Gå til innhold

Tips til julegaver til foreldre når man har dårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig råd, og ønsker tips til hva jeg kan gi mine foreldre til jul? Ikke noe hjemmelaget, er ikke no flink på det.

Anonymous poster hash: b54cc...77d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En opplevelse? Ting å gjøre sammen med deg. Be de med på cafe, kino eller noe dere alle liker. Gå en tur. Reis til et fint sted. Mye å gjøre egentlig

Skrevet

Bak julekaker og pakk inn i fint papir
Kan du strikke? Strikk skjerf

Anonymous poster hash: fde21...694
Skrevet

Hvis barna mine hadde hatt veldig stram økonomi, ville jeg ikke ønsket at de ga meg julegave i det hele tatt. Jeg har alt jeg trenger, og vil heller at de skal bruke pengene på seg selv. 

Skrevet

Hjemmelagede knekkebrød, sennep, krutonger, drops og andre ting som holder seg lenge. Pakk det fint inn cellofan e.l. 

Google "spiselige julegaver" :D 

Skrevet

Hva med en opplevelse sammen? Fjelltur? Grilling i skogen?

Anonymous poster hash: 478f2...bab
Skrevet

Finn på noe hyggelig sammen med de. Kan du invitere på "filmkveld og kino", bare hjemme hos deg selv med middag du lager og film fra Netflix? På piknik / grilling i skogen, eller pølser og toddy på skitur? Klippekort på noe du er flink til, hvor gaven er en handling du gjør? Hvis de er mindre spreke, kan du gjøre ukeshandel, klippe gresset, beskjære trær i hagen e.l?

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Foreldre har helt sikkert forståelse for at man ikke kan handle større gaver enn man har råd til, men samtidig er det hyggelig å gi en liten oppmerksomhet. Avhengig av hva de liker, og hvor mye du har mulighet til å gi, er det alltids noe som er mulig å få til, f.eks

- gavekort på kino

- vinflaske

- "gavekurv" med noe godt (dette kan man lage hvor dyrt eller billig man bare vil), f.eks en kombinasjon av noen av disse ingrediensene: et par gode oster, nøtter, marmelader, krydder, kaffe, te osv

Skrevet

Jeg har aldri hatt god økonomi. I fjor kom jeg og søsknene mine opp med en plan. Dette var da første året jeg faktisk hadde økonomi til å kjøpe gaver til venner og familie. 

Mamma er den som leser opp pakkene til jul og gir de rundt. Jeg kjøpte et gavepapir som mamma aldri bruker, pynt mamma aldri bruker. Hun bruker så å si det samme vært år, noe som ligner veldig vært år.

Så skrev jeg "til gossip girl. Fra mamma og pappa" på en pakke. 

Jeg hadde da kjøpt en gave til meg selv i deres navn. Jeg har et rykte på meg for å være gjerrig, siden jeg har veldig lite penger. De forventet da ingen gaver fra oss barna, siden de eldste hjelper vanligvis med juleforberedelsene og de yngste gir noe billig og enkelt. Dette var da 5 bøker jeg hadde kjøpt de siste månedene før jul og pakket inn.

Mamma spurte hvorfor det det står det er fra dem, når hun ikke har kjøpt det. så sa jeg "men jeg har jo ikke så mye penger, og det er vell bedre at jeg bruker det på meg selv enn å kjøpe en dyr gave til dere? Dere har jo alt fra før?". Joda hun var enig om det, ble litt klein stemning men det var forventet. For en bitchy ting å gjøre :P Tanter og kusiner var ikke trege med å kalle meg frekk og uoppdragen. Jeg var klar over reaksjonene og derfor vi gjorde det også. Bestemor sa "ja man kan jo ikke forvente mer av deg", frekt sagt med tanke på at hun vet ikke om min økonomiske situasjon, det har hun aldri gjort. Men jeg lot det passere. 

Mamma oppdaget konvolutten vi hadde gjemt bakerst og litt under juletrematten og det sto "til mamma og pappa, fra alle oss barna". 

500 euro og et gavekort på 5000kr hos et hotellfirma ting fikk de i julegave fra oss barna. Siden de hadde hjulpet to av oss med å flytte så var det det minste vi kunne gjøre. Mamma ble ufør rett før, så det var trangt økonomisk den julen. Mamma og pappa hadde planlagt en syden tur sammen med tante og onkel, men de måtte trekke seg på grunn av økonomien. Denne reisen var da i slutten av Januar. 

Da vi fikk vite om det så kontaktet vi tante og fikk vite hva slags hotell de skulle hos slik at de kunne bruke gavekortet. Tante og onkel betalte fly i gave btw. Flere i slekten ga penger til den reisen. 

Anonymous poster hash: 6526d...24c
Skrevet

Hjemmelagede knekkebrød, sennep, krutonger, drops og andre ting som holder seg lenge. Pakk det fint inn cellofan e.l. 

Google "spiselige julegaver" :D

Genial ide! Dette er noe jeg absolutt kan prøve, fant masse tips :)

Anonymous poster hash: b54cc...77d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt god økonomi. I fjor kom jeg og søsknene mine opp med en plan. Dette var da første året jeg faktisk hadde økonomi til å kjøpe gaver til venner og familie.

Mamma er den som leser opp pakkene til jul og gir de rundt. Jeg kjøpte et gavepapir som mamma aldri bruker, pynt mamma aldri bruker. Hun bruker så å si det samme vært år, noe som ligner veldig vært år.

Jeg hadde da kjøpt en gave til meg selv i deres navn. Jeg har et rykte på meg for å være gjerrig, siden jeg har veldig lite penger. De forventet da ingen gaver fra oss barna, siden de eldste hjelper vanligvis med juleforberedelsene og de yngste gir noe billig og enkelt. Dette var da 5 bøker jeg hadde kjøpt de siste månedene før jul og pakket inn.

Mamma spurte hvorfor det det står det er fra dem, når hun ikke har kjøpt det. så sa jeg "men jeg har jo ikke så mye penger, og det er vell bedre at jeg bruker det på meg selv enn å kjøpe en dyr gave til dere? Dere har jo alt fra før?". Joda hun var enig om det, ble litt klein stemning men det var forventet. For en bitchy ting å gjøre :P Tanter og kusiner var ikke trege med å kalle meg frekk og uoppdragen. Jeg var klar over reaksjonene og derfor vi gjorde det også. Bestemor sa "ja man kan jo ikke forvente mer av deg", frekt sagt med tanke på at hun vet ikke om min økonomiske situasjon, det har hun aldri gjort. Men jeg lot det passere.

Mamma oppdaget konvolutten vi hadde gjemt bakerst og litt under juletrematten og det sto "til mamma og pappa, fra alle oss barna".

500 euro og et gavekort på 5000kr hos et hotellfirma ting fikk de i julegave fra oss barna. Siden de hadde hjulpet to av oss med å flytte så var det det minste vi kunne gjøre. Mamma ble ufør rett før, så det var trangt økonomisk den julen. Mamma og pappa hadde planlagt en syden tur sammen med tante og onkel, men de måtte trekke seg på grunn av økonomien. Denne reisen var da i slutten av Januar.

Da vi fikk vite om det så kontaktet vi tante og fikk vite hva slags hotell de skulle hos slik at de kunne bruke gavekortet. Tante og onkel betalte fly i gave btw. Flere i slekten ga penger til den reisen.

Hm...besynderlig.

Anonymous poster hash: 54f15...6e1

• Liker 3
Skrevet

Nå var ikke det spørsmålet til ts.

Anonymous poster hash: cc608...732

• Liker 2
Skrevet

Jeg ordna en kalender et år. Med bilder av turer de har tatt med broren min og meg på, ting vi har opplevd sammen. Rota litt i gamle bilder og fant bilder fra vi var små og sånn. Mor ble hvertfall kjempeglad :) 

Skrevet

Hjemmelaget vaniljesukker :) Kjøp 1 vaniljestang og sukker. Google det viss du lurer. Ta det i en glasskrukke og knyt en sløyfe rundt. Det får de fleste brukt for!

Så kan du lage brente mandler i en fin glasskrukke. Du kan eventuelt pynte med glitter eller lime på en lapp ''til Mamma og Pappa Hilsen AnonymBruker'' eller noe. Bare å google den oppskriften også. De har lang holdbarhet, hvertfall vaniljesukkeret.

Fin julegave synes jeg! 

Skrevet

Hvis du vet om noe de trenger, så kan du jo følge med og se om det kommer på tilbud i løpet av høsten. For to år siden oppdaget jeg plutselig en ting min mor hadde snakket om hele høsten at hun ønsket seg på et opphørssalg. Hadde aldri hatt råd til å kjøpe tingen til fullpris, men den var satt ned med 70%.

Skrevet

Hjemmelaget tyttebærsyltetøy! Det er masse tyttebær i år! Skogsturen er bonus :)

Skrevet

Hva med tjenester ? Jeg er vel mer på mottakersiden av dette da jeg ikke trenger mer ting, og har fått snekkeetjenester og flislegging til jul. Hva kan og liker du å gjøre ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...