Gå til innhold

Dødsstraff

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Dødsstraff i forbindelse med grovt foræderi i en krigssituasjon ser jeg nok på som et nødvendig onde. Ikke noe poeng å kaste dem i fengsel da, hvis de to uker senere blir frigjort av nasjonen de har forrådt oss til. I slike situasjoner (ikke akkurat affektive) tror jeg dødsstraff vil kunne virke preventivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så stø i militære definisjoner. Hva regnes som grovt forræderi i en krigssituasjon?

Om det finnes en formel definisjon på det vet jeg ikke, men hvis noen utleverer opplysninger til fienden som svekker vårt forsvar vil jeg se på det som et grovt forræderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cherubino

Da har vi tydeligvis forskjellige prinsipper, og det er helt greit!

Jeg ser på ditt prinsipp som at hvis man ønsker å ta et liv, må man være villig til å gjøre det selv. Skulle jeg hatt det prinsippet, ville det vært en logisk konsekvens at jeg også måtte være villig til å ta livet av det dyret jeg ville spise. Og det er jeg ikke villig til.

Men jeg synes det er et flott og beundringsverdig prinsipp!

Jeg ser nå ikke helt paralellen mellom det å slakte et dyr for å spise det og det å henrette en forbryter. Men det får nå bli ditt dilemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå ikke helt paralellen mellom det å slakte et dyr for å spise det og det å henrette en forbryter. Men det får nå bli ditt dilemma.

Synes det er ganske klart jeg? Vil du ha dødsstraff i samfunnet, må du også være villig til å ta på seg rollen som bøddel. Vil du spise kjøtt, må du også være villig til å ta på deg rollen som bøddel. Som en konsekvens er jeg f.eks. vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cherubino

Synes det er ganske klart jeg? Vil du ha dødsstraff i samfunnet, må du også være villig til å ta på seg rollen som bøddel. Vil du spise kjøtt, må du også være villig til å ta på deg rollen som bøddel. Som en konsekvens er jeg f.eks. vegetarianer.

Jeg har da ikke noe problem med å slakte et dyr på forsvarlig måte for å lage mat av det. Men som vegetarianer som du hevder å være blir det naturligvis noe annet. Det har jeg full forståelse for. Men jeg synes allikevel det blir noe teatralsk over det å likestille en slakter med en bøddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefalt bok når det gjelder straff og preventiv effekt:

Tittel Straffen som problem

Forfatter Andenæs, Johannes Bratt , Norsk 1912-2003

Ansvar Johs. Andenæs

Språk bokmål

Utgitt [Oslo] : Exil , 1996 . - 167 s.

Emner Straff

Dewey 364.6 (hovednummer)

ISBN 82-7556-002-0 ( ib.) : Nkr 225.00

Hylleplass 364.6 And

finnes på ditt lokale bibliotek...

Den viser feks. at streng straff har preventiv effekt når det gjelder småkriminalitet og feks. promillekjøring, men ikke når det gjelder effekthandlinger som feks. drap. Svært sjelden man er helt "rekti" når man tar en annen persons liv...

Og til hovedspørsmålet - om dødsstraff noen gang er ønskelig...

NEI, ikke snakk om. Uansett om skylden er bevist tusen ganger skal ikke staten inntre som hevnende engel og ta livet av mennesker.

(jeg er tvilende nok til fengselsstraffer, men det er en annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke bestemt meg for om jeg er for eller imot dødsstraff.

På en side er jeg imot, fordi det er en for lettvint løsning, + det at man sjelden er 100 % sikker på å ha tatt rett gjerningsmann/kvinne.

Samtidig så kan det være flere årsaker til at en person begår slike gjerninger som gjør at man "fortjener" dødsstraff.

Det kan ikke unnskyldes, men det kan finnes en årsak, som gjør at det rett og slett rabler for vedkommende (f.ek etter mange års misbruk, vold osv)

Skal man da ta livet av en morder som selv er et offer ?

På den annen side er jeg for å slette disse uhyrene fra denne verden, både for å ikke oppta fengselsplass og fordi mennesker som gjør bestialske drap og fratar et menneske retten til å leve, selv ikke har livets rett.

Jeg syns det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side er jeg imot, fordi det er en for lettvint løsning, + det at man sjelden er 100 % sikker på å ha tatt rett gjerningsmann/kvinne.

Samtidig så kan det være flere årsaker til at en person begår slike gjerninger som gjør at man "fortjener" dødsstraff.

Det kan ikke unnskyldes, men det kan finnes en årsak, som gjør at det rett og slett rabler for vedkommende (f.ek etter mange års misbruk, vold osv)

Skal man da ta livet av en morder som selv er et offer ?

På den annen side er jeg for å slette disse uhyrene fra denne verden, både for å ikke oppta fengselsplass og fordi mennesker som gjør bestialske drap og fratar et menneske retten til å leve, selv ikke har livets rett.

Jeg syns det er vanskelig.

Vi vet jo nå at det altfor ofte forekommer såkalte "Justismord" og hvis dødsstraff da er benyttet så er løpet kjørt.

At man som du sier ikke alltid kan være 100% sikker er det beste argumentet for at dødsstraff er et sivilisert samfunn uverdig.

Sikker forvaring med rimelig mulighet for gjenoptak av saken på seriøse premisser må være det eneste riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen argumenter imot dødsstraff:

* Vi kan alltid ta feil

* Det er ikke vår oppgave å bestemme hvem som skal dø, og hvem som skal få leve

At det i det hele tatt kan forekomme feil i en drapssak, betyr at dødsstraff ikke er et alternativ. Det kan faktisk også skje deg - er du dømt til døden, samme hvor uskyldig du er, får du aldri noen mulighet til å ta opp igjen noen sak, får aldri noen mulighet til å bli renvasket.

Det kan skje at vi dreper feil person. Vi dreper en uskyldig. Det har skjedd, og det vil garantert skje igjen.

Det er en enorm motsetning å drepe et menneske fordi det er en så stor forbrytelse å drepe ...

Det er primitivt, og jeg ønsker ikke et rettssystem basert på primitive drifter. Jeg har full forståelse for dem som tar saken i egne hender, men systemet må holde seg til rasjonell tenkning.

Til slutt, så er det en større straff å sitte i fengsel, enn å få dø.

Et liv i fengsel for barnemordere f.eks. - er en så veldig mye bedre (=verre) straff, enn å "la dem" dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen argumenter imot dødsstraff:

* Vi kan alltid ta feil

* Det er ikke vår oppgave å bestemme hvem som skal dø, og hvem som skal få leve

At det i det hele tatt kan forekomme feil i en drapssak, betyr at dødsstraff ikke er et alternativ. Det kan faktisk også skje deg - er du dømt til døden, samme hvor uskyldig du er, får du aldri noen mulighet til å ta opp igjen noen sak, får aldri noen mulighet til å bli renvasket.

Det kan skje at vi dreper feil person. Vi dreper en uskyldig. Det har skjedd, og det vil garantert skje igjen.

Det er en enorm motsetning å drepe et menneske fordi det er en så stor forbrytelse å drepe ...

Det er primitivt, og jeg ønsker ikke et rettssystem basert på primitive drifter. Jeg har full forståelse for dem som tar saken i egne hender, men systemet må holde seg til rasjonell tenkning.

Til slutt, så er det en større straff å sitte i fengsel, enn å få dø.

Et liv i fengsel for barnemordere f.eks. - er en så veldig mye bedre (=verre) straff, enn å "la dem" dø.

Det virker som at vi to er enige her Aida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da var vi tre

Og da var vi fire...

(bare tok bort noe av "quotinga" for å slippe så mye tekst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er fem.

jeg er imot dødsstraff, uansett ugjerningen som er gjort.

øye for øye-tann for tann hører ikke hjemme i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side er jeg imot,

.

Det siste punktet ditt reiser et annet spørsmål: hva da med bødlene? For det er jo mennesker som setter sprøyten/skrur på strømmen. De fratar et menneske livet med overlagt drap, har de da selv livets rett etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva når nesten 1% av landets innbyggere sitter i fengsel? Da går det ganske mye skattepenger til å mate og holde liv i de innsatte. Jeg kan forstå at mange ikke ønsker at deres skattepenger skal bli brukt på pedofile, massemordere og voldtektsmenn.

Jeg har enda ikke klart å gjøre meg opp en mening om dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor prosent av befolkningen sitter i fengsel i norge da?

og hvor stor prosent av disse igjen sitter inne for kriminalitet som engang ville vært aktuellt dersom norge hadde hatt dødsstraff.

vi har ikke en veldig høy prosent massemordere i norge, har vi? eller en veldig høy prosent mordere der det er 100% sikker bevisførsel mot dem?

ihvertfall flere av de mer kjente drapsmennene som sitter i norske fengsler, er dømt uten håndfaste bevis, og skal vi ikke bare tillate dødsstraff, men også for mennesker dømt på indisier, så detter vi ihvertfall ut av gjengen "beste land å bo i"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...