Gå til innhold

48timers karantene barnehage ved sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn som hovedregel har "rare" bleier, og gjerne så mye at det lekker langt oppetter rygg og trenger fullt klesskift. Dette merket den forrige barnehagen gjerne "forskjell" på, og ringte dersom han hadde feber/var utilpass og de visste det generelt var diarè/omgangssyke - eventuelt at han hadde mange slike bleier på en dag.

Vår erfaring er at han 1 av sikkert 50 ganger har faktisk vært syk - og da har vi selvsagt holdt ham hjemme.

Men, den nye barnehagen praktiserer 48timers karantene - noe som faktisk er "umulig" for oss å opprettholde.

Han har i lange perioder aldri fast avføring, og han vil i praksis da være utrolig mye borte fra bhg selv om han ikke er smittsom(det kan jo være matallergi som vi må vente en stund med å teste, vi skal be om dette hos barnelege). 

Så da er spørsmålet mitt: hvordan skal man håndtere stadige telefoner og krav om 48timers karantene i en utredningsperiode og det er lite sannsynlig at barnet faktisk er smittsomt?

Dette blir jo sammenliknbart med barns som har refluks eller kronisk hoste, ingen av delene er smittsomt - de har symptomer ofte, og de er ellers helt friske.

Anonymous poster hash: c04c3...9a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

legeattest på at barnet ikke er smittsomt er ingen dum ide.

Anonymous poster hash: 06fba...83d
  • Liker 4
Skrevet

Når det er diaré, skal det forekomme med en viss hyppighet. En bleie med løs avføring på en barnehagebarn, er altså ikke nok til å gå ut fra at det er omgangssyke, med mindre barnet virker sykt i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

respektere 48 timers regelen... så andre slipper bli syke pga sånne som dere.... 

i bhg jr gikk i. så var det mange som g f i den, og det endte opp med at mange barn og foreldre ble syke. 

regelen er laget så den skal forebygge smitte. så da må man forholde seg til den... 

(folk som ikke respekterer andre burde hatt juling...)

Anonymous poster hash: d6ae2...9ff
  • Liker 4
Skrevet

respektere 48 timers regelen... så andre slipper bli syke pga sånne som dere.... 

i bhg jr gikk i. så var det mange som g f i den, og det endte opp med at mange barn og foreldre ble syke. 

regelen er laget så den skal forebygge smitte. så da må man forholde seg til den... 

Nåja, folk som gir juling respekterer ikke andre, de heller.

Fikk du med deg at barnet ikke var sykt? Hva skal smitte da, mener du??

Anonymous poster hash: dfb97...b0d

• Liker 6
Skrevet

Når det er diaré, skal det forekomme med en viss hyppighet. En bleie med løs avføring på en barnehagebarn, er altså ikke nok til å gå ut fra at det er omgangssyke, med mindre barnet virker sykt i tillegg.

Slik er det ikke i bhg her. Gutten min hadde spist en del plommer og bær ei helg, kom ei bløt bleie i bhg, og han ble sendt hjem. Helt frisk og rask. Så her blir de sendt hjem etter ei bløt bleie.

I vinter var han nesten ikke i bhg, hvis han hoster rett etter han har spist så

Kan det komme opp litt mat, særlig hvis han er i full fart. Ble sendt hjem hver uke...

Skrevet

Håper ikke det der er holdninger du lærer barna dine?!?! :-O

Anonymous poster hash: e3f82...4d8

• Liker 1
Skrevet

Slik er det ikke i bhg her. Gutten min hadde spist en del plommer og bær ei helg, kom ei bløt bleie i bhg, og han ble sendt hjem. Helt frisk og rask. Så her blir de sendt hjem etter ei bløt bleie.

I vinter var han nesten ikke i bhg, hvis han hoster rett etter han har spist så

Kan det komme opp litt mat, særlig hvis han er i full fart. Ble sendt hjem hver uke...

Vi pleier å se an barnet. Dvs barn som vanligvis har løs avføring, sender vi ikke hjem, før de har fått en til bleie med løs avføring eller virker dårlige.
  • Liker 1
Skrevet

Nåja, folk som gir juling respekterer ikke andre, de heller.

Fikk du med deg at barnet ikke var sykt? Hva skal smitte da, mener du??

Anonymous poster hash: dfb97...b0d

barnet var sykt 1 av 50 ganger. og kan hende den 1 av de neste 50 gangene blir glemt ... mennesker feiler..... ikke så moro å være hjemme med diare pga noen foreldre ikke gadd følge den regelen!

folk som ikke respekterer andre fortjener ikke respekt.... ergo juling er lov.... 

Skrevet

Skaff legeerklæring, eventuelt bare viderefortell hva legen sier til dere. Vi hadde det samme problemet med vår eldste, som ofte blir løs i magen ved forkjølelse. Barnehagen mente vi måtte ha henne hjemme i 48 timer, men legen vår sa at det var helt unødvendig i hennes tilfelle (utenom reell omgangssyke, selvsagt).

• Liker 1
Skrevet

Håper ikke det der er holdninger du lærer barna dine?!?! :-O

Anonymous poster hash: e3f82...4d8

hvem vet;) 

Skrevet

Her ville jeg bedt om legeerklæring. Gjerne med utfyllende informasjon og begrunnelse for hvorfor legen anser det som ikke smittefarlig. Og så får barnehagen ta et valg på bakgrunn av dette. Sier de da at regelen fortsatt gjelder, så er det vel dessverre ingenting annet å gjøre. 

Skrevet

Mitt barn hadde løs avføring i tre år. Så lenge barnet ellers er friskt, ikke vondt i magen eller plaget, er ikke 'løs i lorten' (sitat lege) noe man behandler. Få en kegeerkløring på at det ikke er diaré.

• Liker 2
Skrevet

I vår bhg ser vi det ann på bleiene. Er det to bleier som kommer kjapt etter hverandre så sender vi hjem. Men er det en i løpet av en dag ringer vi gjerne foreldre og snakker med de, for  å være på den sikre siden. 

Hadde jeg vært dere ville jeg fått en legeerklæring på det for å være sikker. Men syntes personalet i deres bhg virker litt vrang.. 

Anonymous poster hash: 578ca...41b
Skrevet

Åh, kjenner igjen problemet..

Bare at vår er litt rask å spy. Hun kan spy en skvett bare hun begynner å gråte.

Og barnehagen tolker det jo selvfølgelig andre veien, at hun gråter fordi hun spyr....

Men har forklart, og har også fått vist de alle de vanlige tingene som kan utløse det (som vist hun trekker pusten dypt), og de later til å forstå bedre nå. De ser jo at hun bare spyr, og løper videre liksom.

Skrevet

Her ville jeg bedt om legeerklæring. Gjerne med utfyllende informasjon og begrunnelse for hvorfor legen anser det som ikke smittefarlig. Og så får barnehagen ta et valg på bakgrunn av dette. Sier de da at regelen fortsatt gjelder, så er det vel dessverre ingenting annet å gjøre. 

Det stemmer ikke, det er faktisk foreldrene som bestemmer dette. Når de da i tillegg har en lege i ryggen så kan ikke barnehagen overprøve det.

Skrevet

Personalet blir også smittet siden foreldrene ikke holder barna hjemme ved sykdom

Anonymous poster hash: 86e35...049

• Liker 2
Skrevet

...så alle barn som har en eller annen normaltilstand som kan ligne på en sykdom skal helt ukritisk sendes hjem i minst 48 timer? Flotte greier, jeg synes jeg det for meg. Min har atypisk eksem med utbrudd innimellom, burde sendes hjem da - det kan jo være vannkopper/brennkopper/meslinger/etc :P

Jeg er helt enig i at smittefare bør tas på alvor. Men å ikke gjøre en reell vurdering av hele tilstanden vil ikke alltid være det riktige, altså. Tvert imot tror jeg det kan gi en falsk trygghet. Om de ansatte lærer seg å vurdere hele barnet/situasjonen så vil de kanskje kunne oppdage sykdomstilfeller som ellers ville gått uoppdaget en stund.

Anonymous poster hash: fb3c5...97a

• Liker 5
Skrevet

Helt enig!

Hos oss sendte vi ikke hjem før bleie 2 også var diaré eller barnet hadde andre tegn på sykdom.

Noen barn sliter med løs mage, og skulle man sendt de hjem hver gang. Så hadde de aldri vært i bhg.

Eneste gangen de blir sendt hjem ved første bleie, er når det går diaré og omgangs syke på avdelingen.

Da ser vi ikke ann.

Skrevet

Åh, kjenner igjen problemet..

Bare at vår er litt rask å spy. Hun kan spy en skvett bare hun begynner å gråte.

Og barnehagen tolker det jo selvfølgelig andre veien, at hun gråter fordi hun spyr....

Men har forklart, og har også fått vist de alle de vanlige tingene som kan utløse det (som vist hun trekker pusten dypt), og de later til å forstå bedre nå. De ser jo at hun bare spyr, og løper videre liksom.

akkurat som gutten min. Hvis han løper, herjer eller hoster rett etter å ha spist kan han kaste opp litt. Tror ikke han hadde ei full uke ibarnehagen i vinter. Enda vi prata med dem om det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...