Smuti Skrevet 21. september 2015 #1 Skrevet 21. september 2015 Har en hannvalp på litt over 4 mnd som har tendenser til å bjeffe noe voldsomt på alt og ingenting. Bjeffer når vi rydder, bjeffer når vi lager mat, bjeffer når vi snakker til han, bjeffer når vi spiser, bjeffer når vi gjør så lite som å bare gå fra et rom til et annet... Vi har prøvd å både ignorere han, og å si "NEI" på en bestemt måte, men ingenting hjelper. Vi begynner å bli rimelig frustrerte, og aner ikke hvordan vi skal få han til å skjønne at slik bjeffing IKKE er lov. Råd tas i mot med stor takk!
Rainbow Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 Det å si nei med bestemt stemme har han ikke noen forutsetning for å skjønne hva betyr. Han vet ikke hva nei er, og sannsynligheten er stor for at han føler dere bjeffer tilbake - ergo enda større grunn til å bjeffe, dere er jo plutselig enige i at det er noe å bjeffe for. Ok, jeg skal prøve å komme med et råd - men understreker at jeg har en hund som ikke bjeffer selv, så jeg har ikke prøvd det, det er bare hva jeg har lest. Hver gang hunden bjeffer kan man få den til å finne på noe annet. Stoppe situasjonen og trene på triks, kalle inn hunden hvis det skjer ute og så belønne for at han kommer, belønne for at han sitter når du ber om det osv, altså avlede fra bjeffinga med noe annet - noe som belønnes. Når hunder bjeffer på noe ute skal man ta dem innn uten et ord, uten noe kjeft, men ta dem rolig inn, og gjenta hver gang bjeffinga begynner, sånn at bjeffing i tide og utide kan bety "det morsomme slutter". Når alt det er sagt, han er ung, han er i første pubertet. Alt han gjør nå kan være smått frustrerende. Oppførselen til en fire mnd gammel valp som er full av rare hormoner og babyfakter blanda fint sammen sier lite om hvordan han blir som voksen.
Tabris Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Ulike typer bjeffing bør takles på ulike måter. Jeg er enig i det Rainbow sier at "Nei" ofte ikke har noen effekt. Som regel har man ikke lært inn "Nei" som en klar kommando, og hvis man sier det med sint stemme tror hunden kanskje at man bare er med og bjeffer. Det høres ut som om en del av bjeffingen er oppmerksomhetsbjeffing (de situasjonene hvor han bjeffer mot dere). Det ville jeg totaltignorert. Over tid. Fordi enhver oppmerksomhet du gir, fra et "Nei" til å be om sitt, vil gi hunden hva den ønsker. Snu deg bort fra hunden, stirr i taket og ignorer. Når hunden har vært rolig i minst tre sekunder, så kan du snu deg mot ham, prate litt, kose og klappe osv. Ellers er det lurt med miljøtrening, sosialisering og litt aktivisering/trening slik at han er fornøyd og trøtt, det vil også generelt kunne hjelpe mot slik bjeffing. 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Tabris Skrevet 22. september 2015 #5 Skrevet 22. september 2015 (endret) Den type bruk av halsbånd som du beskriver er ikke lov i Norge. I tillegg er det ikke anbefalt fordi det er symptombehandling. F.eks så kan en hund bjeffe mot andre hunder eller passerende folk (eller annet) fordi den synes det er skummelt. Et slikt halsbånd kan da gjøre at hunden ikke lenger tør bjeffe, men den er fortsatt like utrygg. Jeg har lite tro på å straffe bort hundens språk, og heller jobbe med det som fører til at hunden reagerer slik. Endret 22. september 2015 av Tabris 10
Smuti Skrevet 22. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2015 (endret) Den 22.9.2015 at 8.09, Rainbow skrev: Det å si nei med bestemt stemme har han ikke noen forutsetning for å skjønne hva betyr. Han vet ikke hva nei er, og sannsynligheten er stor for at han føler dere bjeffer tilbake - ergo enda større grunn til å bjeffe, dere er jo plutselig enige i at det er noe å bjeffe for. Ok, jeg skal prøve å komme med et råd - men understreker at jeg har en hund som ikke bjeffer selv, så jeg har ikke prøvd det, det er bare hva jeg har lest. Hver gang hunden bjeffer kan man få den til å finne på noe annet. Stoppe situasjonen og trene på triks, kalle inn hunden hvis det skjer ute og så belønne for at han kommer, belønne for at han sitter når du ber om det osv, altså avlede fra bjeffinga med noe annet - noe som belønnes. Når hunder bjeffer på noe ute skal man ta dem innn uten et ord, uten noe kjeft, men ta dem