Gå til innhold

Arbeidskrav 1 Bedriften BI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Andre BI studenter her inne som holder på med arbeidskrav 1 i Bedriften? 

Jeg står helt fast! Aner ikke hvor jeg skal begynne. Klarer ikke forstå hvilke deler av pensum som skal brukes og hvordan jeg skal flette inn pensum i oppgaveteksten. Føler meg utrolig dum, men nå har jeg sittet flere timer over mange dager og revet meg i håret fordi jeg ikke klarer å forstå hva de er ute etter. 

Også skal man skrive 4-6 sider?! Hjelp? 

Anonymous poster hash: 406b8...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er oppgaven?

Oppgaven i seg selv er egentlig veldig grei. Er hvordan jeg skal bruke pensum i oppgaven jeg har litt utfordringer med.. 

Noen dager før eksamen i Bedriften høsten 2015, kommer en bekjent med et tilbud til deg: Hvis du betaler henne et par hundre kroner, så skal du få vite hva eksamensoppgavene er. Du spør om hvordan hun kan være sikker på at dette er de oppgavene som vil bli gitt, og hun forteller at hun har klart å hacke seg inn på en server hos BI, hvor hun kopierte oppgavetekstene.

Du regner med at flere studenter vil takke ja til tilbudet, hvilke indirekte vil ramme deg, ved at kvaliteten på besvarelsene blir bedre.

Hva gjør du? Hvis du takker nei, bør du vurdere å anmelde personen? hun har tross alt begått en kriminell handling.

Kan det å takke ja til tilbudet, altså opptre umoralsk, ha negative konsekvenser for deg, selv om du ikke skulle bli avslørt?

Husk at vi er mindre opptatt av dine personlige meninger, og mer opptatt av hvordan du bruker pensum til å vurdere og drøfte disse spørsmålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ord: Konsekvensetikk. Hvem som sier hva og hvor i pensum må du finne utav selv. Men dette skal hjelpe deg langt på vei.

Tusen takk. Har lest pensum. Ang dette med kilder og referanser - hvordan gjør man dette i praksis? Har aldri gjort det før og vi har ikke fått noen "opplæring" i dette annet enn en henvisning til et skriv om dette. 

F eks i kompendiet vi bruker så står det en artikkel av en forfatter, hvor han har brukt en teori av en annen forfatter. Jeg skal bruke den teorien som den andre forfatteren har brukt - hvordan oppgir jeg dette som kilde?  :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Har lest pensum. Ang dette med kilder og referanser - hvordan gjør man dette i praksis? Har aldri gjort det før og vi har ikke fått noen "opplæring" i dette annet enn en henvisning til et skriv om dette.

F eks i kompendiet vi bruker så står det en artikkel av en forfatter, hvor han har brukt en teori av en annen forfatter. Jeg skal bruke den teorien som den andre forfatteren har brukt - hvordan oppgir jeg dette som kilde? :sukk:

Gå på at.bi - velg bibliotek tjenester så står det kildekritikk/henvisning i margen. Det er en veldid god of korrekt mal å følge :)

Det kan være en tungvindt prosess, men du skal bruke den første forfatteren hvis det er direkte sitat.

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke siterings-verktøyet på word. Du kan bruke youtube for å se på hvordan man bruker den. 

Ellers vil jeg bare si at hele oppgaven dreier seg for det meste rundt kapittel 6 i kompendiet. Kapitlet tar for seg en del etiske og moralske teorier som du kan knytte til problemstillingen og drøfte rundt dem. Ikke gjør den alt for avansert. Du får uansett ikke karakter, så det er ikke vits i å stresse unødvendig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke siterings-verktøyet på word. Du kan bruke youtube for å se på hvordan man bruker den. 

Ellers vil jeg bare si at hele oppgaven dreier seg for det meste rundt kapittel 6 i kompendiet. Kapitlet tar for seg en del etiske og moralske teorier som du kan knytte til problemstillingen og drøfte rundt dem. Ikke gjør den alt for avansert. Du får uansett ikke karakter, så det er ikke vits i å stresse unødvendig mye. 

Hei, jeg har kompendiet fra 2013, usikker på om det er gjort noen forandringer. Står ikke kapitler her. Hvilken del av kompendiet snakker du om? 

Edit: OK, fant: Kapittel 6: Respekt og gjengeldelse.  Men dette er bare på 3 og en halv side, med store bokstaver og 1.5 linjeavstand...

Hvor mye skriver dere egentlig om? Eks definere hva etikk og moral er. Syns det er vanskelig å gjøre dette uten å skrive nesten det samme som står i kompendiet, og det blir jo plagiat.

Endret av fffloven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har kompendiet fra 2013, usikker på om det er gjort noen forandringer. Står ikke kapitler her. Hvilken del av kompendiet snakker du om? 

Edit: OK, fant: Kapittel 6: Respekt og gjengeldelse.  Men dette er bare på 3 og en halv side, med store bokstaver og 1.5 linjeavstand...

Hvor mye skriver dere egentlig om? Eks definere hva etikk og moral er. Syns det er vanskelig å gjøre dette uten å skrive nesten det samme som står i kompendiet, og det blir jo plagiat.

Oja, da er det nok ikke det kapitlet. Dette kapitlet (i 2015) heter "Etikk og Dilemma" og er egentlig utdrag av en bok, så den inneholder flere kapitler i ett. Det er etter kapitlet om CSR.  Er på rundt 50 sider om jeg ikke husker helt feil. 

Jeg brukte først 150 ord på å introdusere for selve dilemmaet og kort hva jeg skulle skrive i oppgaven. 

Deretter 150 ord på beskrive etikk og moral og forskjellen mellom dem. Jeg har også slitet litt med å definere ordene og prinsippene uten å bruke kompendiet alt for mye, men så lenge du husker å oppgi kilder riktig tror jeg ikke det er et problem om du har noen setninger som er like. Etter dette har jeg bare tatt noen prinsipper og skrevet forklart om dette rundt problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...