Gå til innhold

Må jeg betale skatt av salg av bolig?

Anbefalte innlegg

Jeg er enearving etter min mor som døde i september 2014. Hun satt i uskiftet bo etter min far som døde året før.

I mai i år (2015) solgte jeg denne leiligheten. Er dette salget skattepliktig?

Anonymous poster hash: 019b0...a1c
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971788-m%C3%A5-jeg-betale-skatt-av-salg-av-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enearving etter min mor som døde i september 2014. Hun satt i uskiftet bo etter min far som døde året før.

I mai i år (2015) solgte jeg denne leiligheten. Er dette salget skattepliktig?

Ja, det er skattepliktig.

Anonymous poster hash: dd30b...de7

Ja, det er skattepliktig. Anonymous poster hash: dd30b...de7

Nei, dette er arv, og skal verken skattes for eller betales arveavgift på, lengre.

Ring Tingretten der du bor, om du er forvirret etter motstridende svar. Arveloven gjelder.

Anonymous poster hash: 9953a...0d7

• Liker 2

Nei, dette er arv, og skal verken skattes for eller betales arveavgift på, lengre.

Ring Tingretten der du bor, om du er forvirret etter motstridende svar. Arveloven gjelder.

Man må ikke betale skatt eller arveavgift av det man arver, men man må betale skatt av gevinsten dersom man selger det. Når man får overdratt en bolig ved arv, så må man fylle ut markedsverdi på skjøtet. TS må skatte av salget dersom salgssummen overstiger markedsverdien fra da hun arvet boligen.

Endret av lisamari
  • Liker 1

TS.

Ser det er litt sprikende svar her.

Kan tilføye at jeg aldri sto som eier av leiligheten. Den sto i min mors navn fra dødsfall og fram til salget skjedde. Dette etter anbefaling fra forretningsfører som jeg snakket med ikke lenge etter dødsfallet. Jeg ville vite om leiligheten måtte formelt føres over på meg før salget skjedde.

Annonse

Ikke svar hvis du ikke har peiling. 

TS:

Du skal skatte på det og etter nye arveregler overtar du dine foreldres inngangsverdi. Det betyr at hvis du har solgt med overskudd skal overskuddet regnes i forhold til hva foreldrene dine betalte og ikke hva boligen var verdt da du arvet. 

Hvis de kjøpte i 1980 og boligen da kostet 1 000 000 kr og du arvet i 2014 og den da var verdt 9 000 000 kr, mens du solgte i år for 10 000 000 kr, så skal du skatte 27% av 9 000 000 kr og ikke 27 % av 1 000 000 kr som er det den har steget i din eieperiode. 

Edit: Fikk ikke med meg siste informasjonen, da kan det være det stiller seg annerledes. 

Endret av MarteM

Googlet litt og fant denne på http://www.hjort.no/Unnga-skatt-ved-arv-og-gave: 

"Det er gitt unntak for bla. bolig- og fritidseiendom. Hvis giver på tidspunktet for gaven eller dødsfallet, kunne solgt sin bolig eller sin hytte skattefritt, gjelder ikke de nye reglene. Da settes inngangsverdien til salgsverdien av boligen eller hytta ved gaven eller arvefallet. Det avgjørende er altså om giver fyller kravene til eier- og botid/brukstid for boligen eller hytta."

Jeg synes dette høres mer sannsynlig ut enn det MarteM skriver at jeg må skatte av gevinst helt tilbake fra 60-tallet når min mor kunne ha solgt leiligheten helt skattefritt før hun døde. 

Men hvordan finner jeg ut salgsverdien per september 2014? Verdien vet man jo ikke før en leiglighet er solgt og salget skjedde jo ikke før drøye halvåret etter "arvefallet"....

• Liker 1

TS. Ser det er litt sprikende svar her. Kan tilføye at jeg aldri sto som eier av leiligheten. Den sto i min mors navn fra dødsfall og fram til salget skjedde. Dette etter anbefaling fra forretningsfører som jeg snakket med ikke lenge etter dødsfallet. Jeg ville vite om leiligheten måtte formelt føres over på meg før salget skjedde. Anonymous poster hash: 019b0...a1c [/

acronym]

Med andre ord er ikke ts selger av boligen.

Det er dødsboet som selger boligen til avdøde, ts skal dermed ikke betale skatt av en bolig hun ikke eier, hun arver aktiva i dødsboet.

Er det så vanskelig å forstå at man må trekke frem botid m.m.?

Med andre ord er ikke ts selger av boligen.

Det er dødsboet som selger boligen til avdøde, ts skal dermed ikke betale skatt av en bolig hun ikke eier, hun arver aktiva i dødsboet.

Er det så vanskelig å forstå at man må trekke frem botid m.m.?

Endelig en som virker som å ha litt peiling på dette. Ja, jeg sto aldri som formell eier av boligen og den ble da også solgt som et dødsbo. Jeg har da heller ikke opplevd noen prisstigning på egen hånd. Det var et privat skifte med kun meg som arving. Så det må bety at salgsprisen jeg oppnådde er uten skatteplikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...