Gå til innhold

Hvor mange kalorier er det "innafor" å skeie ut med i helgene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at svaret på dette spørsmålet avhenger av hvilke mål man har og hvor mange kalorier man spiser resten av uka, vekt, alder, hvor mye man trener osv. Men sånn generelt, hvor mange kalorier vil du si det er ok å spise av godteri i en normal uke, før det går over til fråtsing/overspising?

Ser at mange mener man kan skeie ut og spise det man vil en dag i uka, også kommer det senere frem at man med å "skeie ut" mener å spise en liten sjokolade på typ 50 gram. 

Selv kan jeg fort spise en 200 grams sjokolade på en helg, i tillegg til f.eks. en pose popcorn. Samlet kaloribruk på godteri blir da opp mot 1500 kalorier, og dette kommer i tillegg til det jeg ellers spiser i helgene (nå skal det nevnes at jeg som regel spiser mindre mat i helgene enn på hverdager da). Jeg er liten og slank og går ikke opp i vekt av dette kostholdet, men trener relativt mye (5-6 timer i uka).

Hvor mange kalorier ekstra "unner" du deg i helgene?

Anonymous poster hash: 57906...958
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes 0 mengder snop i helgene er det eneste akseptable. 

Ellers så mener jeg også at folk bør skamme seg om du døtter i seg søppel - uansett om det "bare" er i helgene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydeligvis innafor med 1500 ekstra hos deg når det er det du trives med og du ikke opplever at det påvirker vekta di.

Hos andre vil det kanskje være for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vi som slanker oss så går det ikke å skeie ut med 1500 ekstra hver helg. For deg som er slank allerede og trener så mye så har det tydeligvis ingenting å si. 

Anonymous poster hash: 8e53c...f06
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver iherdig å ikke havne over 500 kcal ekstra, men det er sjeldent det går. Selvkontroll er ikke noe jeg er god på, så når potetgull, sjokolade og smågodt blir satt frem, pleier jeg å forsyne meg grovt..  :rodme: Løser det greit ved å ikke ha noe hjemme, men på middagsbesøk, hos kjæresten osv er det alltid noe snop. Huff. Er nødt til å skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes 0 mengder snop i helgene er det eneste akseptable.

Ellers så mener jeg også at folk bør skamme seg om du døtter i seg søppel - uansett om det "bare" er i helgene.

Men snop og kosemat er da ikke ensbetydende med søppelmat? Om jeg lager en kake fra bunnen eller baker boller så er jo ikke det med et tonn av e-stoffer etc? Det må være lov til å nyte livet litt også!

Anonymous poster hash: 38442...51d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snop og kosemat er da ikke ensbetydende med søppelmat? Om jeg lager en kake fra bunnen eller baker boller så er jo ikke det med et tonn av e-stoffer etc? Det må være lov til å nyte livet litt også!

Såklart er snop søppel. Det inneholder store mengder sukker, og sukker er som de fleste burde vite : gift for kroppen. GIFT,bokstavelig talt.

Ja det er den samme rettferdiggjørelsen tunge narkomane bruker når de skyter heroin/giften i årene sine også. Må jo være lov å nyte livet litt også ! sier de.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredager spiser jeg cs. 700 kcal mer enn vanlig. Om det går til mat, brus eller godteri bryr jeg meg ikke så mye om. Har dog begynt med å drikke lettbrus enten på fredag eller lørdag, men det er mer fordi jeg blir uvel pga for mye sukker. Lørdager teller jeg ikke kalorier, men det er tydelig at jeg spiser for mye da vekta står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er snop søppel. Det inneholder store mengder sukker, og sukker er som de fleste burde vite : gift for kroppen. GIFT,bokstavelig talt.

Ja det er den samme rettferdiggjørelsen tunge narkomane bruker når de skyter heroin/giften i årene sine også. Må jo være lov å nyte livet litt også ! sier de.

Det vil jeg gjerne ha en troverdig kilde på. At sukker ikke er bra for en er en ting, men at det er gift?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen personlig formening, men en 80/20-fordeling nevnes ofte - innta minst 80% av kaloriene dine i form av skikkelig ordentlig traust mat, og inntil 20% på snop og kaker. Om du ikke spiser likt fra dag til dag, så se hele uka under ett.

Om man slanker seg, bør vel kanskje max 10% av dagsbehovet utgjøres av "kosemat", siden kaloriinntaket er mindre og næringsbehovet det samme.

Ville ikke kalt problemstillingen fråtsing/overspising hvis man kompenserer for stort inntak av godteri med med å spise mindre vanlig mat; nesten tvertimot - man kan risikere å utsette seg for underernæring, om det går over styr. (Det inntaket du skisserer, er langtfra å gå over styr, det høres helt normalt ut.)

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg- Det er sunt å kose seg av og til. De som bare spiser gulerøtter, selleri osv, ser ikke bra ut, ikke er det bra for helsa heller. Det å nyte et godt kakestykke er faktisk helsebringende.

Anonymous poster hash: d7efb...ce8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på målet selvfølgelig, men en normalvektig person som trener kan "skeie ut" ganske mye. Synes 80/20 høres ut som en maksgrense for en vanlig uke. Mellom 10-20%. For en kvinne som skal spise 2000 kcal per dag tilsvarer det 1400 til 2800 i løpet av uka. Det synes jeg er innafor. Et par øl, et kakestykke, en dessert og en skokolade. Litt mer ved spesielle anledninger enn i en normal helg.

Man må finne en livsstil man kan leve med. Da kan den ikke være for streng.

Anonymous poster hash: 72800...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på målet selvfølgelig, men en normalvektig person som trener kan "skeie ut" ganske mye. Synes 80/20 høres ut som en maksgrense for en vanlig uke. Mellom 10-20%. For en kvinne som skal spise 2000 kcal per dag tilsvarer det 1400 til 2800 i løpet av uka. Det synes jeg er innafor. Et par øl, et kakestykke, en dessert og en skokolade. Litt mer ved spesielle anledninger enn i en normal helg.

Man må finne en livsstil man kan leve med. Da kan den ikke være for streng.

Jeg kom til å tenke på dette også etterpå. For meg som er "eldre" og sedat og bare skal ha rundt 1700 kalorier pr dag, blir 20% ganske mye å "tulle vekk". 1360 kalorier er passende på om jeg vil ned i vekt, og da er det ikke stort rom for utskeielser. Det hadde vært noe annet om jeg hadde vært veldig aktiv. De som er aktive kan i mye større grad "spise det de har lyst på". (Jeg spiser forsåvidt bare det jeg har lyst på, men smaken min har endret seg etter at jeg begynte å spise bedre kvalitet, så hele problemstillingen blir akademisk for meg :biggrin: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på dette også etterpå. For meg som er "eldre" og sedat og bare skal ha rundt 1700 kalorier pr dag, blir 20% ganske mye å "tulle vekk". 1360 kalorier er passende på om jeg vil ned i vekt, og da er det ikke stort rom for utskeielser. Det hadde vært noe annet om jeg hadde vært veldig aktiv. De som er aktive kan i mye større grad "spise det de har lyst på". (Jeg spiser forsåvidt bare det jeg har lyst på, men smaken min har endret seg etter at jeg begynte å spise bedre kvalitet, så hele problemstillingen blir akademisk for meg :biggrin: )

Ja, man må prioritere. Og finne en livsstil som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye som tillater deg å holde vekten, uten at du må kutte ut ordentlig mat og la det gå på bekostning av å få i deg den næringen du trenger. Om du holder vekten ved å skeie ut med 1500, så er 1500 tydeligvis fint for deg. Andre kan skeie ut med mer, andre med mindre. 

Jeg går antageligvis over med nærmere 2000 kcal i helgene. Hiver i med sikkert godt over 1000 kcal i sjokolade, snop og pizza om lørdagskvelden. Søndag er det stor middag og påfølgende dessert. Ender som regel litt i underskudd noen ukedager, så det går tydeligvis opp i opp. 

Jeg veier meg ukentlig, og om jeg ser at vekten kryper oppover, kutter jeg ned på den unødvendige "maten" til jeg er tilbake til trivselsvekt. 

Anonymous poster hash: d4280...10a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å "legge inn" omtrent 1000 kcal til utskeielser i helgene. De kommer fra ca 200 kalorier i minus hver dag fra man-fre. Så spiser jeg 200 mer lørdag og søndag (kaloribalanse) + har disse 1000 ekstra til å bruke på sjokolade/ litt ekstra kaloririk middag/ kake i familieselskap Feks :-) fungerer veldig bra for meg!

Noen helger blir det en del mer, men det trives jeg rett og slett ikke med. Liker ikke å måtte spise mindre i ukedagene enn det jeg allerede gjør.

1000 kcal = en stor sjokoladeplate ELLER en boks lett-is + en liten sjokolade Feks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som jeg klarer å dytte i meg, eller..Har lyst på :fnise:
Noen helger har jeg lyst på en sjokolade, andre helger ligger jeg og knasker på gulrot,selleri,agurk med dip...Som jeg gjorde denne helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det jeg lærte på grete roede kurs, så er det man kan unne seg av "utskeielser" i løpet av en uke ca 200kalorier. (Ca 25 kalorier hver dag, pluss bittelitt ekstra en dag, eller 200kalorier ekstra en spesiell dag.)

Men dette er ved ønske om vektnedgang, og påvirker ikke vektnedgangen noe spesielt.

Om du er slank og bare vil holde vekten, ville jeg tro at 500kalorier kos i løpet av en uke er helt greit, så lenge du har ett OK sunt kosthold ellers.

Anonymous poster hash: dad4a...239
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...