Gå til innhold

Jeg har ikke betalt husleie de siste 3 mnd, men har ikke leiekontrakt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bodd til en "ustabil" utleier i Oslo (mye alkohol + han har av og til kommet beruset inn i leiligheten og snakket om diverse angt. utleie. + fikk ikke alltid svar på saklige meld meldinger jeg har sendt han.). Han har ikke helt oversikt.

Han har heller ikke brydd seg med kontrakt - jeg har i alle fall ikke skrevet under på noen, og vet ikke om han vet helt hva det er en gang.

Hadde så dårlig råd i sommer (fikk ikke sommerjobb, er student.) at jeg tok sjansen på ikke å betale. Hørte ingenting, så tok sjansen på det samme i juli og august. Har ikke hørt noe til nå, men mistenker at han kanskje kommer til å merke det etter hvert. Flyttet riktig nok ut i midten av aug + at jeg var hos foreldrene mine i sommer.)

Nå som jeg har nytt sted å bo (med kontrakt!) og ikke har noe med den plassen å gjøre lenger: Kan han komme og "ta" meg for at jeg ikke har betalt etter som jeg ikke har skrevet under på leiekontrakt?? Han har dessuten solgt stedet vi bodde. 

Jeg burde kanskje blokkere nummeret hans?

(Han sitter fint i det økonomisk, bygården var arvet og han jobbet ikke ... Så synes ikke synd på han...)

Anonymous poster hash: be1b5...2e6
Videoannonse
Annonse
Gjest revestrekjenta
Skrevet

ja, det kan han. Du har jo bodd der!!??? Du må passe deg for politiet nå! 

Skrevet

Han kan gjøre det, men utifra du skriver om han så er det ikke sikkert at han gidder. Som utleier selv lot jeg meg provosere av overskriften din, men skiftet mening da jeg leste om utleier.

Det er ikke akseptabelt å bo slik som du gjorde. Blokker nummeret hans du og glem hele fyren;)

Anonymous poster hash: c391c...07e

Skrevet

Han kan gjøre det, men utifra du skriver om han så er det ikke sikkert at han gidder. Som utleier selv lot jeg meg provosere av overskriften din, men skiftet mening da jeg leste om utleier.

Det er ikke akseptabelt å bo slik som du gjorde. Blokker nummeret hans du og glem hele fyren;)

Ok, men har hørt noe om at han merket det manglet noe leie... :/ Så er spørsmålet om han kan "ta" meg på det? Jeg har jo faktisk ikke skrevet under på noe? Har han juridisk støtte dersom han skulle "komme etter meg" dersom han skulle ønske det? Har blokkert nummeret hans nå. Og han er ikke på fb :)

ts

Skrevet

Dersom du betalte til kontoen hans, så har han jo bevis for at du sannsynligvis har bodd der. Han trenger ikke kontrakt for at rettighetene hans er lovfestet, så ja han kan kreve penger fra deg.

Anonymous poster hash: 3be6c...d61
  • Liker 7
Skrevet

Dersom du betalte til kontoen hans, så har han jo bevis for at du sannsynligvis har bodd der. Han trenger ikke kontrakt for at rettighetene hans er lovfestet, så ja han kan kreve penger fra deg.

Anonymous poster hash: 3be6c...d61

Ok. Men da kan jeg jo f.eks. si at jeg ikke bodde der i sommer? (Noe som er sant.) Det står jo ingen sted at jeg skulle betale i sommer? Ooog! Vil det ikke bli en ganske omfattende prosess for han om han evt. skulle begynne å kontakte politi/jurist osv,? Hvordan kan han angripe situasjonen? Det er snakk om 6000 kroner... Kanskje vil vinninga gå opp i spinninga? 

Vil jeg kunne få prikker på rullebladet? 

ts

Skrevet

Sånne som deg burde blitt dradd inn i nærmeste skogsholt for en real omgang juling og noen piskeslag på bar hud. Deretter burde leiligheten blir rensket for alt av verdi. Du betaler selvfølgelig det du skylder, og ja han kan ta deg på det. 

Anonymous poster hash: 75540...cf9
  • Liker 10
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Ingen kontrakt, ingen juridiske krav. Her har utleier skutt seg selv i foten. Det kunne like gjerne vært ts som var i trøbbel nå, å bli kastet ut.Det blir ord mot ord uansett.

• Liker 3
Skrevet

Han kan ta deg på det, men jeg tror det vil koste han mer å kreve det hvis du nekter å betale. Han har også brutt visse regler som utleier ved å gå inn i leiligheten beruset. dette kan du jo bruke mot han.

hvor mye er det snakk om?

• Liker 1
Skrevet

For det første så er det umoralsk å ikke betale for seg. Å for det andre, hvis han er så ustabil som du sier så burde du ihvertfall gjøre opp for å unngå å få innkrevere på døra som kan gjøre skade på både deg og inventar. 

Anonymous poster hash: 7db56...68c
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke sett det som så sannsynlig at han klarte å rote seg til å gjøre noe med det. Hvis han tar kontakt, så ville jeg vel kanskje bare gitt ham pengene for å slippe bråk (oops! ..her må det ha skjedd noe feil, blunk blunk!), men hvis ikke.. næh.

Det er jo hans egen feil, sånn som han har holdt på. 

Anonymous poster hash: 08f16...773
  • Liker 1
Skrevet

Ja, dette kan han ta deg på. Men du havner jo ikke akkurat i fengsel for det. Spørsmålet er om han gidder å forfølge saken for så lite penger.

Han har selvfølgelig juridiske krav selv om dere ikke har kontrakt. Muntlige kontrakter er like bindende som skriftlige, og her har han i tillegg loven å vise til!

• Liker 2
Skrevet

Ingen kontrakt, ingen juridiske krav. Her har utleier skutt seg selv i foten. Det kunne like gjerne vært ts som var i trøbbel nå, å bli kastet ut.Det blir ord mot ord uansett.

Dette er jo helt feil. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Det blir kanskje vanskeligere å bevise, men så lenge han f.eks har fått innbetalt husleie av ts et år før hun sluttet å betale, så har han ganske gode bevis for at hun faktisk hadde leid. At hun skulle bodd ut noen oppsigelsestid er derimot lettere å diskutere seg ut av uten kontrakt..

Anonymous poster hash: 48246...dff

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo helt feil. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Det blir kanskje vanskeligere å bevise, men så lenge han f.eks har fått innbetalt husleie av ts et år før hun sluttet å betale, så har han ganske gode bevis for at hun faktisk hadde leid. At hun skulle bodd ut noen oppsigelsestid er derimot lettere å diskutere seg ut av uten kontrakt..

Anonymous poster hash: 48246...dff

Ja, de er like bindende men som du skriver vanskeligere å bevise. Han kan sannsynligvis bevise at hun har leid der t.o.m. den måneden hun har betalt, men om det ikke finnes noen kontrakt eller spesifikasjon på hvor lenge hun faktisk skulle bo der så vil det kunne være umulig å bevise at hun faktisk bodde der etter at betaling opphørte. 

Når det er sagt så er dette det rent juridiske, det er likevel ufint å ikke betale for seg. Dessuten skjønner jeg ikke på hvorfor man tar sjansen på å provosere mennesker som tydelig er ustabile og ts bør være takknemlig for at h*n ikke fikk en illsint og skrikende fyllik på døra. 

Anonymous poster hash: 891a2...c6b

Skrevet

Ja, de er like bindende men som du skriver vanskeligere å bevise. Han kan sannsynligvis bevise at hun har leid der t.o.m. den måneden hun har betalt, men om det ikke finnes noen kontrakt eller spesifikasjon på hvor lenge hun faktisk skulle bo der så vil det kunne være umulig å bevise at hun faktisk bodde der etter at betaling opphørte.

Når det er sagt så er dette det rent juridiske, det er likevel ufint å ikke betale for seg. Dessuten skjønner jeg ikke på hvorfor man tar sjansen på å provosere mennesker som tydelig er ustabile og ts bør være takknemlig for at h*n ikke fikk en illsint og skrikende fyllik på døra.

Anonymous poster hash: 891a2...c6b

Det har jo ingenting å si om hun bodde der eller ikke - så lenge hun kan disponere det, leier hun det. Så med mindre ts kan bevise at hun har sagt opp (og det har hun jo ikke) OG betalt ut oppsigelsestiden har hun en dårlig sak (om det blir en sak).

Skrevet

Tror han har 3 år på seg. Du får bare spare opp penger slik at du har til å betale den dagen han eventuelt skulle komme med kravet.

Anonymous poster hash: dd15d...5b0
Skrevet

Ok, men har hørt noe om at han merket det manglet noe leie... :/ Så er spørsmålet om han kan "ta" meg på det? Jeg har jo faktisk ikke skrevet under på noe? Har han juridisk støtte dersom han skulle "komme etter meg" dersom han skulle ønske det? Har blokkert nummeret hans nå. Og han er ikke på fb :)) ts Anonymous poster hash: be1b5...2e6

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Og siden du har bodd der, har dere hatt en avtale. Om han kan bevise at du har bodd der, kan han anmelde deg for å ikke ha betalt leie.

Ellers er det jo en utrolig dårlig holdning du viser i tråden. Når man har bodd hos noen, så betaler man leie. Ellers er du ikke noe annet enn en svindler og tyv. At utleier har alkoholproblemer har absolutt ingenting med at du ikke vil betale det du skylder han. Skjerp deg.

Anonymous poster hash: 89b27...497

• Liker 2
Skrevet

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Og siden du har bodd der, har dere hatt en avtale. Om han kan bevise at du har bodd der, kan han anmelde deg for å ikke ha betalt leie.

Ellers er det jo en utrolig dårlig holdning du viser i tråden. Når man har bodd hos noen, så betaler man leie. Ellers er du ikke noe annet enn en svindler og tyv. At utleier har alkoholproblemer har absolutt ingenting med at du ikke vil betale det du skylder han. Skjerp deg.

Anonymous poster hash: 89b27...497

Nei, han kan ikke anmelde noen for ikke å ha betalt husleie. Anmeldelse brukes i forbindelse straffbare forhold. Å ikke betale regningene sine er et sivilrettslig forhold.

TS: Rettslig sett er det, som flere har nevnt, en like bindene avtale selv om du ikke har undertegnet noen kontrakt. Det er lett å vise til at leieforholdet eksisterer, ved å vise til faste månedlige innbetalinger fra leietaker.

Videre vil det bli et spørsmål om når leieforholdet opphørte. Også her vil det bli et bevisspørsmål. (f.eks når ble nøkler levert o.l)

Men hvis det er snakk om 6000 tror jeg heller det praktisk sett vil bli et spørsmål om moral. Huseier vil, med mindre han gjør det til en prinsippsak, lite trolig forfølge et så lite krav. Prosessen for utleier er tidkrevende, og siden resultatet ikke er gitt, mulig kostbar.

Anonymous poster hash: f0c5d...a05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...