Gå til innhold

Kuttet meg ut fordi jeg ikke er veganer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har har/hadde(?) ei kjempe god bestevenn som jeg snakket med hver dag, og vi er både i familie samt som vi er så gode venner. Vi er like gamle, og har hatt en tett forhold de siste 19 årene.

I fjor fikk hun kjæreste, og nå i juni valgte de å spise vegetarisk. De flyttet sammen nå i høst, og valgte nå forrige uke å gå fra vegetarisk til vegansk. Problemet her at, jeg har ikke noe problem med at de er veganere, det gjør meg ingen verdens ting, men hun ser ned på meg fordi jeg spiser kjøtt. Jeg er en person som har ganske bra selvbilde, men når hun kommenterer at hun ikke "liker den delen av meg", og ikke respekterer meg, så ødelegger det meg litt, ettersom at vi er så nære. Så vi hadde da en krangel, og nå har hun blokka meg overalt bare fordi jeg sa i fra at jeg ikke likte at hun ikke likte meg fordi jeg ikke er veganer (veldig rar setningen eller?). Jeg synes dette er ganske tøft, ettersom at hun er en viktig person for meg, som jeg kan si alt mulig til.

Men det jeg lurte på var at, kan ikke veganere ha venner som spiser kjøtt?
Jeg kjenner noen andre som er veganere, men de har ikke hatt lik holdning som henne, og de har ikke vært så frekke mot meg som hun var.

Anonymous poster hash: 092e9...cdf
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dere!

Jeg har har/hadde(?) ei kjempe god bestevenn som jeg snakket med hver dag, og vi er både i familie samt som vi er så gode venner. Vi er like gamle, og har hatt en tett forhold de siste 19 årene.

I fjor fikk hun kjæreste, og nå i juni valgte de å spise vegetarisk. De flyttet sammen nå i høst, og valgte nå forrige uke å gå fra vegetarisk til vegansk. Problemet her at, jeg har ikke noe problem med at de er veganere, det gjør meg ingen verdens ting, men hun ser ned på meg fordi jeg spiser kjøtt. Jeg er en person som har ganske bra selvbilde, men når hun kommenterer at hun ikke "liker den delen av meg", og ikke respekterer meg, så ødelegger det meg litt, ettersom at vi er så nære. Så vi hadde da en krangel, og nå har hun blokka meg overalt bare fordi jeg sa i fra at jeg ikke likte at hun ikke likte meg fordi jeg ikke er veganer (veldig rar setningen eller?). Jeg synes dette er ganske tøft, ettersom at hun er en viktig person for meg, som jeg kan si alt mulig til.

Men det jeg lurte på var at, kan ikke veganere ha venner som spiser kjøtt?

Jeg kjenner noen andre som er veganere, men de har ikke hatt lik holdning som henne, og de har ikke vært så frekke mot meg som hun var.

Dessverre er dette noe som skjer når personer blir hjernevasket av sin sterke tro. Ingen bevis i verden er gode nok for å vise at troen er basert på noe som ikke stemmer. Man ser det spesielt i religion og livssyn. Noe veganisme nærmest grenser mot. Veganisme ligger i grenseland mellom filosofisk etikk og vitenskap. 

Anonymous poster hash: f4bcb...a13

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg kutter ut venner som er veganere.

Slike folk ble mobbet da de var små tror jeg. De har et behov for å være spesielle, ved å fortelle andre at kjøtt er fienden. Nesten som en kult. 

Kort sagt, de er tapere.  :jolie:

Endret av maskineple
  • Liker 8
Skrevet

Er veganer selv og kunne aldri ha kuttet noen ut på grunn av spisevanene eller livsvalgene deres. Alle tar forskjellige valg og det får man nesten respektere, vi er alle ulike.

Høres litt ut som hun venninnen din er "ny" på hele vegetar/veganer livsstilen og det går henne til hodet. Dårlig gjort av henne og kutte deg ut, men hun kommer nok snart angrende tilbake og da er det opp til deg om du vil ha henen som venninne igjen.

Anonymous poster hash: f9335...5f5
  • Liker 29
Skrevet

Hvis man skal kutte folk ut av livet sitt basert på matvaner, kom man til å bli et ensomt menneske til slutt. Noen er veganere, noen er lavkarbere, noen er kresne, noen spiser bare junk, noen spiser for å bygge muskler, noen har anoreksi, og lista bare fortsetter. Hva er det som gjør at folk er så utrolig opptatt av hva andre putter i munnen?

Skrevet

Jeg kutter ut venner som er veganere.

Slike folk ble mobbet da de var små tror jeg. De har et behov for å være spesielle, ved å fortelle andre at kjøtt er fienden. Nesten som en kult.

Kort sagt, de er tapere.

Hva f... har mobbi g i barndommen med saken å gjøre?

• Liker 10
Skrevet

Hold ut et år til, og hun vil gråte på skulderen din mens hun slafser i seg biff og bacon.

Spøk til side: Så lenge vi ikke vet noe mer, kan det virke som om det er samboeren som bestemmer dette. En dag oppdager hun det kanskje selv.

• Liker 7
Skrevet

Er veganer selv og kunne aldri ha kuttet noen ut på grunn av spisevanene eller livsvalgene deres. Alle tar forskjellige valg og det får man nesten respektere, vi er alle ulike.

Høres litt ut som hun venninnen din er "ny" på hele vegetar/veganer livsstilen og det går henne til hodet. Dårlig gjort av henne og kutte deg ut, men hun kommer nok snart angrende tilbake og da er det opp til deg om du vil ha henen som venninne igjen.

Anonymous poster hash: f9335...5f5

TS her:

Ja, hun er veldig ny i dette, og gjør meg ingenting i det hele tatt at hun valgte å bli det, men det at hun skal kritisere, kalle meg hykler og bare stenge meg ute for at jeg ikke er veganer, gjør meg trist. Nå er det meg som sender henne meldinger med "unnskyld" osv, selvom jeg føler mer at hun skal si unnskyld.

Vi er forsåvidt av samme blod, så jeg kommer hvertfall til å møte henne til jul. Hvis hun virkelig unnskylder seg, vil jeg for all del ha henne tilbake. Jeg trenger nok henne mer enn hun trenger meg, siden hun har kjæreste og jeg ikke.

Skrevet

Det fortjente du.

Anonymous poster hash: 6547a...d08
Skrevet

TS her:

Ja, hun er veldig ny i dette, og gjør meg ingenting i det hele tatt at hun valgte å bli det, men det at hun skal kritisere, kalle meg hykler og bare stenge meg ute for at jeg ikke er veganer, gjør meg trist. Nå er det meg som sender henne meldinger med "unnskyld" osv, selvom jeg føler mer at hun skal si unnskyld.

Vi er forsåvidt av samme blod, så jeg kommer hvertfall til å møte henne til jul. Hvis hun virkelig unnskylder seg, vil jeg for all del ha henne tilbake. Jeg trenger nok henne mer enn hun trenger meg, siden hun har kjæreste og jeg ikke.

Høres ut som hun er blindt forelska og har blitt hjernevaska av typen
  • Liker 4
Skrevet

hahaha, jeg er veganer selv og jeg driter en lang, loddrett veganerbæsj i om vennene mine spiser kjøtt eller ei. er ikke alle som vet jeg er veganer en gang

Anonymous poster hash: d7c09...e4e
  • Liker 10
Skrevet

Vet ikke hvor normalt det er, men jeg synes det høres helt rart ut... Jeg hadde da aldri kuttet vekk vennene mine dersom de f.eks. ble veganere. Det er deres valg og jeg er fortsatt like glad i dem...

Anonymous poster hash: 0693e...319
Skrevet (endret)

Hva f... har mobbi g i barndommen med saken å gjøre?

Noe jeg har observert, de liker å holde seg til noe "spesielt". Kompensering er det. 

Disse folkene er så ekstreme at de trenger egne " veganske-psykologer " dersom de treffer en psykolog. 

http://veganpsychologist.com

Of my clients who are vegan, the vast majority say that they have transferred to seeing a vegan psychologist because other psychologists can't fully understand ...

Disse folkene klarer ikke fordra andre.

Det er helt klart noe psykologisk på spill her, og som mye annet blir mobbing i barndommen et viktig komponent her. 

Endret av maskineple
  • Liker 2
Skrevet

Ikke ved sine fulle fem altså. Blitt hjernevasket av typen som er veganer? 

• Liker 3
Skrevet

Ikke ved sine fulle fem altså. Blitt hjernevasket av typen som er veganer? 

TS:

De valgte begge å bli veganere, var da nok typen som ville bli det, og dermed viste henne noen videoer som gjorde at hun også ville bli det.

Men er jo ikke noe galt i det å være veganer, men det å ikke respektere oss fordi de vi ikke er veganere, og dermed se ned på oss, som om vi er mindre verdt enn dem

• Liker 2
Skrevet

TS:

De valgte begge å bli veganere, var da nok typen som ville bli det, og dermed viste henne noen videoer som gjorde at hun også ville bli det.

Men er jo ikke noe galt i det å være veganer, men det å ikke respektere oss fordi de vi ikke er veganere, og dermed se ned på oss, som om vi er mindre verdt enn dem

Er ikke noe galt å ha en overbevisning så lenge den ikke er militant.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For ei kjøtthue. 

Du skriver så mye genialt. :)

Jeg oppfordrer TS til å skrive åpningsinnlegget her på facebook og deretter avslutte med å kalle henne for kjøtthue. 

Endret av maskineple
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...