ikke kan reglene!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

I fadderuken (som forøvrig begynner å nerme seg en stund siden) ble jeg og to andre kompiser med en kompis hjem. Han bor i en blokk utenfor Oslo. Han lokket opp døren for noen som stod utenfor og ikke hadde tilgang til å komme seg inn. Han tenkte sikkert at de kjente noen i blokka. Disse folkene knuste vinduer og ødela dører, sånn at alt må byttes ut:S....

Det kom i går frem at personen som åpnet døren skal betale dette(så lenge personen bor i bygget), da dette står i kontrakten. Kompisen som slapp inn folkene forventer at beløpet skal deles på alle oss fire kompisene. Altså 11000 kr på hver.

I kontrakten står det at de som slipper inn folk selv er ansvarlige for eventuelle herverk. Synes det er ufattelig surt å tenke på at han engang prøver å få alle til å betale, når det er han som slapp de inn!!

Er det bare jeg som reagerer på dette!!?? Virker som om de to andre kompisene gladelig betaler. Jeg har faktisk ikke penger til å betale for andres feil.........

Anonymous poster hash: d3084...058
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke betale med mindre du har gjort noe galt.

Skrevet

Du har ikke singnert noe kontrakt, derfor har du ikke ansvar. Din kompis har sikkert ikke lest gjennom vedtakene og reglene i kontrakten sin før han skrev under, eller har glemt det. Du kan selvfølgelig ikke vite hvilke regler de har for å slippe inn folk eller ikke. Dermed er det kun din kompis som skal betale. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt. 

Anonymous poster hash: 9c6d7...3b8
  • Liker 9
Skrevet

Nei, dette er det kun kompisen din som bor i bygget som skal betale. 

• Liker 6
Skrevet

Da er du heldig som bor der du bor. Her i blokka(er andelsleiligheter) har vi som har leilighet ansvar for hva de besøkende må finne på. 

Anonymous poster hash: d9951...e37
  • Liker 1
Skrevet

Var det ikke kompisen som slapp dem inn? Da er det han som skal betale. 

Anonymous poster hash: 81d10...934
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo kompisen din som bor i bygget (og har nøkkel) som er ansvarlig. Altså er det fullt og helt hans ansvar å betale! Selvsagt sinnsykt kjipt å få en SÅ stor bot (altså 44 000?), så skjønner jo lett at han prøver å legge skylden på dere.. Men jeg hadde iallefall nekta å betale om jeg var deg! Hadde det derimot f.eks vært at du overnattet med kompisen din og du selv lånte nøkkelen hans og DU alene låste opp døren og slapp inn de folkene, mener jeg ansvaret ville vært ditt. 

Endret av strawberry
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke visst at det var regler mot det om jeg var på besøk med han. Og siden jeg helelr ikke slapp dem inn så hadde jeg ikke betalt. Enkelt og greit. Hvor er logikken i at dere skal betale? Dere var jo bare tilfeldigvis på besøk akkurat da, det var ikke dere som slapp de inn.

Anonymous poster hash: d95ec...cd1
  • Liker 2
Skrevet (endret)

1: Det var ikke du som slapp de inn

2: Du bor ikke engang i blokka.

Så, nei, du skal ikke betale. Dette må være tull.

Endret av lisamari
  • Liker 13
Skrevet

Var det ikke kompisen som slapp dem inn? Da er det han som skal betale.

Anonymous poster hash: 81d10...934

For en rar regel, er det ikke naturlig at de som faktisk har ødelagt skal betale og ikke de som slapp inn? Jeg går ut fra at de som finner på slik hærverk ikke akkurat er Guds beste barn, og kan finne på mye annet også. Jeg hadde aldri turt og skulle være den som står midt på natten alene og nekter en skummel guttegjeng ( nå bare fantaserer jeg altså) inngang. Da hadde jeg vært redd for å bli slått ned eller det som værre er.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Kommer ikke til å betale, nei. Har vært sikker på det hele tiden. Ville bare forsikre meg om at jeg gjorde det riktige... Synes uansett synd på kompisen!

-TS

Gjest Angry Man
Skrevet

Var han innedørs når han lukket opp døren for dem eller var han ute sammen med dem?

Hvis han var utendørs og de simpelthen gikk inn når han åpnet døren kan han ikke klandres. Man kan ikke kreve at beboere skal prøve fysisk å hindre folk adgang, ei heller å konfrontere suspekte typer.

Skrevet

Dette kravet kommer de ingen vei med. Kompisen din derimot kan ha en dårlig sak...

Skrevet

Det er ikke kompisen din sin feil at noen idioter gjorde dette. Det er dem som utførte hærverket som skal betale. Dette høres forferdelig urimelig ut, også for kompisen din.

• Liker 5
Skrevet

En annen ting... er ikke dette slikt som skal dekkes av forsikringen?

• Liker 1
Skrevet

er den kontrakten i det hele tatt lovlig?

Anonymous poster hash: 47dc3...a98
  • Liker 2
Skrevet

Første som slo meg: Anmeldelse. Andre: Erstatning og forsikring. Såklart du ikke skal betale noe.

Skrevet

Hei alle sammen.

I fadderuken (som forøvrig begynner å nerme seg en stund siden) ble jeg og to andre kompiser med en kompis hjem. Han bor i en blokk utenfor Oslo. Han lokket opp døren for noen som stod utenfor og ikke hadde tilgang til å komme seg inn. Han tenkte sikkert at de kjente noen i blokka. Disse folkene knuste vinduer og ødela dører, sånn at alt må byttes ut:S....

Det kom i går frem at personen som åpnet døren skal betale dette(så lenge personen bor i bygget), da dette står i kontrakten. Kompisen som slapp inn folkene forventer at beløpet skal deles på alle oss fire kompisene. Altså 11000 kr på hver.

I kontrakten står det at de som slipper inn folk selv er ansvarlige for eventuelle herverk. Synes det er ufattelig surt å tenke på at han engang prøver å få alle til å betale, når det er han som slapp de inn!!

Er det bare jeg som reagerer på dette!!?? Virker som om de to andre kompisene gladelig betaler. Jeg har faktisk ikke penger til å betale for andres feil.........

Det er han som er erstatningspliktig. Man skal aldri gå ut fra at andre bor der eller skal til andre. Her i blokka skal vi kun lukke opp til våre egne gjester og aldri om andre ringer på.

• Liker 2
Skrevet

Det må vel stå noe om dette i kontrakten hans, som han da har skrevet under på. Dere andre skal selvsagt ikke måtte erstatte noe.

Ser for meg et scenario hvor borettslaget ønsker litt utskiftninger, og ansetter noen for å gjøre hærværk :P I følge flere her er det jo bare å sørge for at en eller annen godtroende beboer åpner ytterdøren, og så er hærværkerne selv ikke erstatningspliktige? Bare jeg som syns noe skurrer her..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...