Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #1 Del Skrevet 20. september 2004 Samboer har fjernet gammel isolasjon rundt vannrør i kjelleren og mener at "da er det lettere å tine frosne rør"... :o Han mener vi må sette inn varmekabler og bygge kasser rundt rørene, men det har vi ikke råd til akkurat nå. Burde ikke isolasjonen (glava) fått sitte på rørene til vi får råd, eller er det liten fare for sprukne og frosne rør, uten isolasjon? Han mener rørene fryser selv med isolasjon, for da holdes kulda innestengt, om de fryser... :o Nå er jeg drittlei av å diskutere med den bedreviteren som vet alt best og blir forbannet når jeg blander meg, og spør i stedet her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2004 #2 Del Skrevet 20. september 2004 Samboer har fjernet gammel isolasjon rundt vannrør i kjelleren og mener at "da er det lettere å tine frosne rør"... :o Jeg er ingen rørlegger, men jeg hadde aldri fjernet glavaen før jeg hadde hatt råd til å isolere de på nytt. Mine foreldre opplevde at et isolert vannrør sprakk, og oversvømte kjelleren,....de måtte rive vegger, skifte rør, skifte golv, pluss noen møbler ble ødelagt,.... Jeg tror nok sjansen hadde vært ennå større for ødelagt rør om det ikke hadde vært isolert!... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #3 Del Skrevet 20. september 2004 Det samme mener jeg... Men han er så "bedreviter". Har også skjedd tidligere, at jeg har hatt rett, men fordi han er så påståelig, gjør han det på sin måte. Og fordi det ellers blir uggen stemning, men det blir det jo uansett, når jeg tier gang på gang. Ikke vil han høre på andre heller. Han vet best. En venninne av meg foreslo at jeg gjør det selv, surrer på plass isolasjonen og isolerer rørene igjen. Så får han si hva han vil... (ikke fordi jeg er så praktisk av meg, men det skal jeg vel klare, siden det estetiske ikke trenger være så bra) Lei... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 20. september 2004 #4 Del Skrevet 20. september 2004 Farmor sliter med frosne rør. Da huset ble bygget så plasserte de rørene feil, slik at de ligger i eller inntil ytterveggen (har aldri fått med meg detaljene helt). iallefall så fryser det om vinteren. Hun bor på Voss og der er det som kjent kaldt. Så hun tør ikke reise noe sted om vinteren. Hun pleier å ha varmeovn stående på i kjelleren. Hun har også tatt bort isolasjonen for å komme til med hårføhneren *ler*. Jeg er neimen ikke sikker hva dere skal gjøre, men midlertidig så hjelper det sikkert å varme opp rommet. Men hør med rørlegger eller noe. for slikt bør fikses permanent slik at man slipper å slite med det hver vinter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 20. september 2004 #5 Del Skrevet 20. september 2004 Og så lurer jeg på om det hjelper å la kranen dryppe så det er bevegelse i vannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #6 Del Skrevet 20. september 2004 Takk for svar. Jeg vet jeg kan la krana dryppe, i alle fall kaldtvannskrana (men varmtvannsrøret går også via kjeller og til kjøkkenet...). :-? Og hva om vi reiser vekk en uke eller to... :-? Det er i alle fall en del av planen for vinteren... Tømme rørene vet jeg går an, men er kanskje mye jobb. Varmeovn har jeg også tenkt på. Gulvet opp er dårlig isolert slik at det er gulvkaldt, så man kan like gjerne ha en 2-300 watts ovn nede i kjelleren, om det da er nok til å unngå kuldegrader der. (To rom på cirka 50 kvm tilsammen som er kritiske, og vil ikke stenge ventiler pga ventilasjon, men må kanskje...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 22. september 2004 #7 Del Skrevet 22. september 2004 Ingen "eksperter" her som kan fortelle meg hva som mest sannsynlig skjer, hvis jeg ikke gjør noe? (er litt lat, og hvis jeg begynner å isolere, blir det uggen stemning her, fordi jeg "trør" inn på hans "ansvarsområder", på en måte...) Skal kjøpe inn ekstra varmeovn i alle tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #8 Del Skrevet 22. september 2004 Det samme mener jeg... Men han er så "bedreviter". Har også skjedd tidligere, at jeg har hatt rett, men fordi han er så påståelig, gjør han det på sin måte. Og fordi det ellers blir uggen stemning, men det blir det jo uansett, når jeg tier gang på gang. Ikke vil han høre på andre heller. Han vet best. Lei... :-? Det du trenger er ikke isolering til rørene, du trenger en ny samboer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 27. september 2004 #9 Del Skrevet 27. september 2004 Vi har vanrør som går i råkjeller, så der er det ikke isolert og det blir kaldt der. Men det er surra Glava rundt vannrørene og vannet har fryst bare en gang og da var det 35- ute, og det tok heller ikke mer enn ett parr timer og tine det oppp igjen. Ellers så har det aldri fryst, og vi har ikke noe varme på noe sted i kjellern. Så jeg tror kanskje det er best og ha glavaen på til dere har råd til og fikse det ordentlig, og hvis dere skal reise bort ha på litt varme uansett. Vi bor forresten i Elverum som er ett kuldehøl. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå