Gå til innhold

Hvordan bestille time til abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg da jeg er i en litt vanskelig situasjon...

Jeg er tydeligvis blitt gravid på ppillen (er vel rundt 6 uker på vei). Graviditet er absolutt ikke ønsket på grunn av livssituasjonen min, pluss at jeg ser på meg selv som alt for ung. Valget falt naturlig på abort, det er null tvil om det! Men jeg veldig usikker på alt, jeg har aldri vært gjennom noe slikt før.

Hvordan bestiller jeg time? Jeg vet jeg må ringe å bestille legetime, men hva sier jeg til de som tar telefonen? Må jeg fortelle over telefonen at jeg ønsker en abort?

Kan jeg kjøre bil etter en abort?

Hvilket inngrep er enklest og går fortest over? Jeg vil helst bare få det overstått med en gang, og ikke måtte dra frem og tilbake på sykehuset da det er ganske langt unna der jeg bor.

Jeg har ingen venner eller familie jeg kan snakke med, det er det ikke behov for heller. Jeg er vant til å gjennomføre ting alene og ser ikke mørkt på det. 

Tusen takk for svar! :)

Anonymous poster hash: 096bd...ab1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe direkte til kvinne- og barnklinikken, og trenger ikke henvisning fra lege eller legetime på forhånd. Da jeg gjorde dette kom jeg inn til dem på samtale etter å ha ringt, der de svarte på den typen spørsmål du sitter med nå.

Anonymous poster hash: 11a9e...1a7
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom du får smertestillende (paralgin forte f.eks) kan du ikke kjøre bil etter aborten.

Tror det raskeste vil være å få de tablettene oppi skjeden, ellers så må du i hvertfall gjennomgå faste en hel dag (ingen mat, vann, røyk etc) før operasjonen (kirurgisk abort)

Endret av infectedsopp
  • Liker 1
Skrevet

Ring sykehuset.

Anonymous poster hash: 6bee7...e9c
Skrevet

Ring sykehuset så får du time der :-)

Jeg sa at jeg ønsket time for svangerskapsbrudd eller avslutte et svangerskap..

Anonymous poster hash: 64c50...47c
Skrevet

Trenger du fastlegens hjelp for å ha noen å snakke med, bestiller du time hos fastlegen eller om du har kontakt med gynekolog eller helsestasjon for ungdom kan du ringe og få time der. Trenger du ikke deres støtte, ringer du, som de over sier dirkete til nærmeste sykehus hvor de har kvinneklinikk.

Du trenger ikke utbrodere situasjonen på telefon. Du sier bare at du trenger hjelp med å få utført en abort. De i andre enden av telefonen skal da imøtekomme ditt ønske og gi deg time ganske raskt, uten å spørre om andre ting enn personalia og hvor langt du tror du er kommet/når siste mens var.

Håper ting ordner seg til det beste for deg. :blomst:

Anonymous poster hash: c7ea3...6c5

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for hjelpsomme og raske svar! :smilyblomst:  

Jeg finner ikke helt ut hvem jeg skal ringe til, men jeg må til Nordlandssykehuset (Bodø)  :rodme: Er det fødsel/barselavdelingen jeg skal ringe til? 

• Liker 1
Skrevet

Ring til den gynekologiske poliklinikken. Føde/barsel har ikke med tidlige svangerskap å gjøre.

Skrevet

Ring sentralbordet/hovednummeret og spør/be dem sette over.

Skrevet

Jeg trur du må kontakte fastlegen som henviser deg videre.

Anonymous poster hash: b3525...a16
Skrevet

Jeg trur du må kontakte fastlegen som henviser deg videre.

Anonymous poster hash: b3525...a16

Nei. Man kan ringe direkte til sykehuset.

Anonymous poster hash: 384b4...907

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for den lenken AB! Jeg kan ikke takke dere nok, dere gjorde en vanskelig situasjon litt lettere  :rodme:

Jeg har forstått det slik at jeg må først på sykehuset og ta ultralyd, er det vanlig og få abort samme dag? Jeg vil helst ikke måtte kjøre langt flere ganger med tanke på fravær på skolen og slikt... 

Hvilken type abort burde jeg egentlig ta? Jeg har lest mye om det og regner med at jeg får informasjon på sykehuset, men jeg vil likevel forberede meg mest mulig. Jeg må nok kjøre hjem i fra sykehuset selv, men hvis det blir umulig kan jeg nok sikkert ta tog eller buss. 

Skrevet

Tusen takk for den lenken AB! Jeg kan ikke takke dere nok, dere gjorde en vanskelig situasjon litt lettere  :rodme:

Jeg har forstått det slik at jeg må først på sykehuset og ta ultralyd, er det vanlig og få abort samme dag? Jeg vil helst ikke måtte kjøre langt flere ganger med tanke på fravær på skolen og slikt... 

Hvilken type abort burde jeg egentlig ta? Jeg har lest mye om det og regner med at jeg får informasjon på sykehuset, men jeg vil likevel forberede meg mest mulig. Jeg må nok kjøre hjem i fra sykehuset selv, men hvis det blir umulig kan jeg nok sikkert ta tog eller buss. 

Første timen er undersøkelse, andre time er abort.

Jeg anbefaler deg å velge kirurgisk.

Skrevet

Første timen er undersøkelse, andre time er abort. Jeg anbefaler deg å velge kirurgisk. Anonymous poster hash: 6bee7...e9c

Vanligvis er medisinsk abort rutinen, man får ikke nødvendigvis noe valg.

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis er medisinsk abort rutinen, man får ikke nødvendigvis noe valg.

Joda, man kan velge om man vil det. Ingen kan påtvinge deg medisinsk abort om du ønsker kirurgisk.

Skrevet

Første timen er undersøkelse, andre time er abort. Jeg anbefaler deg å velge kirurgisk. Anonymous poster hash: 6bee7...e9c

Når man befinner seg langt utekant-tutaheiti kan det godtvær man kan få en time og ordne alt på en dag.

Undersøk og om du kan få drosje dekket, tviler på at du er kjørbar når du skal hjem.

Skrevet

Når man befinner seg langt utekant-tutaheiti kan det godtvær man kan få en time og ordne alt på en dag.

Undersøk og om du kan få drosje dekket, tviler på at du er kjørbar når du skal hjem.

Det er nok en god beskrivelse for bostedet mitt!  :rodme: Får høre med sykehuset når jeg er der. 

Skrevet

Det er nok en god beskrivelse for bostedet mitt!  :rodme: Får høre med sykehuset når jeg er der. 

Du kan uansett ikke kjøre etter narkose. 

Anonymous poster hash: 9b6f9...db6

Skrevet

Fortell om lang reisevei når du kommer så får du alt samme dag. 

Kirurgisk abort innebærer utskrapning i narkose. Da skal du helst ikke kjøre bil etterpå. 

Medisinsk abort innebærer tabletter som setter igang en abort, dvs først får du vel en pille for å stoppe fosterutviklingen, og så noen som skal starte riene. De fleste steder tilbyr da hjemmeabort, dvs du tar første pillen på sykehuset, så kan du dra hjem og ta resten der. Du må ha noen hos deg mens aborten pågår, men du kan ihvertfall kjøre bil hjem igjen selv. Medisinsk abort kan være en større påkjenning psykisk siden man faktisk driver ut fosteret selv, og det vil komme klumper og blod, og så er det smertefullt (du kan bruke smertestillende). Det positive er at man slipper et inngrep og man slipper narkose (alltid en risiko ved narkose). 

Det positive med kirurgisk er at det går raskt og man er ferdig når man våkner fra narkosen. Det er også smertefritt, men man kan være litt kvalm og uvel etterpå. 

Hvis du ikke får time samme dag, så er det lurt å faste uansett (6 timer tror jeg det er), slik at du kan forklare det til legen når du kommer at du har fastet i håp om å bli ferdig den dagen siden det er lang reisevei. Da kan det hende de sørger for at du får gjort det der og da. 

Du har forresten krav på rekvisisjon til taxi hvis du trenger det og ikke kan kjøre bil selv eller ta kollektivtrafikk. Det kan du be om da du bestiller time. 

Anonymous poster hash: 34fb8...8f0
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...