rolig inn, og gjenta hver gang bjeffinga begynner, sånn at bjeffing i tide og utide kan bety "det morsomme slutter". Når alt det er sagt, han er ung, han er i første pubertet. Alt han gjør nå kan være smått frustrerende. Oppførselen til en fire mnd gammel valp som er full av rare hormoner og babyfakter blanda fint sammen sier lite om hvordan han blir som voksen. Ok, ja det gir mening! Men hvis jeg avleder han med f.eks lek når han bjeffer, vil han ikke da tro at bjeffing = "får gjøre noe gøy"? Uff, synes det med bjeffing er vanskelig. Er ikke lett å bare ignorere han heller, fordi da løper han i føttene på oss (bokstavelig talt) og bjeffer.. Endret 8. september 2016 av Smuti
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Den type bruk av halsbånd som du beskriver er ikke lov i Norge. I tillegg er det ikke anbefalt fordi det er symptombehandling. F.eks så kan en hund bjeffe mot andre hunder eller passerende folk (eller annet) fordi den synes det er skummelt. Et slikt halsbånd kan da gjøre at hunden ikke lenger tør bjeffe, men den er fortsatt like utrygg. Jeg har lite tro på å straffe bort hundens språk, og heller jobbe med det som fører til at hunden reagerer slik. Jo, det er lovlig i Norge. Strømhalsbånd er også lovlig, men skal kun brukes av fagfolk som har kurs og kun under avlæring av å jage sau etc. Ikke noe jeg liker, men understreker det er lovlig. Anonymous poster hash: ef864...633 1
Tabris Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Ok, ja det gir mening! Men hvis jeg avleder han med f.eks lek når han bjeffer, vil han ikke da tro at bjeffing = "får gjøre noe gøy"? Uff, synes det med bjeffing er vanskelig. Er ikke lett å bare ignorere han heller, fordi da løper han i føttene på oss (bokstavelig talt) og bjeffer.. Ts Jeg er enig med deg. Hvis oppmerksomhetsbjeffing fører til noe gøy (avleding med leke osv), så vil det forsterke bjeffingen. Beste for slik bjeffing er å ignorere. Når hunden ikke lenger får noen svar på bjeffingen, så er sjansen stor for at bjeffingen vil øke i intensitet en periode, kanskje inkludert hopping osv (det kalles "ekstinksjonsburst"). Det er positivt i denne sammenheng, fordi det er betyr at atferden er i ferd med å forsvinne. Atferden (bjeffingen) blir forsterket en periode, og når det heller ikke fungerer (null oppmerksomhet), så vil den høyst sannsynlig reduseres og forsvinne. Men det er da også viktig at man samtidig lærer hunden hva som VIL føre til oppmerksomhet - nemlig at hunden er stille. Jo, det er lovlig i Norge. Strømhalsbånd er også lovlig, men skal kun brukes av fagfolk som har kurs og kun under avlæring av å jage sau etc. Ikke noe jeg liker, men understreker det er lovlig. Anonymous poster hash: ef864...633 "All bruk av utstyr som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, som for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd, vil bli vurdert som i 15 strid med dyrevelferdsloven. Det samme gjelder for fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut eller vibrasjon. Disse må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede perioder." http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder%20-%20hund 6
Rainbow Skrevet 22. september 2015 #9 Skrevet 22. september 2015 (endret) Hør på Tabris, hun vet mye om hund! Som nevnt har jeg ikke bjeffehund selv. Men det er jo med positiv trening sånn at man skal ignorere det man ikke vil ha og belønne det man vil ha. Vi fikk feks en hund som er veldig rolig når vi er borte fra ham blant annet (det var en lang prosess) ved å ignorere ham når han var stressa og hysterisk, og gi ham oppmerksomhet når han var rolig. Mitt råd lenger opp forutsetter forøvrig at det er variasjon på det som skjer når han bjeffer og at han faktisk gjør noe annet med lang nok tidsavstand til bjeffinga og som er tydelig nok til at han ikke assoriserer bjeffing - gjøre noe - godbit, men bjeffing.."oj, der skjer det noe..jøss..sitte...oh, godbit for å sitte, så stas!" Det kan kanskje være vanskeligere enn kun å ignorere. Halsbånd med noen som helst form for ubehag er forøvrig ikke å regne som positivt overhodet. Det gir jo nettopp et UBEHAG, og hvorfor vil man gi det i det hele tatt? Endret 22. september 2015 av Rainbow
Tabris Skrevet 22. september 2015 #10 Skrevet 22. september 2015 Hør på Tabris, hun vet mye om hund! Som nevnt har jeg ikke bjeffehund selv. Men det er jo med positiv trening sånn at man skal ignorere det man ikke vil ha og belønne det man vil ha. Vi fikk feks en hund som er veldig rolig når vi er borte fra ham blant annet (det var en lang prosess) ved å ignorere ham når han var stressa og hysterisk, og gi ham oppmerksomhet når han var rolig. Mitt råd lenger opp forutsetter forøvrig at det er variasjon på det som skjer når han bjeffer og at han faktisk gjør noe annet med lang nok tidsavstand til bjeffinga og som er tydelig nok til at han ikke assoriserer bjeffing - gjøre noe - godbit, men bjeffing.."oj, der skjer det noe..jøss..sitte...oh, godbit for å sitte, så stas!" Det kan kanskje være vanskeligere enn kun å ignorere. Halsbånd med noen som helst form for ubehag er forøvrig ikke å regne som positivt overhodet. Det gir jo nettopp et UBEHAG, og hvorfor vil man gi det i det hele tatt? Det eneste man ikke skal ignorere er atferd som er selvforsterkende (som f.eks varselbjeffing). Dette med å avlede oppmerksomhetsbjeffing kan funke, men hunder er kløppere til å danne seg kjeder. Jeg forsøkte f.eks en gang å få min hund til å slutte å bjeffe på forbipasserende utenfor vinduet ved å rope på ham når han begynte å bjeffe, og så belønne når han kom bort til meg. Det tok ikke mange repetisjonene før han hadde lært - han løp bort til vinduet, bjeffet tydelig èn gang, også løp han rett til meg for å få belønning. Da forsto jeg feilen med å gjøre det på den måten. (Den atferden forsvant fort når jeg bare ignorerte den. Så fort han forsto at det ikke førte til belønning, så sluttet han med det temmelig kjapt). Ellers takk for fine ord. 1
Rainbow Skrevet 22. september 2015 #11 Skrevet 22. september 2015 (endret) Godt poeng, og bra forklart! De assosierer jo veldig lett, ja, vi driver en del med baklengskjeding i rally, så burde tenkt på det! (Hunden var forresten veldig morsom her om dagen da vi trente rally med bare utprinta skilt vi la på bakken. På "sitt foran" (altså at hunden skal sitte foran deg") gikk han konstant oppå skilt-lappen og så forventningsfullt opp når samboeren pekte på bakken. Han trodde vi lekte berørings-target med labben. Det var jo meninga at man skulle tråkke på lapper på bakken! ) Sorry digresjonen. Ja, du har alltid kommet med mange gode råd her inne, spesielt til burfantastene. (Også har jeg dårlig samvittighet for å ha vår i bur om natta den første måneden fremdeles - selv om jeg vet det ikke hjelper og du (edit: Eller så var et muligens Portvinpiken. Dere fornuftige hundefolk, hvertfall!) har sagt at jeg ikke skal ha det. Har da i det minste lært kraftig ved å ha den dårlige samvittigheten med meg hele tiden). Sorry digresjon igjen. Skal holde kjeft nå. Endret 22. september 2015 av Rainbow
Smuti Skrevet 22. september 2015 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2015 Som noen over her nevnte, så er det bjeffingen jeg vil få bort. Leke- og koselyder er selvfølgelig helt OK. Hunder skal få lov til å "snakke" de også. Men høy bjeffing som vår valp holder på med, er ikke greit. Og hvordan jeg skal få han til å forstå det, blir jeg ikke noe klokere på Kanskje prøve litt mer med å ignorere, selv om ikke det heller er så enkelt når han da går i beina på oss. 1
Tabris Skrevet 22. september 2015 #13 Skrevet 22. september 2015 Dere kan evt ha et bånd festet i stuebordet eller noe. Hvis han begynner å gå i beina på dere, så ville jeg satt ham der. Men jeg ville holdt meg i nærheten (uten oppmerksomhet) slik at det ikke blir bjeffing og hylig for at dere går fra ham. Så fort han har vært rolig og stille i tre-fire sekunder, så kan dere slippe ham løs igjen. Hvis han bjeffer for å få oppmerksomhet, så er det ignorering som er det beste. Fordi enhver oppmerksomhet vil jo nettopp bekrefte for ham at det funker. Hunden vil antagelig slutte å bjeffe når han lærer over tid at dette ikke fører til noe som helst gøy. Verden blir kjedelig med null oppmerksomhet når han bjeffer - men det blir kos og oppmerksomhet når han er stille. Dette kobler de etterhvert så lenge man jobber med det og er konsekvent. Hvis han napper i beina, så er det valpeoppførsel som vil som oftest gå over av seg selv.
Smuti Skrevet 23. september 2015 Forfatter #14 Skrevet 23. september 2015 Dere kan evt ha et bånd festet i stuebordet eller noe. Hvis han begynner å gå i beina på dere, så ville jeg satt ham der. Men jeg ville holdt meg i nærheten (uten oppmerksomhet) slik at det ikke blir bjeffing og hylig for at dere går fra ham. Så fort han har vært rolig og stille i tre-fire sekunder, så kan dere slippe ham løs igjen. Hvis han bjeffer for å få oppmerksomhet, så er det ignorering som er det beste. Fordi enhver oppmerksomhet vil jo nettopp bekrefte for ham at det funker. Hunden vil antagelig slutte å bjeffe når han lærer over tid at dette ikke fører til noe som helst gøy. Verden blir kjedelig med null oppmerksomhet når han bjeffer - men det blir kos og oppmerksomhet når han er stille. Dette kobler de etterhvert så lenge man jobber med det og er konsekvent. Hvis han napper i beina, så er det valpeoppførsel som vil som oftest gå over av seg selv. Da skal vi prøve på det Takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #15 Skrevet 23. september 2015 Prøv ut bjeffebånd. Funket fjell på våres hunder. Etter en uke så trengte vi ikke bruke båndet mer. Det er ikke farlig, vondt eller skadelig på noen som helst måte. Når hunden bjeffer så kommer det en sprut med noe greie opp under halsen, dette er ekkelt og nytt. Den ene lukter litt tannlege og den andre sitron. Vår hund elsket sitronlukten, så han snek seg opp på de andre hundene og bjeffet og gikk bananas av glede. Han elsket virkelig den lukten, så fort han fikk båndet på seg så bjeffet han non stop. Så vi bruker den uten sitron nå, for den er han ikke så glad i. Det er lukt, lyd og følelse som de reagerer på. Ikke noe klynking, hyling eller noe traumatisk. Et lite rykk fordi de blir litt skremt de første gangene så vet de hva de kan forvente etter det. Da blir det bare stille, også fortsetter de med å leke. Det er ikke noe høy lyd, men en sprute-lyd. Skvetter til selv hvis jeg blir sprutet ned når hunden bjeffer i hendene mine Anbefaler det ikke på en nervøs hund, en hund som tisser av frykt for den minste ting. Men en normal og trygg hund går helt fint, da lærer de fortere at bjeffing = sprut, og sprut vil de ikke ha. Så da bjeffer de ikke. Etter det så trenger vi bare å si "ey!" høyt så blir det bomstille med en gang. Etter ca en uke så kunne vi bare vise frem bjeffebåndet og da ble det stille, for de forbundet da båndet med sprut, og sprut er ikke noe gøy. Vi tillater boffing, lav boffing og koseboffing. Men høy bjeffing er ikke akseptabelt. Strømhalsbånd er ulovlig i Norge tror jeg, vet ikke, men hadde aldri brukt strømhalsbånd på hundene mine ihvertfall. Bjeffing er ganske vanskelig. For ordet nei er vanskelig, siden det brukes ofte til flere ting. Noen synes småbjeffing under lek er greit, eller kos, eller andre situasjoner. Det er jo forskjellige bjeff, noe under lek, når de møter nye hunder, når møter folk, når de er sulten, når de må på do. Så da blir det veldig vanskelig å begrense bjeffing når boffing er greit. Det blir som å si at rop og hyling ikke er lov, men prat, hvisking og smålyder er greit i visse situasjoner. Så derfor et slikt bånd gull. Det går av når lyden blir for høyt, når det blir mer trykk. Men små boffing trenger den ikke å gå av på. Så uten bånd så må du lære all lyd er ikke lov, noe som er trist for hunder må jo få lov til å bruke stemmen sin de også. Ja de bruker kroppsspråk og alt det der, men bjeffing er en naturligdel av den de er. Lat ,motbydelig måte å "trene" hund. Du burde skamme deg og heller kjøpt en bamse på leketøysbutikken Anonymous poster hash: eb39d...182 4
