AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Heisann. Dette kommer helt sikker til å høres ut som en bitteliten fillesak for de aller fleste. Men for meg akkurat nå er dette en stor sak. Jeg solgte noe via en Facebookgruppe, som skulle sendes via posten. For å være på den sikre side ble pakken sendt som postoppkrav. Men, personen hentet aldri pakken, har blokkert meg på FB og jeg får ikke tak i h*n. Pakken er tilbake hos meg og jeg sitter da igjen med et tap på 240kr som portoen og postoppkravsagiften kostet. "Bare 240 kroner", tenker du sikkert og himler med øynene. Vel, for meg er det mye penger. Det er matbudsjettet mitt for 3-4 dager. For meg er det helt krise å ha tapt de pengene. Grunnen til at jeg har prøvd å selge ting er jo for å tjene penger, ikke tape penger... Jeg vurderer å politianmelde... Men det er det noe vits? Kan de forlange at h*n betaler de pengene til meg? (er ingen vits i for meg å anmelde om det ikke fører til at jeg får dekket det økonomiske tapet mitt, det er jo dét som er viktig for meg her ) Anonymous poster hash: 5a6f1...863
Gjest Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 nå må du tenke deg om litt! du som velger og sende med postoppkrav. da skal du vite risikoen ved at det ikke blir hentet ut ALLTID be om forskudd til oppkravet om du selger noe å sender på den måten.... så har du liten risiko om personen ikke henter ut varen.... anmelde kommer du ingen vei med, da du selv har sendt i oppkrav uten å forstå deg på konsekvensene ....
appelsinjuice Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Jeg tror ikke du kommer noen vei med å anmelde dette, da det er risikoen ved å sende gjenstander som postoppkrav, og hele poenget med ordningen (at du får gjenstanden tilbake dersom vedkommende ikke betaler for å hente den ut) 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 Bud er bindene, også på facebook. Var nettopp en sak i bodø. Jeg ville anmeldtAnonymous poster hash: 7d568...f32 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Jeg ville også anmeldt - ikke fordi du nødvendigvis får igjen pengene, men for å forhindre at vedkommende og andre gjør det samme igjen.
Gjest Bud Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Hvorfor skriver du "h*n" når alternativene du kunne satt inn er enten "han" eller "henne"?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Hva skjer når du ikke betaler regningene dine? Du blir ikke anmeldt. Firmaet kjører inkasso på deg. Det er det eneste alternativet du også har. Anonymous poster hash: 732ee...963 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 Om dere har en skriftlig avtale på at dette skulle kjøpes, så må du evt. kjøre inkasso eller drive inn pengene. Å ikke betale danner ikke uten videre grunnlag for politianmeldelse. Anonymous poster hash: 0d28c...b44
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Politiet kommer jo selvfølgelig ikke til å gjøre noe. Tvilsomt om de i det hele tatt kontakter kjøperen. Det blir henlagt. Neste gang du skal selge noe på internett, så vet du nå at du skal kreve hele kjøpssummen + fraktkostnadene på forskudd. Det er helt vanlig, og det har jeg alltid gjort. Vil ikke kjøper det, så blir det ingen vare, så enkelt er det. Og dersom de er virkelig interessert, så går de med på det. Har enda ikke opplevd at noen har trukket seg som følge av det. Jeg ble forsøkt svindlet en gang, av en fyr med et fiktivt navn som ville at jeg skulle sende varene (hobbyartikler) til hans kone. Greit nok. Fikk en mail om at nå var pengene innbetalt til konto. Jeg var på nippet til å stole på han og for engangs skyld sende varene før pengene var inne, han sa jo at det var gjort... men jeg besinnet meg og ventet til neste dag og sjekket kontoen. Ingen penger. Neste dag der igjen? Ikke da heller. Pengene kom aldri, og "kjøperen" var ikke lenger mulig å få tak i. Personen han ville at jeg skulle sende varene til, viste seg dessuten å være samboer med en person med et helt annet navn, så det var lite sannsynlig at det var "hans kone". Navnet han hadde oppgitt var også falskt, lot seg ikke oppdrive noe sted, hverken telefonkatalog eller Facebook eller google. Jeg unngikk altså å bli svindlet fordi jeg ventet på at pengene (varene + frakt) skulle komme inn på konto. I alle andre tilfeller av salg, når pengene er kommet inn, reiser jeg på postkontoret og poster pakken samme dag som pengene er inne. Anonymous poster hash: f6982...9d3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Politiet kommer ikke til å engasjere seg i en så liten filleting som dette. De har nok andre og mer viktige ting å gjøre. Du får heller bare se på det som en erfaring, og at du er så avhengig av de 240 kronene synes jeg høres mye mer bekymringsverdig ut enn at pakken ikke ble innløst. Anonymous poster hash: d1bc7...94c
globalagogo Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Hvorfor skriver du "h*n" når alternativene du kunne satt inn er enten "han" eller "henne"? Hen?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Mulig jeg ville ha truet med å ha tatt saken videre, juridisk sett er han jo bundet til å kjøpe varen - og når han ikke betalte som han skulle, og du har fått utgifter med det (du måtte betale for oppkravet), er det noe han burde betalte. Lag deg en ny Facebook-konto, og send han en melding gjennom den? Anonymous poster hash: 11069...cf9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Om dere har en skriftlig avtale på at dette skulle kjøpes, så må du evt. kjøre inkasso eller drive inn pengene. Å ikke betale danner ikke uten videre grunnlag for politianmeldelse. Anonymous poster hash: 0d28c...b44 Et firma kan gå til inkassosak, privatperwoner i privat handle kan ikke gå til inkassosak mot hverandre. Det ts kan gjøre er å ta ut forliksklage. Men det er risikofyllt, fordi beløpet er lite og gebyret formå fåsqken behandlet er på nærmere tusen kroner. Faren for at Forliksrådet avviser saken er stor, eller at de sier skyld deling, og ts sitter der med et gebyr på nesten tusen kroner og får dekket halvparten av portoutgiftene sine. Alternativt at kjøper trenerer saken og ts kommer ikke lengre. Anonymous poster hash: 3d968...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå