Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #1 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg kjøpte "billig" malertape på Europris når jeg skulle male vindu. Nå sitter limet fast og har etterlatt seg fæle render. Finnes det noe middel som enkelt fjerner dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. september 2004 #2 Del Skrevet 20. september 2004 White Spirit pleier å funke på lim. Men er du sikker på at du ikke lot teipen sitte på for lenge? Også på vanlig maskeringsteip står det at den ikke skal sitte på mer enn 36-48 timer før den blir vanskelig å fjerne. Det er noe dritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #3 Del Skrevet 20. september 2004 Vel... :-? Jo. Noen steder lot jeg den sitte på litt lenge (da jeg så at det ble slik som det ble). Det vil si, jeg fjernet maskeringstapen etter par døgn, og da var limet allerede størknet/klissete. Det var varmt da jeg malte, sola stod på. En annen type maskeringstape jeg har brukt (koster fem kroner mer), lot seg fjerne uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. september 2004 #4 Del Skrevet 20. september 2004 Prøv white spirit, men pass på at det ikke kommer i kontakt med det du har malt - det fjerner jo maling også Hvis du skal male vinduer en annen gang, anbefaler jeg et sånt "maskeringsblad" som du holder inntil karmen. Da slipper du å fjerne teip etterpå, og det funker (minst!) like bra, for det er helt rett og du kommer helt inntil. Dessuten går det mye fortere når du slipper å teipe og teipe og teipe og teipe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #5 Del Skrevet 20. september 2004 Takk for råd. Har hørt om at eddik skal gjøre jobben, men er ikke sikker... (kanskje jeg ikke har hørt det, men tar feil...) :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 20. september 2004 #6 Del Skrevet 20. september 2004 Er det på selve vinduet det sitter limrester? Dra i så fall på apoteket og kjøp plasterfjerner. Det er supert til å fjerne limrester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 20. september 2004 #7 Del Skrevet 20. september 2004 Takk takk takk. Det skal jeg gjøre. (søler jeg med white sprite, kliner jeg sikkert til malinga...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 20. september 2004 #8 Del Skrevet 20. september 2004 Råd til senere (Som jeg har tatt til meg som stoor lærdom fra en malerkompis): Ta av tapen med en gang du er ferdig å male. Om du lar teipen sitte på risikerer du at malingen synker inn i tapen og lager ujevne kanter, ihverstefall dråpemerker. Man kan også risikere å rive av deler av malingen som har stivnet fast i tapen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Twigi unplugged Skrevet 20. september 2004 #9 Del Skrevet 20. september 2004 Prøv white spirit, men pass på at det ikke kommer i kontakt med det du har malt - det fjerner jo maling også ..neida, ikke når malingen er tørr (det vet alle vi som oppdager malingsflekker litt for sent.) Du kan få kjøpt en spesiell type limfjerner i maleforretninger - den er helt suveren. Sterkere enn white spirit, men ikke så sterk som lynol etc. Den "smelter" limflekker. Hvis limet er på glasset, så kan du bruke glass-skrape - samme type som du bruker på keramisk ovnstopp. De er helt suveren - da kan du skrape bort alt mulig - også maling som skulle ha kommer seg mellom tapen og glasset. Lykke til! Hilsen Twigi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 21. september 2004 #10 Del Skrevet 21. september 2004 Også på vanlig maskeringsteip står det at den ikke skal sitte på mer enn 36-48 timer før den blir vanskelig å fjerne. Har fått beskjed om at dette også er alt for lenge, jeg...om man ikke kjøper spesialtape som kan stå såpass lenge... Max 12-24 timer fikk jeg beskjed om! Ellers vil jeg også anbefale plasterfjerner fra apoteket, men vær litt forsiktig med den også da det kan bli merker i malinga av den også... Litt på en fille/bomullsdott fungerte fint hos oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 22. september 2004 #11 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg fant det ut. Holder på nå, men har bare litt igjen. Kjøpte vinduskrape, skraper lett av tape og lim, og vasker etterpå på vanlig måte... At det er kosejobb, vil jeg ikke si, men mye bedre enn å gnikke med vaskemiddel eller andre løsemidler. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå