Gå til innhold

Hvor mye må man spare til pensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man må spare så mye man kan til pensjon. Jeg vet også at hvor mye man får av folketrygden når man pensjonerer seg avhenger av den inntekten man har hatt og dermed betalt i folketrygdavgift.

Men hvor mye bør man ha "på bok" når man går av med pensjon? Hvor mye bør det være i privat sparing pluss det arbeidsgiver betaler for å få en god pensjonist - tilværelse dersom man har hatt en gjennomsnittlig lønn hele livet ?

En halv million ? En kvart ?

Synes det virker så uoverkommelig akkurat nå? Og sjansen for at jeg treffer en rik mann til å passe på meg når jeg blir gammel svinner for hvert år som går.

Anonymous poster hash: 6a2b5...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye du trenger kommer jo an på tre ting.

1. Hvor mye utgifter du har som pensjonist

2. Hvilken levestandard du forventer

3. Når du pensjonerer deg og hvor lenge du regner med å leve

De fleste sørger for å være gjeldsfrie innen pensjonistalder og således ha mulighet til å ha lave utgifter. Men de som er unge i dag forventer trolig å kunne opprettholde høy levestandard også som pensjonister, kanskje reise mye osv. Da må man jo ha endel mer. Så det er veldig vanskelig å svare på hvor mye du trenger. Jeg vet ikke selv, så jeg bare sparer i aksjefond ved sidenav å satse på å bli relativt tidlig fri for gjeld. Har 30 år igjen til pensjon blir aktuelt, og selv små beløp i aksjefond vokser seg store over tid. Det eneste jeg vet er at jeg ikke har noen garanti for at pensjonsordningene om 30 år er like gode som i dag, så hvis jeg vil være sikker på å ha nok bør jeg sørge for å ha endel selv som ikke staten legger seg oppi.

Skrevet

Som flere nevner, hvor mye du må spare, kommer an på hvilken levestandard du forventer å ha som pensjonist, og hvor store utgifter du kommer til å ha.

Ellers kan du jo gå inn på www.nav.no sine sider, og se på hva du kan forvente å få fra folketrygden når du blir pensjonist.

Alle rettigheter du opparbeider deg fra arbeidsgiver vil jo sannsynligvis komme i tillegg til dette.

Og alt du sparer, samt reduserer gjeld, vil gjøre at du kan ha litt ekstra i tillegg.

Anonymous poster hash: 96c99...c90
Skrevet

Hvor mye du trenger kommer jo an på tre ting.

1. Hvor mye utgifter du har som pensjonist

2. Hvilken levestandard du forventer

3. Når du pensjonerer deg og hvor lenge du regner med å leve

De fleste sørger for å være gjeldsfrie innen pensjonistalder og således ha mulighet til å ha lave utgifter. Men de som er unge i dag forventer trolig å kunne opprettholde høy levestandard også som pensjonister, kanskje reise mye osv. Da må man jo ha endel mer. Så det er veldig vanskelig å svare på hvor mye du trenger. Jeg vet ikke selv, så jeg bare sparer i aksjefond ved sidenav å satse på å bli relativt tidlig fri for gjeld. Har 30 år igjen til pensjon blir aktuelt, og selv små beløp i aksjefond vokser seg store over tid. Det eneste jeg vet er at jeg ikke har noen garanti for at pensjonsordningene om 30 år er like gode som i dag, så hvis jeg vil være sikker på å ha nok bør jeg sørge for å ha endel selv som ikke staten legger seg oppi.

Det eneste du HAR garanti for, er at pensjonsordningene om 30 år er myyye verre enn i dag.

Anonymous poster hash: a9188...843

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier så er det veldig avhengig av hva slags forventning du har til egen pensjon, og hvor mye du tror du vil få fra det offentlige når den tid kommer.

Selv tenker jeg at ca. 10 millioner i egen sparing (inkludert innskuddspensjon) er et solid beløp, men da tar jeg sikte på å kunne leve godt uten å være avhengig av noen form for offentlig støtte. Pensjon fra staten kan senke det beløpet en hel del.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Det eneste du HAR garanti for, er at pensjonsordningene om 30 år er myyye verre enn i dag.

Anonymous poster hash: a9188...843

Enig med deg. Jeg tror ikke det kommer til å bli stabilt heller, men kommer til å komme innstramminger konstant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...