Gå til innhold

Sosialt mas på foreldre og barn, dvs kjernefamilien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare vi som føler at det rett og slett blir for mye sosialt mas fra skole og idrettslag?

Hadde det ikke vært bedre med litt færre avslutninger og markeringer og møter og planlegging av hva alle barna kan finne på sammen?

Selvsagt er det mye positivt, men vi føler det rett og slett blir for mye, at det er de hypersosiale som setter agendaen, og presser alle andre med.

Joda, i de aller fleste sammenhenger er det frivillig, men det føles dessverre ikke slik. Spesielt ikke når du synes det er både leit og vanskelig å si nei.

Anonymous poster hash: d3519...0e1
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker jeg at kanskje barna er med på for mange aktiviteter?

Skrevet

Helt enig! Det er en uting at det skal være avslutningsfester for absolutt alt. På skolen, på fotballen, i korpset, alle veier. Blir gal av det. 

Har man flere barn, og alle har minst en aktivitet utenom skolen, blir det maaaange å gå på for foreldrene. 

Jeg skjønner ikke vitsen, det er jo så mye som skjer rett før sommeren og jul at det ikke burde være nødvendig å innføre ekstra ting som slike avslutninger. 

Anonymous poster hash: 9be76...334
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er kjempe flott jeg da!

Vi sitter stort sett bare hjemme å kjeder oss, så de gangene noen i bhg drar i gang sosiale ting, synes jeg det er flott. Det er en fin måte å bli bedre kjent med de andre foreldrene på, så man faktisk hvet hvem barna er sammen med, når de er med andre hjem.

Ett par av mine beste venner i dag, ble jeg kjent med når datteren min gikk i bhg, og de tar oss ofte med når de skal på turer i helgene, på kino osv..

Men det er klart at har man 3 barn som alle går på 2 aktiviteter hver pluss bhg/skole så skjønner jeg at det kan bli mye.

Anonymous poster hash: f3419...d33
  • Liker 1
Skrevet

Da tenker jeg at kanskje barna er med på for mange aktiviteter?

Er nok ikke det,kun en aktivitet utenom skolen. ts

Skrevet

Hvis dere har førsteklassing, kan jeg trøste med at det pleier å roe seg litt. Vennegrupper, årstidsgrupper, mammamøter og pappafester hører det første, eller de første, årene til. Deretter har folk annet å finne på.

Avslutningene er en annen sak, de bare fortsetter. Jeg prøver å ta det med godt humør, selv om det er travelt. Det blir ikke bedre av at jeg gremmer meg hver gang, og det er jo koselig for barna.

Anonymous poster hash: 94c7c...232

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Er det bare vi som føler at det rett og slett blir for mye sosialt mas fra skole og idrettslag?

Hadde det ikke vært bedre med litt færre avslutninger og markeringer og møter og planlegging av hva alle barna kan finne på sammen?

Selvsagt er det mye positivt, men vi føler det rett og slett blir for mye, at det er de hypersosiale som setter agendaen, og presser alle andre med.

Joda, i de aller fleste sammenhenger er det frivillig, men det føles dessverre ikke slik. Spesielt ikke når du synes det er både leit og vanskelig å si nei.

Jeg sier i slike situasjoner:

-Det høres for masete ut

-Det blir for masete for oss

-Jeg ønsker mer ro, så vi blir hjemme

-Vi har nok på timeplanen vår så dette kan vi ikke bli med på

-Etter skolen er barna ofte slitne - vi vil at de skal få mer ro og slappe av

-Høres ut som for mye stress for min/vår del

Ha et hyggelig arrangement/tiltak! :-)

Skrevet

September brukte å være hektisk før. Med to barn ble det:

2 foreldremøter skole

2 foreldresamtaler skole

2 sammenkomster med grill for foreldre og elever (i regi av foreldre og ikke skole)

2 informasjonsmøter for idrettene de gikk på

1 informasjonsmøte for idrettslaget

Minst 2 bursdagsfeiringer

Puh...

Anonymous poster hash: b9939...465

Gjest Kaffelattn
Skrevet

September brukte å være hektisk før. Med to barn ble det:

2 foreldremøter skole

2 foreldresamtaler skole

2 sammenkomster med grill for foreldre og elever (i regi av foreldre og ikke skole)

2 informasjonsmøter for idrettene de gikk på

1 informasjonsmøte for idrettslaget

Minst 2 bursdagsfeiringer

Puh...

Anonymous poster hash: b9939...465

Noen av disse informasjonsmøtene kunne likeså gjerne ha sendt informasjonen på e-post.

Skrevet

Her er det kanskje 1 avslutning i året pr aktivitet, syns ikke det er mas, bare hyggelig. Mer stress med alt som skjer via skole og barnehage rett før jul og sommeren, DET er mye når man har 3 barn. Nå kommer det snart et rush med foreldre møter. Og foreldresamtaler. Vikitg alt sammen, men slitsomt når alt skjer samtidig.

Det er også lov til å si nei tenker jeg. Vi er ikke med på alle sammenkomster som er om vi føler det blir stress, men prøver å få det til dersom barna ønsker å gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...