Gå til innhold

23/5-regelen bra tiltak?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere om 23/5 regelen? Har du benyttet deg av den? 

Jeg føler det er så mye fordommer mot de som går denne vegen. Selv vurderer jeg gå denne vegen, da jeg ikke får til språkfag og har ikke lyst til å ta opp masse i lån for privat undervisning. 

Kom med innspill.

Anonymous poster hash: 8d7d4...ba2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe folk bryr seg særlig om?

Anonymous poster hash: 3168f...26d
Skrevet

Hva?

Har aldri hørt noen si noe negativt om denne reglen.

Anonymous poster hash: 7c164...f4d

• Liker 1
Skrevet

Brukte den og studerer jus :) Men har ikke sagt til noen at jeg søkte meg inn via 23/5-regelen. Det har ikke de noe med. Har vitnemål fra før av uansett, og ganske gode karakterer på det meste, men pga 23/5-regelen trengte jeg heldigvis ikke å ta opp så mange karakterer som jeg i utgangspunktet trodde jeg måtte.

Anonymous poster hash: 6604c...758
Skrevet

Jeg syns ikke noe om det. Folk som ikke gidder å ta videregående fortjener heller ikke studieplass. Det er helt klart annenrangs folk.

Anonymous poster hash: 7b1a2...2ce
Skrevet

Jeg syns ikke noe om det. Folk som ikke gidder å ta videregående fortjener heller ikke studieplass. Det er helt klart annenrangs folk.

Folk som forholder seg til forskning og fakta vet at det eneste som betyr noe for gjennomføringsgraden i VGS er utdannings og lønnsnivået til foreldrene. De som går via 23/5 regelen er stort sett bra folk som ikke har fått noe med sølvskje men i stedet har jobbet noen år før de bestemte seg for å studere.

Anonymous poster hash: f6f1a...198

• Liker 4
Gjest Raindrops
Skrevet

Etter snart 5 år på høyere utdanning har jeg enda ikke hørt noen uttale seg negativt om dette. Jeg har ingenting i mot at noen tar den veien.

• Liker 1
Skrevet

Har benyttet meg av 23/5-reglen. Aldri hørt om eller brydd meg om hva noen synes om det.

Bryr meg generelt lite om andres fordommer...og meninger for den saks skyld. 

Du må fortsatt ha karakter i Norsk, Nynorsk og Engelsk for å benytte deg av 23/5. Lykke til. 

Anonymous poster hash: 9eed0...9e3
Skrevet

Jeg benyttet 23/5 regelen. Ble aldri spurt hvordan jeg kom meg inn på høyere utdanning, det var aldri et tema. Min erfaring er at folk ikke bryr seg. Når man går på universitet/høgskolen så er det lite interessant hva folk gjorde på vgs.

Anonymous poster hash: a6ece...ea6
Skrevet

Jeg benyttet meg og av denne. Og aldri hørt noe negativt om det. Jeg gikk 2 år på idrettslinja på videregående. Så startet jeg å jobbe, jobbet i flere år. Så ville jeg studere, og da trengte jeg bare og ta noen få fag, for å komme inn på høyere utdannelse.

Anonymous poster hash: bbf06...fef
Skrevet

Tok 23/5 regelen. Studerer realfag på universitetet og synes det er ganske lett egentlig.

Anonymous poster hash: 28747...455

Skrevet

udugelig regel! søkt høgskole flere ganger,men kommer aldri inn på den regelen... 

Anonymous poster hash: a9233...72a
Skrevet

udugelig regel! søkt høgskole flere ganger,men kommer aldri inn på den regelen... 

Høgskolen beregner din sum på måten som er best gunstig for deg. Du kan ikke kalle noe udugelig bare fordi dine karakterer ikke er høye nok. Da bør du kanskje gå litt inni deg selv. 

Anonymous poster hash: 1291f...836

Skrevet

Høgskolen beregner din sum på måten som er best gunstig for deg. Du kan ikke kalle noe udugelig bare fordi dine karakterer ikke er høye nok. Da bør du kanskje gå litt inni deg selv. 

Anonymous poster hash: 1291f...836

har ingen ting med karakterne, men at 23/5 regel er sånn at man må ha hatt relativ erfaring i forhold til det man søker... 

Skrevet

Fordommer mot den? Hvorfor det? Synes det er en bra greie, og en av årsakene til at jeg i dag sitter med en mastergrad.

Skrevet

har ingen ting med karakterne, men at 23/5 regel er sånn at man må ha hatt relativ erfaring i forhold til det man søker...

Du blander nok med realkompetanse.

Skrevet

Du blander nok med realkompetanse.

nope. de 5 årene som må dokumenteres må ha noe med det du søker deg inn på... hvertfall det jeg har fått til svar..

For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår:

1

Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak.

2

Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga.

3

Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.

Skrevet

nope. de 5 årene som må dokumenteres må ha noe med det du søker deg inn på... hvertfall det jeg har fått til svar..

For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår:

1

Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak.

2

Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga.

3

Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.

Stemmer at du må dokumentere 5 år med arbeidspraksis og/eller utdanning, men det må ikke ha noen relevans med studiet du søker på.

Skrevet

Stemmer at du må dokumentere 5 år med arbeidspraksis og/eller utdanning, men det må ikke ha noen relevans med studiet du søker på.

hvorfor sier 3 forskjellige høgskoler at det må ha sammenheng da? 

Skrevet

Jeg syns ikke noe om det. Folk som ikke gidder å ta videregående fortjener heller ikke studieplass. Det er helt klart annenrangs folk. Anonymous poster hash: 7b1a2...2ce

Heldige deg som livet har gått på skinner for. Noen blir syke og klarer ikke å fullføre vgs. Andre ender i en ulykke som gjør at de ikke klarer å gå skole og de blir arbeidsuføre en periode. Kjipt at sånne som du ikke har mer vett enn å kalle dem annen rangs folk for noe de ikke er skyld i selv. Det er egentlig deg det er mest synd på, som ikke forstår bedre.

Anonymous poster hash: 295bb...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...