AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Kan man egentlig spise "for mye" av frukt og grønnsaker? Jeg spiser ofte minst én frukt til hvert måltid, samt et par frukter i mellom måltidene. Dette blir fort rundt 5 frukt om dagen. Spiser særlig mye epler og baneaner. I tillegg elsker jeg feks. gulrøtter, og det blir ofte 5-6 gulrøtter om dagen, hvis jeg regner med de jeg spiser til middagen. Er dette litt i overkant? Misliker at frukt er ganske dyrt, da… - Jente, 21 Anonymous poster hash: bb8b8...a9b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 Kan man egentlig spise "for mye" av frukt og grønnsaker? Jeg spiser ofte minst én frukt til hvert måltid, samt et par frukter i mellom måltidene. Dette blir fort rundt 5 frukt om dagen. Spiser særlig mye epler og baneaner. I tillegg elsker jeg feks. gulrøtter, og det blir ofte 5-6 gulrøtter om dagen, hvis jeg regner med de jeg spiser til middagen. Er dette litt i overkant? Misliker at frukt er ganske dyrt, da… - Jente, 21 Anonymous poster hash: bb8b8...a9b Bananer* selvfølgelig Anonymous poster hash: bb8b8...a9b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Det eneste problemet er om du får for mye fiber, og magen slår seg vrang. Luftplager, forstoppelse eller renneræv, f.eks. Grønnsaker kan du ellers bare kjøre på med. Det er litt uenighet om hvor mye frukt som egentlig er bra. Det er mye fruktsukker i frukt, og for mye av det er ikke nødvendigvis kjempesunt. Men om det er direkte farlig tviler jeg på. Anonymous poster hash: d032c...94a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 Det eneste problemet er om du får for mye fiber, og magen slår seg vrang. Luftplager, forstoppelse eller renneræv, f.eks. Grønnsaker kan du ellers bare kjøre på med. Det er litt uenighet om hvor mye frukt som egentlig er bra. Det er mye fruktsukker i frukt, og for mye av det er ikke nødvendigvis kjempesunt. Men om det er direkte farlig tviler jeg på. Anonymous poster hash: d032c...94a Får man for mye fiber av grønnsaker, også? Anonymous poster hash: bb8b8...a9b
Gjest Runforit Skrevet 22. september 2015 #5 Skrevet 22. september 2015 Jeg synes verden har blitt litt psycho når man begynner å bli bekymret for om man spiser for mye frukt og grønt.... Så lenge en spiser variert og får i seg det man trenger av de forskjelllge næringsstoffene, er frisk, sterk og rask så skal man ikke gå rundt å bekymre seg om en spiser for mye frukt.
Gjest Overrasket Skrevet 22. september 2015 #6 Skrevet 22. september 2015 Rent sukker fra fukt og grønt har ikke nøyaktig samme innvirkning på kroppen som rent sukker fra cola og godteri, pga. fiberinnholdet. Fiberinnholdet i frukt og grønnsaker fører til at mer av glukosen forbrennes fremfor å lagres som fett, fordøyelsen av glukosen går saktere og man opplever mindre insulinvariasjoner. Jeg heller innpå med fukt og grønt uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Får man for mye fiber av grønnsaker, også? Anonymous poster hash: bb8b8...a9b Man kan få det, ja. Det er mye fiber i grønnsaker Det er ikke slik at jo mer fiber, jo bedre. Mange blir dårlig i magen av for mye fiber. Om du ikke blir dårlig, så er det jo ikke noe problem. Anonymous poster hash: d032c...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå