Gå til innhold

Ang banning og språk i ekteskapet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min mann har et frodig språk, og slik har det alltid vært. Værst er det når han er sint, da kan han lire utav seg de styggeste ting.

Jeg synes dette er et stort problem nå som vi har en datter på et og et halvt år. Hun plukker jo opp alt. Han klarar ikke å beherske seg når hun er i nærheten heller.

Jeg maser sikkert mye om dette, og i dag ble han lei. Og sint. Han sammenliknet det med følgende; (han er en rydde-frik) Han har måttet finne seg i at huset ikke alltid er ryddig, og at det ofte ligger ting på benk o g bord, fordi jeg ikke er like fanatisk. Han har måttet jenke seg på det. Detfor synes han at jeg og må fire litt da, i den saken om banningen.

Jeg mener de to ikke kan sammenliknes i det hele tatt, da sinnet og banningen hans går ut over datteren vår! For den gjør jo det? Da synes han jeg er simpel da, som bruker henne mot han...

Åh jeg er så lei, og han viser ikke tegn til forbedring heller. Når han er sint så tenker han kun på seg selv og å få ut sinnet sitt. Verbalt da selvfølgelig. Dette er et problem da vi ikke klarar å møtes på midten

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mitt nåværende forhold har ikke dette vært et problem,men etter 2 ekskjærester som i tider og stunder lirket de styggeste fraser ut av kjeften er jeg uhyre streng på at jeg ikke finner meg i sånn.

Hos meg vitner det rett og slett om mangel på respekt når man prater slik til folk.

Skrevet

Elstemann kan de fleste følelsesladete ordene allerede, tor jeg burde føle meg skyldig :oops: Tidlig krøkes..

Skrevet

skjønner godt at du blir sint på det her. synes han skal ta seg sammen- unger som har et skittent språk blir ikke akseptert av de snilleste og ålreite barna. synes han skal ta seg sammen kraftig! og teit å komme i forsvarsposisjon for en sånn liten filleting som det der...

hmf... :fy:

Skrevet

Men banning er jo en del av språket vårt det også. Det er ord, bare. Hvorfor skal vi utelukke dem? Ok, så er de stygge, men det er da ikke noe i veien for å kunne litt banning. :sjarmor: Men da må en også lære barna å skille ; Når passer det seg med banning og når gjør det ikke.

Skrevet

Jeg er enig med Greensky, utenom at jeg ikke nødvendigvis synes at banneordene er stygge. De er stygge bare fordi vi gir dem en stygg betydning. Faen er fanden, og hvem tror vel på ham lenger? Og fitte og kuk er slang for anatomiske deler, og jeg nekter å omtale en vagina eller en penis som noe stygt. Victoriatiden er over med et hundreår. Men det var en digresjon.

Det jeg synes er interessant er at du godtar at mannen banner, men ikke barnet. Hvorfor er det greit for den ene men ikke den andre?

Skrevet

De er stygge, fordi det er noe de blir tillagt. Men om banneord virkelig er stygt eller ikke, kan jo også diskuteres.

Gjest Anonymous
Skrevet

Barnet banner ikke da hun er i ferd med å lære seg å snakke. Hun er bare et og et halvt år.

Skrevet
Barnet banner ikke da hun er i ferd med å lære seg å snakke. Hun er bare et og et halvt år.

Ser der ja, der skummet jeg litt for raskt over en tekst. Det er nok koseligere at første ordet hun sier er mamma eller pappa istedet for faenihelvete. Men bortsett fra det. Hvorfor vil du ikke at barnet skal ende opp med å banne? Jeg skjønner vi kommer fra ulike hold her, så jeg er bare interessert i å høre hva som ligger bak. Er det tanken på at andre skal se deg som en dårlig mor, eller se barnet som uoppdragent, eller bli støtt av ordbruken, eller noe annet kanskje? Hva føler mannen din om at barnet eventuelt ender opp med å banne? Er han OK med det, eller synes han også at det helst ikke skal komme slike ord fra en barnemunn?

Skrevet

For å være helt ærlig ser jeg på folk som banner som mindre intelligente, og som har lavere sosial status......

Her hvor jeg jobber, jobber det MYE trailer sjåfører. Det er så mye banning dem i mellom att jeg blir matt.

Ingen av mine venner(bra jobber, høye inntekter, høy sosial status, banner. Banning er stygt.

Man slenger ikke navn på kjønnsorganer rundt seg, og heller ikke ord som helvete eller faen vil jeg si er flatterende ord.

Har aldri hørt mine foreldre banne, og kommer heller ikke banne foran mine barn, da jeg nesten aldri banner.

Vil att mine barn skal prate pent og bli tatt seriøst.

Skrevet

Åh,jeg forstod det slik at han snakket og sa stygge ord til deg jeg :roll:

Jeg synes uansett ikke det er ok at barn vokser opp der det første de lærer seg er fitte og kukk eller faen for den saks skyld.

Seriøst,hvis man ikke klarer å finne andre ord enn det for å betegne ting og tang bør man virkelig sette seg ned med ordboka.

Skrevet
Åh,jeg forstod det slik at han snakket og sa stygge ord til deg jeg :roll:

Jeg synes uansett ikke det er ok at barn vokser opp der det første de lærer seg er fitte og kukk eller faen for den saks skyld.

Seriøst,hvis man ikke klarer å finne andre ord enn det for å betegne ting og tang bør man virkelig sette seg ned med ordboka.

Helt enig med deg.

Synes det er fælt å høre barn banne, og jeg synes faktisk det sier litt om miljøet de er i.

Skrevet

Jeg skal være enig i at det ikke er noe stas med mennesker som må ha med et faen i hver setning. Det er ikke så mye uttrykkene i seg selv jeg reagerer på, som at de har så dårlig ordforråd at de må ty til slike banaliteter i tide og utide. Men jeg har ikke noe imot at det er kommer en remse eder når noen er sint eller forbanna. Heller et kraftuttrykk enn en kraftig neve, sier nå jeg.

Skrevet
Synes det er fælt å høre barn banne' date=' og jeg synes faktisk det sier litt om miljøet de er i.[/quote']

Et miljø med andre barn?

Pikk og fitte skal sammen sitte.... lærte ikke jeg hjemme.

Skrevet
Heller et kraftuttrykk enn en kraftig neve' date=' sier nå jeg.[/quote']

Hvorfor noen av delene?? Da burde man ikke bare sette seg ned med ordboka men også lære seg å beherske seg.

Skrevet

Enig, enig. Er så lei av all føleriet. Følelser er til for å stenges inne, ikke uttrykke.

Skrevet

Kan jeg få komme og klemme fingrene dine i en døråpning? Bare for å se hvor behersket du er da?

Skrevet
Kan jeg få komme og klemme fingrene dine i en døråpning? Bare for å se hvor behersket du er da?

Sist gang det skjedde ropte jeg au au au og mista 2 negler på høyre hånd ;) Tror du hadde blitt ganske overaska hvis din reaksjon på slike ting er enten å banne eller slå til et eller annet.

Uansett så er det minste man kan gjøre å beherske seg når det er barn i nærheten.Prøv neste gang,for det er faktisk ikke så vanskelig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...