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 23. september 2015 #16 Skrevet 23. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Tabris Skrevet 23. september 2015 #17 Skrevet 23. september 2015 Det er dog likevel viktig å påpeke at det ikke er lov å bruke slike halsbånd på den måten det ble brukt her. Jeg har også skrevet tidligere om konsekvensene av det (symptombehandling), som ikke er ønskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Det er som sagt veldig vanskelig å trene opp en hund til å ikke bjeffe, men fortsatt ha lov til å bjeffe i noen situasjoner. Dersom regelen er null bjeffing, samme hva, ja DA kan du trene på "vanlig måte". Men om hunden skal få lov til å bjeffe i visse situasjoner, men ikke i andre, ja da er bjeffehalsbånd gull. Vi tok det på under tur fordi den ene hunden bjeffet mot alt og alle, spesielt andre hunder, og vi tok det på også sto en av oss utenfor og ringte på døren. I det hunden bjeffet gikk båndet av og vi sa "Ey!". Det var VÅR kommando på "vær stille", eller "ikke bjeff". Etter et par runder så forsto hunden at ringeklokke = ikke bjeff. Båndet forsterket da betydningen av kommandoen. Det å ta på en hund et bjeffebånd også lar du den være alene hjemme i 8 timer. Og du da bruker båndet fordi hunden bjeffer konstant, det blir feil. Du må finne ut hvilke situasjoner hunden bjeffer i, og sammen med båndet og kommando så trener du på dette. Vi tok ikke på båndet også gjorde vi ikke noe mer med det. Vi brukte bånd + kommando (med ros og godbiter) for å trene. Det å si "nei" i hytt og pine funker svært dårlig, for du bruker ordet "nei" te så mangt. Hunden blir da forvirret. For oss var det naturlig å si "Ey!" når hundene bjeffet. Derfor brukte vi dette kommandoen, for det ble ikke brukt til noe annet enn bjeffing. Siden vi tillater bjeffing under lek og kos, så var båndet et godt virkemiddel i treningen. Så det at du kaller meg "lat" og kaller VÅR metode for "motbydelig" det skal jeg faen meg ha meg frabedt! Sorry ,men du har bedt om det selv. Du er lat om du ikke gidder å jobbe med hunden og heller tyr til redskaper som ikke er bra for bikkja. Det er motbydelig å bruke strømhalsbånd eller andre som påfører hunden smerter eller ubehag. Ferdig.! at du blir så sinna,betyr jo at jeg treffer noe som du tydligvis finner rett.Sinne er forsvar. Anonymous poster hash: eb39d...182 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
xinnia Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Kan du ikke lese?!! Vi bruker IKKE strømhalsbånd! Det er duftebånd og helt lovlig. Det fører ikke til smerte i noen grad. En av hundene våre liker det båndet, en annen bryr seg ikke lengre og den andre har aldri hatt behov for det. Og vi bruker ikke båndet i hytt og pine, men som et hjelpemiddel i treningen. Jeg skrev også at hunder som er generelt nervøs og livredd bør IKKE bruke et slik bånd. Ler deg å lese før du skriver dritt på nett. Jeg føler meg ikke truffet, jeg blir bare så jævlig forbannet av ignorante drittsekker på nett som tror de kan alt, og skal angripe folk for den minste ting, også ting de vet ingenting om. Forsøkte dette båndet for noen år siden- og det hadde INGEN effekt.. De 2 jeg forsøkte det på lærte veldig fort at det blir tomt innen så mange bjeff, så da var det bare å lukke øynene og bjeffe.. luktet myggspray av de lang lang vei.. Så det hadde jeg virkelig ikke giddet å brukt penger på. Ts, du har jo bare en liten valp, . at den går i bena på dere er jo fordi den er liten og vil være med flokken sin, som dere jo er.. Binde hunden fast i bordbenet eller lign synes jeg også er like tull som bjeffe halsbåndet. Hadde fortsatt med å ikke gitt noen respons på bjeffingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå