enstkanonymjente Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Hei! Like før jeg fylte 18 år mottok jeg erstatnings penger fra min fæle eks kjæreste som har gjort meg vondt.. Når pengene kom inn på kontoen hadde jeg barnekort, noe som vil si at moren min hadde full tilgang til å hente ut penger i fra min konto å til sin egen. Hun tok ut 10.000 kr av de erstatnings pengene og nekter å gi de tilbake. Er ganske opprørt med tanke på at det for meg ikke bare var penger,men en erstatning for alt grusomt jeg har måtte gå gjennom med mine eks... Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? og er dette noe jeg eventuelt kan anmelde? Noen tanker, anybody?
enstkanonymjente Skrevet 22. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2015 Hva gikk pengene til? Mener du pengene mamma tok i fra kontoen, i så fall har jeg null aning om hva de pengene gikk til..
Oppgitt78 Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 (endret) Mener du pengene mamma tok i fra kontoen, i så fall har jeg null aning om hva de pengene gikk til.. Snakk med din mor om det, før du begynner å styre med anmeldelser o.l.... Hvis hun har tatt de kun til eget forbruk, så er det veldig dumt! Men, hvis hun har tatt de for å bruke de på noe som har gagnet deg, så kan det være mer forståelig.. Hvor mye fikk du totalt i erstatning? Endret 22. september 2015 av Oppgitt78 1
enstkanonymjente Skrevet 22. september 2015 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2015 Snakk med din mor om det, før du begynner å styre med anmeldelser o.l.... Hvis hun har tatt de kun til eget forbruk, så er det veldig dumt! Men, hvis hun har tatt de for å bruke de på noe som har gagnet deg, så kan det være mer forståelig.. Hvor mye fikk du totalt i erstatning? Fikk totalt 60.000 i erstatning, men ettersom jeg har min anelse om at de pengene hun tok har gått til sitt eget forbruk så gnager det veldig at hun har tatt de.. Gnager enda mer at hun har tatt noe jeg har fått erstatning av for noe vondt jeg har opplevd, om det høres logisk ut. 1
enstkanonymjente Skrevet 22. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2015 Fikk totalt 60.000 i erstatning, men ettersom jeg har min anelse om at de pengene hun tok har gått til sitt eget forbruk så gnager det veldig at hun har tatt de.. Gnager enda mer at hun har tatt noe jeg har fått erstatning av for noe vondt jeg har opplevd, om det høres logisk ut
Oppgitt78 Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Fikk totalt 60.000 i erstatning, men ettersom jeg har min anelse om at de pengene hun tok har gått til sitt eget forbruk så gnager det veldig at hun har tatt de.. Gnager enda mer at hun har tatt noe jeg har fått erstatning av for noe vondt jeg har opplevd, om det høres logisk ut. Hvis pengene har gått til å beholde tak over hodet, og mat på bordet, så er det jo en formildende omstendighet.. Men hvis det er sløst vekk på vas, så er det verre. Det er dine penger, men jeg tror ikke du får de tilbake ved å anmelde henne.. Sannsynligvis, så er det lureste her å snakke med henne på en ordentlig måte, som voksne.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Dette har hun vel ikke lov til. Ville forhøre meg med en advokat, om ikke mammaen din blir med på en nedbetalingstid til deg.Anonymous poster hash: 9d3be...9e3 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #9 Skrevet 22. september 2015 Hvis pengene har gått til å beholde tak over hodet, og mat på bordet, så er det jo en formildende omstendighet.. Men hvis det er sløst vekk på vas, så er det verre. Det er dine penger, men jeg tror ikke du får de tilbake ved å anmelde henne.. Sannsynligvis, så er det lureste her å snakke med henne på en ordentlig måte, som voksne.. Det er da ikke greit uansett at moren hennes har tatt 10 000 av pengene hennes og ikke snakket med henne om det? Det er masse penger, og når hun ikke forteller hva det er gått til føler jeg at moren mest sannsynligvis har brukt det på seg selv. TS dette kan du anmelde. Anonymous poster hash: 71ff6...565 11
Oppgitt78 Skrevet 22. september 2015 #10 Skrevet 22. september 2015 Det er da ikke greit uansett at moren hennes har tatt 10 000 av pengene hennes og ikke snakket med henne om det? Det er masse penger, og når hun ikke forteller hva det er gått til føler jeg at moren mest sannsynligvis har brukt det på seg selv. TS dette kan du anmelde. Anonymous poster hash: 71ff6...565 Selvsagt kan hun anmelde! Men realiteten er at politiet ikke prioriterer slike småsaker, og advokat fort koster det mangedoblete.. Derfor mener jeg den beste løsningen vil være å snakke sammen som voksne, i en behersket tone, og prøve å komme til en enighet.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #11 Skrevet 22. september 2015 Det første du må gjøre om du ikke alt har gjort det er å fjerne moren din som disponent fra alle kontoene dine. Og fortell henne i klartekst hva du mener om tyver - hva slags mor stjeler fra sitt eget barn? Bor du hjemme er det kanskje på tide å finne et annet sted å bo? Anonymous poster hash: a1789...fe5 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 22. september 2015 #12 Skrevet 22. september 2015 Dette er kanskje urelevant, men jeg skjønner ikke hvordan penger kan være en god nok erstatning mot noe som har gjort det vondt psykisk. Bare fordi du får pengene betyr det vel ikke at alt det vonde blir borte? Kan noen forklare meg dette? Når det gjelder pengene og mora di, så er ho mora di. Kan du ikke snakke med henne og spørre hva ho har brukt det til? Syns det blir barnslig om du skal anmelde din egen mor, uten å få snakka med henne først.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #13 Skrevet 22. september 2015 Er det et voksent familiemedlem du kan snakke med, som igjen kan snakke med din mor? En onkel, bestefar (noen med litt "autoritet" over din mor)? Anonymous poster hash: d09f2...9fb 2
Gjest BabyBlue Skrevet 22. september 2015 #14 Skrevet 22. september 2015 Dette handler ikke om pengene, men at hun tok noe som var ditt bak din rygg. Du kan fint anmelde henne, alt beviset er jo der digitalt - hvor mye som ble tatt ut, når osv. Finn deg en advokat kanskje?
Dr. A. Kula Skrevet 22. september 2015 #16 Skrevet 22. september 2015 Siden du bare snakker om moren din her, lurer jeg da på om du har en far du kan ta dette opp med. Om det ikke er en far med i bildet, har du kanskje verge (hadde da du var under 18), som nettopp skal være der for at din(e) foreldre ikke skal kunne gjøre slikt. Du bør uansett snakke med din mor for å få klarhet i hvorfor hun tok ut pengene og hva de er brukt til. Videre er altså far og/eller evt verge noen du bør snakke med før du tenker på advokat. Ellers er dette noe som kan luftes med f.eks fastlege/helsesøster (som har taushetsplikt) som en oppfølging til hvorfor du fikk erstatning i første omgang - om de har råd til hvor du kan henvende deg i denne saken. Tenker da f.eks familievernkontor/barnevernet (ettersom det skjedde før du ble 18)/etc, eller annen myndighet. 2
Gjest Gaea Skrevet 22. september 2015 #17 Skrevet 22. september 2015 Tråden er ryddet for persondebatt. Marr, mod.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #18 Skrevet 22. september 2015 Hei! Like før jeg fylte 18 år mottok jeg erstatnings penger fra min fæle eks kjæreste som har gjort meg vondt.. Når pengene kom inn på kontoen hadde jeg barnekort, noe som vil si at moren min hadde full tilgang til å hente ut penger i fra min konto å til sin egen. Hun tok ut 10.000 kr av de erstatnings pengene og nekter å gi de tilbake. Er ganske opprørt med tanke på at det for meg ikke bare var penger,men en erstatning for alt grusomt jeg har måtte gå gjennom med mine eks... Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? og er dette noe jeg eventuelt kan anmelde? Noen tanker, anybody? Hvorfor var ikke overformynderiet inne når du var under 18 år? Eller gjelder det høyere summer kanskje?Anonymous poster hash: dc023...14d
Gjest Dwight Skrevet 22. september 2015 #19 Skrevet 22. september 2015 Dette er kanskje urelevant, men jeg skjønner ikke hvordan penger kan være en god nok erstatning mot noe som har gjort det vondt psykisk. Bare fordi du får pengene betyr det vel ikke at alt det vonde blir borte? Kan noen forklare meg dette? Når det gjelder pengene og mora di, så er ho mora di. Kan du ikke snakke med henne og spørre hva ho har brukt det til? Syns det blir barnslig om du skal anmelde din egen mor, uten å få snakka med henne først. Pengene skal også gå til eventuelle behandliner. 10.000kr er mye i psykologtimer og mistet arbeidstimer
sonush Skrevet 22. september 2015 #20 Skrevet 22. september 2015 Hvorfor var ikke overformynderiet inne når du var under 18 år? Eller gjelder det høyere summer kanskje?Anonymous poster hash: dc023...14d Tror grensen ligger på rundt 75 000kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå