AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Jeg prøver å gå ned 15 kg fra 83 til 68, har klart 4,5 til nå. Jeg har tenkt litt på det med at kroppen blir vant til kaloriunderskuddet, for jeg har jo ikke lyst til å alltid måtte tenke så veldig på hva jeg spiser for at jeg ikke med en gang skal gå opp igjen. Skjønner at mye er å legge om vaner og velge sunnere alternativer, men for å klare å gå ned er i hvert fall jeg nødt til å være veldig bevisst. (Jeg tror ikke at jeg skal kunne gå tilbake til gamle vaner uten å gå opp, vil bare ikke bli sittende fast i en evig diett) Så det jeg har lurt litt på er om det kunne være smart å ta vekttapet i intervaller. For eksempel 5 kg av gangen og så prøve å bli der en stund. Hva har dere som har gått ned ca 15 kg og blitt der gjort? Har dere tatt det i intervaller eller i en "jafs"? Noen synspunkter?Anonymous poster hash: 785ca...945
Pringle Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 Jeg har gått ned ca 23 kilo, hadde sett for meg 18-20, men de siste skled av litt av seg selv mens jeg gikk over til stabilisering/vedlikehold, hvor jeg har vært i ca 11 måneder nå. Jeg har ikke tatt noen "pause". Jeg begynte med Grete Roede og ja/nei-mat, men etter at jeg oppdaget Myfitnesspal (haha, jeg høres ut som en reklameplakat), har jeg tilstrebet å spise etter prinsippet " jeg spiser det jeg vil, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden". For å holde meg under kalorimålet mitt uten å være sulten, har matvalgene mine av seg selv blitt bedre. Jeg har ikke spist "slankekost" siden årsskiftet 2013/14, men jeg har ogå sluttet å kjøpe godteri. Jeg har ikke noe plagsomt søtsug lenger. Jeg har vært veldig bevisst jeg også, men etterhvert går det seg til og blir automatisert. Målet mitt er å kunne spise som en normal person. Det jeg fokuserer på, er å spise faste måltider, "fem om dagen", få inn variasjon, og ikke stresse for mye. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at kroppen blir vant til kaloriunderskuddet. En lettere kropp trenger mindre mat enn en stor kropp. Hva mer er det?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Når du veier mindre vil du ofte bli raskere mett også. En tynn kropp trenger mindre energi for å holde på vekten enn en overvektig kropp. Er nok litt tilvenning inne i bildet. Så er det også slik at noen bare har en dårligere metthetsfølelse enn andre. Anonymous poster hash: 64307...a99
Gjest Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 Jeg tror ikke den type intervaller har noe for seg. Her er en artikkel som omhandler det du er redd for. Vedkommende som skriver dette anbefaler blant annet å gradvis øke kaloriinntaket (veldig lite om gangen!) til man kommer opp på et mer "normalt" nivå, hvis man er i den situasjonen at man allerede spiser veldig lite. http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/ Nå sier du lite om hvor mange kalorier du spiser, så det er ikke sikkert du trenger å bekymre deg i det hele tatt. Hvis du går ned i vekt og ikke spiser veldig lite er det jo bare å fortsette slik du gjør nå. Intervaller har som sagt liten hensikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå