Gå til innhold

Vondt i kneet, kan jeg gå på spinning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på joggetur på lørdag og fikk vondt i det ene kneet. Mistenker at det skyldes overpronasjon og at skoene mine ikke er gode nok. Når jeg går merker jeg bittelitt til det, ikke i form av smerte, men at noe føles litt rart i kneet. Løping har jeg tenkte å vente med før jeg prøver igjen (og sjekke om jeg må ha nye sko først).

Men kan jeg gå på spinning? Vil gjerne trene, men ikke hvis jeg gjør noe verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får prøve og kjenne hvordan du opplever det.

Ved smerte i ledd og muskler, skal man stoppe å belaste ved smerte når man ikke vet hva som er galt og lege har sagt du kan fortsette.

Anonymous poster hash: 2020b...5f6

Skrevet

Så lenge (spinning)sykkelen er riktig innstilt for deg, er det nesten umulig å få belastningsskade så lenge du bruker lette nok gir/lav belastning/høy nok pedalfrekvens. Du skal holde en pedalfrekvens på minst 70 omdreininger per minutt, hvis du ikke klarer det må du gire ned/skru ned belastningen.

Når du nå har en belastningsskade allerede er det jo en litt annen sak. Jeg vil anbeale deg å gå til en fysioterapeut og finne ut hva som er galt før du eventuelt sykler/går på spinning. Du kan nok sykle rolig til hverdags (f. eks. til og fra jobb) uten noen konsekvenser, men skal du ta i noe særlig er det greit å vite at det ikke gjør skaden verre.

Det går faktisk an å korrigere overpronasjon/underpronasjon ved å tape foten med sportstape og gjøre øvelser som fysioterapeuten kan gi deg. Jeg hadde underpronasjon i mange år uten å tenke over det, og fikk etterhvert akillesbetennelse fordi belastningen på akillesen ble skjev. Løsningen ble å få korrigert ganglaget med tape og øvelser. Fysoiterapeuten sa at det tar ca. tre uker å endre et ganglag på denne måten.

Skrevet

Tusen takk!

Da bestiller jeg time hos fysioterapeut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...