AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Jeg har lenge hatt lyst på å få meg hund. Jeg har lest side opp og side ned om diverse raser, gemytt og hundehold. Dette er altså ikke en impulshandling.... Yorkshire terrier har i så måte blitt den hunden jeg kunne tenkt meg å få da den passer til min livsstil og mine preferanser. For meg er det viktig at hunden kommer fra sunne/friske aner og en seriøs oppdretter. På FINN føler jeg det er så mye useriøst. Det er så mange som knapt annonserer noe informasjon om hundene de selger eller ikke legger ut bilde av mor/far til hundene. Ofte står annonsene på google-translate-norsk eller engelsk... Jeg er derfor interessert i tips/råd om seriøse oppdrettere av Yorkshire terrier. Generelle tips, erfaringer og råd om rasen setter jeg også stor pris på PS: Jeg bor på Sørlandet. Anonymous poster hash: 1bf84...4fc
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Ruccula Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Du tar kontakt med reseklubben til den aktuelle rasen og ber dem komme med anbefalinger til en seriøs oppdretter
palamina Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 (endret) slett Endret 22. september 2015 av palamina
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #5 Skrevet 22. september 2015 Første du gjør er å google etter oppdretter. Så leser du deg opp på hva du bør se etter, altså helseattester og rykter. Google oppdretteren og se hva du finner. Så kan du melde deg inn i facebook grupper for rasen, eller div forum på nett, canis og hundesonen er en start. Når du da har ett par oppdrettere du liker, som har fått gode tilbakemeldinger og slikt så tar du kontakt. Viktig å møte valpen før du velger. En god oppdretter vil hjelpe deg med å finne den valpen som passer for deg. Det å si "jeg skal ha X" etter å ha bare sett et bilde, ja da vet du aldri hva du får. Noen sier "ok, da er den reservert". Men en god oppdretter vil tilby deg å møte valpen, vil gi deg informasjon om gemytt og væremåte. Men, det skader ikke å spørre selv også! Den beste oppdretteren kan ligge i Finnmark, og da må du ta et valg. Er du villig til å gå for en useriøs oppdretter 10 minutter unna, eller er du villig til å fly til Finnmark og hente den valpen du ønsker deg? Det er "normalt" å må reise, vet om flere som har reist til Danmark og Tyskland for å hente valp. Også innenlands så klart. Selv kjørte jeg 11 timer frem og tilbake for å hente to av mine, to sommer på rad. Kjørte i ett sett, sov ikke over eller noe. Kunne ha tatt fly, men valgte å kjøre bil. Men da jeg fant den perfekte oppdretteren så var ikke reisen noe problem. Det var noe jeg sparte opp til på forhånd også. Tusen takk for kjempeutfyllende svar! Jeg er definitivt åpen for å reise et stykke for å finne den riktige hunden altså Noen oppfølgingsspørsmål: * Reiste du to runder? Først for å se valpene og så den gangen du skulle hente disse 11 timene hver vei? * Dersom du flyr, kan du ha hunden inne i flyet eller må den være adskilt (liker ikke tanken på at lille valpen skal sitte på fly helt alene ) Anonymous poster hash: 1bf84...4fc
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #6 Skrevet 22. september 2015 (endret) J. Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Kennel Andormaya kjøpte vi av. Nettsiden er ikke så bra men oppdretter er fantastisk og vi er superfornøyd med hunden vår😍😍😍 http://kennelandormaya.123hjemmeside.no/387374386 Var også på flere utstillinger og traff andre oppdrettere så det er definitivt noe du bør vurdere Anonymous poster hash: 82b5a...742
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Kennel Andormaya kjøpte vi av. Nettsiden er ikke så bra men oppdretter er fantastisk og vi er superfornøyd med hunden vårhttp://kennelandormaya.123hjemmeside.no/387374386 Var også på flere utstillinger og traff andre oppdrettere så det er definitivt noe du bør vurdere Anonymous poster hash: 82b5a...742 Hvor holder de til? Anonymous poster hash: 1bf84...4fc
Ruccula Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Vi leter også etter yorkshire valp og er også ute etter valp fra en seriøs oppdretter som driver oppdrett etter etiske rettningslinjer, utfører alt av helsesjekker osv Jeg har tatt kontakt med raseklubben og fått tlf nr til noen oppdrettere. Så får du spørre dem litt ut om hvor mange kull de har i året, om hvilke helsesjekker de tar på foreldrene, hvordan oppveksten til valpene er. Så ville jeg dratt å pratet med oppdretteren og hilst på foreldrene. Snakket med henne om hva du ser i en hund sånn at hun kan velge ut valpen hun tror er best til dere. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Vi leter også etter yorkshire valp og er også ute etter valp fra en seriøs oppdretter som driver oppdrett etter etiske rettningslinjer, utfører alt av helsesjekker osv Jeg har tatt kontakt med raseklubben og fått tlf nr til noen oppdrettere. Så får du spørre dem litt ut om hvor mange kull de har i året, om hvilke helsesjekker de tar på foreldrene, hvordan oppveksten til valpene er. Så ville jeg dratt å pratet med oppdretteren og hilst på foreldrene. Snakket med henne om hva du ser i en hund sånn at hun kan velge ut valpen hun tror er best til dere. Lykke til Tusen takk! Ikke lett å finne den rette i jungelen av svært mange useriøse aktører. Har du sett på FINN nå? Det ligger ett planlagt Yorkshire terrier-kull der inne med stamtavle. Resten er uten stamtavle, og man har ingen aning på hva man får. Deriblant ser man tydelig at det selges ikke renrasede Yorkshire som om de skulle være renraset. Rett og slett svindel! Den ene valpen som ligger ute har hvitt bryst, og Yorkshire kommer ikke i den fargen. Det samme med enkelte som helt tydelig er en bland av Silky terrier (spissere ansikt) etc etc. Uff Det verste er at mange heller vil kjøpe en billig hund enn av en seriøs oppdretter med stamtavle. Anonymous poster hash: 1bf84...4fc
Ruccula Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Tusen takk! Ikke lett å finne den rette i jungelen av svært mange useriøse aktører. Har du sett på FINN nå? Det ligger ett planlagt Yorkshire terrier-kull der inne med stamtavle. Resten er uten stamtavle, og man har ingen aning på hva man får. Deriblant ser man tydelig at det selges ikke renrasede Yorkshire som om de skulle være renraset. Rett og slett svindel! Den ene valpen som ligger ute har hvitt bryst, og Yorkshire kommer ikke i den fargen. Det samme med enkelte som helt tydelig er en bland av Silky terrier (spissere ansikt) etc etc. Uff Det verste er at mange heller vil kjøpe en billig hund enn av en seriøs oppdretter med stamtavle.Anonymous poster hash: 1bf84...4fc Jeg så på finn en gang men fant fort ut at det ikke er noe vits. Bare useriøst hele greia. Folk tenker at, jaja det er ikke så farlig for jeg skal ikke stille ut bikkja. Men det skaø ikke vi heller, men jeg vet hvor viktig det er med seriøse oppdrettere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå