Gå til innhold

Uenighet når det gjelder barn og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ikke super opptatt at ungene skal bare spise sunt, men det holder å klikke for meg pga samboer gir sjokolade,brus og kjeks til ungene i ukedagene. Han har 2 og jeg har 1 barn. For han er det helt normalt at de skal spise litt sjokolade etter kveldsmat og drikke brus og juice til alle måltidene i ukedagene. Jeg vil ikke lage bråk pga han har blitt mye flinkere enn før. Vi har snakket om det million ganger.

Min datter sier nei takk til godteri og brus pga vi har snakket sammen og hun er helt enig at det er ikke bra for tennene. Det holder med godteri og kos i helgene.

Som sagt jeg er ikke helt nazi når det gjelder kosthold. Jeg baker boller, kaker,lager fruktsalat osv.

Hvordan fungerer det hos dere ?

Anonymous poster hash: f6770...d34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke super opptatt at ungene skal bare spise sunt, men det holder å klikke for meg pga samboer gir sjokolade,brus og kjeks til ungene i ukedagene. Han har 2 og jeg har 1 barn. For han er det helt normalt at de skal spise litt sjokolade etter kveldsmat og drikke brus og juice til alle måltidene i ukedagene. Jeg vil ikke lage bråk pga han har blitt mye flinkere enn før. Vi har snakket om det million ganger.

Min datter sier nei takk til godteri og brus pga vi har snakket sammen og hun er helt enig at det er ikke bra for tennene. Det holder med godteri og kos i helgene.

Som sagt jeg er ikke helt nazi når det gjelder kosthold. Jeg baker boller, kaker,lager fruktsalat osv.

For meg hadde dette vært så uaktuelt at jeg ikke ville flytta inn med denne mannen. Jeg kunne ikke bare stått og sett på at ungene fikk så dårlige vaner og et så dårlig utgangspunkt for god helse. Brus og juice til alle måltider? Blir helt matt.

Anonymous poster hash: 8019e...0fd

• Liker 7
Skrevet

Hadde jeg ikke orket...for en sløv mann! Nei takk!!!

Anonymous poster hash: 01fee...dd9

• Liker 2
Skrevet

Sier som de andre her, at dette hadde jeg aldri orket!! Jeg er som deg, overhode ikke fanatisk, (baker kaker og boller innimellom, drikker brus og juice i helgene osv), men jeg ønsker absolutt ikke at barna mine skal få et kosthold der det nærmest er frie tøyler når det gjelder inntak av usunn mat.

Hva sier samboeren din når du viser han artikler om fedmeepidemien og alle helseproblemer relatert til dette? Eller at norske barn blir stadig tyngre/tjukkere sammenlignet med tidligere tider? Synes han virkelig det er helt greit at han er med på å bidra til dette?

Anonymous poster hash: 96dcb...5b3

Skrevet

Nei, slik får de ikke spise her. Tennene må jo råtne i munnen på dem.

Skrevet

Måtehold er det viktigste, uansett hvilken ukedag det er..

Skrevet

Han vil bare være ,,snill,, men han passer på kostholdet sitt. Han trøster barna med sjokolade og brus. Hvis de har vondt i hodet, er lei seg, trøtt så får de litt goodies. Saft drikker de istedenfor vann og det er bare tull synes jeg.

De er tynne og aktive og spiser ikke så mye vanlig mat.

I går spør en av ungene om han kan få stratos sjokolade i helgen og så kommer faren og gir ham en annen sjokolade fordi det er ikke mye igjen så får han spise den opp. Jeg kjenner bare at jeg blir mer og mer irritert og lei.

Ts

Skrevet

Hos oss er vi stort sett helt enige, og ligger på et nivå vi begge syns er fornuftig. Dvs saft/kakao/sjokomelk/juicekartonger er litt ekstra, ikke i hverdagen, litt lørsdagsgodt, mer i ferier.

Men er dere enige i at den forskjellige holdningen til dette er et problem, syns han det er et problem at du er "strengere"?

I så fall kan dere finne kompromisser. Kan du få ansvaret? Da blir det din linje som gjennomføres, men du kan kanskje gi deg på noe, som at juice er ok til frokost, saft i helgene, sjokolade og kjeks kjøpes bare inn til helg/tur, litt lørsdagsgodt, brus lørdag kveld?

Kan han ikke leve med dette, og du ikke med hans regime, blir det verre.

Hva er grunnen hans, er det at han syns det er ok, at barna fortjener det, at det er synd på dem hvis de ikke får slikt, eller bare at det ikke er så farlig og han gidder ikke ta fighte`? Han må nå enten fighte med deg, eller barna. Kanskje barna ikke syns det er ille med litt innstramninger, ditt "regime" er ikke akkurat ekstremt. Kan du snakke med barna og få dem til å være enig, slik som med ditt barn, at det er bedre å kose seg ekstra i helgene, at det ikke er sunt, at man kan bruke penger på andre hyggelige ting, at det går ut over matlyst og man får hull i tennene?

Anonymous poster hash: 87d44...890
Skrevet

Han vil bare være ,,snill,, men han passer på kostholdet sitt. Han trøster barna med sjokolade og brus. Hvis de har vondt i hodet, er lei seg, trøtt så får de litt goodies. Saft drikker de istedenfor vann og det er bare tull synes jeg.

Det er tynne nå, ja. Men det kommer nok til å endre seg når de begynner å spiser mer av den type mat i hverdagen og bruker trøstespising. Samt at de blir mer sløve og slappe når de spiser så mye av det.

For meg er det en type omsorgssvikt som ødelegge barna sine sjanser for å ha et bra forhold til mat og godterier senere i livet. Det er større sannsynlighet for at de ender opp tjukke og kommer til å slite med å gå ned og kontrollere seg selv. Er han overvektig selv? Jeg kunne ikke sittet rolig og sett på, jeg hadde gått. Jeg kan ikke være sammen med noen som behandler seg selv eller barna sine så dårlig.

Anonymous poster hash: 89acc...ee2

• Liker 1
Skrevet

Han har kanskje et veldig enkelt forhold til sukker, at hvis det ikke er hull ikke tennene og vekten er normal, så har sukkeret blitt borte uten å gi skade?

F.eks helsesøster og lege, og en rekke bøker kan gi informasjon om hvorfor det er skadelig når det blir mye sukker til hvert måltid. Det handler ikke bare om kroppsfett og tenner.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Både mannen min og jeg er enige om at barna våre ikke skal bli en del av den hurtigvoksende trenden av tykke barn. Barna våre drikker vann til måltidene (melk til frokost) og får svært sjelden saft og brus, kun til bursdager egentlig. De kan fint få en saftis på en solrik og varm torsdag, men vi prøver å holde det på et minimum utenom feriene. Som lørdagskos får de velge 10 biter smågodt hver og en stor kopp med popcorn (dette er små barn på to og fire år). Men vi er alt annet enn nazi på sukker, barna får litt sukker på havregrøten hver morgen og får med seg en yoghurt i bhg hver dag. Så lenge det er sukker "med mening" som også tilfører barna vitaminer, kalsium, mineraler osv. Det er ikke mye disse små magene orker og da er det dumt å gå til sengs full av fargestoffer og sukker fordi man skippet kveldsmaten etter å ha fått sjokolade og kjeks etter middag.

Vi har svært overvektige naboer med barn som drikker saft og spiser is hver dag, og selv om barna er slanke nå så kommer de selvfølgelig til å bli akkurat like tykke som foreldrene sine når de kommer i puberteten. Disse barna "liker ikke" vann, "liker ikke" grønnsaker og "liker ikke" fisk. Stakkars små, fine unger, syns det er trist når foreldrene ødelegger barna sånn. Jeg hadde aldri orket å leve med en mann som ødela barna sine slik som din mann gjør, TS.

Endret av Ultiva
Skrevet

I går spør en av ungene om han kan få stratos sjokolade i helgen og så kommer faren og gir ham en annen sjokolade fordi det er ikke mye igjen så får han spise den opp. Jeg kjenner bare at jeg blir mer og mer irritert og lei.

Ts

Da bør du fortelle han at han er det motsatte av snill. Dette er dårlig omsorg, og hvis han fortsetter sånn, så bidrar han til at barna får dårlig helse. Er det liksom å være snill?!

Skrevet

Ungene spiser ikke frukt i det hele tatt. De liker ingenting. Pålegg bare hvitost(med mye smør) og leverpostei og enkle middager. Jeg har ryddet i alle skapene,kastet alt av chips og godteri og tømt alle brusflaskene i vasken.

Yngste barnet er syk i dag(hjemme med meg),litt feber og vondt i hodet. Jeg prøvde å få han til å spise rundstykke med noe godt på eller ristet skive osv, et glass med juice ,men nei der kommer faren med en haug med kjeks, sjokomelk og sjokolade.

Jeg vet ikke,men av og til virker ungene sulten og utslitt som om de mangler noen vitaminer. De får ofte vondt i magen og hodepine. Man blir ikke mett på kjeks og sjokomelk og halv skive til frokost. ikke en 9-10åring.han tenker det går fint så lenge de får i seg noe og er fornøyd. Nå har jeg send mange artikler om fedme, kosthold og hvor viktig er det for barna.

ts

Skrevet

Ungene spiser ikke frukt i det hele tatt. De liker ingenting. Pålegg bare hvitost(med mye smør) og leverpostei og enkle middager. Jeg har ryddet i alle skapene,kastet alt av chips og godteri og tømt alle brusflaskene i vasken.

Yngste barnet er syk i dag(hjemme med meg),litt feber og vondt i hodet. Jeg prøvde å få han til å spise rundstykke med noe godt på eller ristet skive osv, et glass med juice ,men nei der kommer faren med en haug med kjeks, sjokomelk og sjokolade.

Jeg vet ikke,men av og til virker ungene sulten og utslitt som om de mangler noen vitaminer. De får ofte vondt i magen og hodepine. Man blir ikke mett på kjeks og sjokomelk og halv skive til frokost. ikke en 9-10åring.han tenker det går fint så lenge de får i seg noe og er fornøyd. Nå har jeg send mange artikler om fedme, kosthold og hvor viktig er det for barna.

ts

Hva sier han dersom du forklarer hvor stort problem dette er for deg? Er det mulig å få en time hos helsesøster som faktisk kan forklare viktigheten av dette?

Skrevet

Nei, slik får de ikke spise her. Tennene må jo råtne i munnen på dem.

tenkte det var normalt for barn å pusse tenner?

Skrevet

Hva sier han dersom du forklarer hvor stort problem dette er for deg? Er det mulig å få en time hos helsesøster som faktisk kan forklare viktigheten av dette?

Han sier at jeg har rett og ok,men han har vansker med å sette grenser. De får det de har lyst på likevel. Han synes det er koselig å lage et par skål med noe godt fordi ungene blir fornøyd. I helgene drikker de cola til alle måltidene.Der kommer jeg på banen og holder foredrag om kostholdet og da tar han seg sammen( en kort periode) :fnise: På butikken får han ikke lov å kjøre handlevogn og han blir helt giret på å kjøpe alt de liker. Det får han ikke lov. Han har vært hos helsesøster( hun er ikke så nøye og jeg vet ikke hva han forteller der) og en av ungene har hatt 2 hull og måtte borre for ikke så lenge siden. 

Jeg er så lei av å være matpoliti i huset

ts

Skrevet

Kan dere ikke gå til lege eller helsesøster sammen så dere får pratet om det? Å få for lite næring, slik det kan virke som de gjør, er jo skadelig for utviklingen av både kropp og sinn. 

Når barn er syke er vel den eneste gangen det er innafor å gi dem kjeks og brus i ukedager. Da er det viktigste at de får i seg noe, for det kommer garantert ikke til å være grovt rundtykke med skinke og agurk. 

Jucie syns jeg jo de bør fortsette med, det må jo være en av de eneste kildene til vitaminer de har. Vet at det er mye sukker i juice, men de er jo ikke på slankern akkurat. Har selv drukket juice til alle måltider når jeg vokste opp, nå som jeg er voksen har jeg gått over til vann. Så lenge øvrig kosthold er variert er jucie bare sunt. Ikke til kveldsmat da, for emaljen på tennene slites ekstra om de pusses etter juciedrikking. 

Skrevet

Han sier at jeg har rett og ok,men han har vansker med å sette grenser. De får det de har lyst på likevel. Han synes det er koselig å lage et par skål med noe godt fordi ungene blir fornøyd. I helgene drikker de cola til alle måltidene.Der kommer jeg på banen og holder foredrag om kostholdet og da tar han seg sammen( en kort periode) :fnise: På butikken får han ikke lov å kjøre handlevogn og han blir helt giret på å kjøpe alt de liker. Det får han ikke lov. Han har vært hos helsesøster( hun er ikke så nøye og jeg vet ikke hva han forteller der) og en av ungene har hatt 2 hull og måtte borre for ikke så lenge siden. 

Jeg er så lei av å være matpoliti i huset

ts

Går det ikke an å lage noe sunn snacks i stedet? Han kan lære å bake grove muffins, dipp til grønnsaker eller andre ting som smaker godt og som er sunt? Kanskje det er mer givende når han har laget det selv også? Men det kan jo uansett bli for mye mat dersom han gir det som trøst og kose ofte.

Anonymous poster hash: 89acc...ee2

Skrevet

Det virker som om han i utgangspunktet er enig med deg, men sliter veldig med å gjennomføre fordi han har lagt masse følelsesmessig verdi i dette godiset? At det hatt blitt hans måte å vise omsorg, kjærlighet og å glede barna på?

Hva med at dere blir enige (om det går) i at dere sammen finner måter han kan gjøre det samme på som IKKE innebærer godteri?

Kos til kvelden: oppskåret frukt. Er de små nok kan det å stikke dem ut med former, lage ansikter e.l være morsomt. Etterhvert kan dere avansere med grønnsaker.

Barn som er sykt eller lei seg: sitte på pappas fang og se film, spille et spill sammen, dra og gjøre noe barnet har lyst til. Ha en hemmelighet sammen. Bygg puteslott.

Gjøre ungene glade generelt sett: ta dem med på noe! Lekeland, åpen bondegård, fisketur, tur i skogen (finner dere bær eller sopp kan dere plukke det og hvem vet - kanskje de plutselig vil smake?).

Anonymous poster hash: ddfba...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...