Gå til innhold

Hvordan gjøre det ved kjøp av leilighet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg og samboeren min har lurt på å kjøpe leilighet. Vi er litt usikkre på hvordan vi skal gjøre det økonomisk. Jeg har penger som jeg kan sette inn som egenkapital. Vil det da være jeg som eier leiligheten? Hvordan gjør dere det ved betaling av avdrag? Deler dere dette likt?

Hva skal vi eventuelt gjøre når vi selger leiligheten med pengene som jeg satte inn som egenkapital. Regner man renter på disse pengene?

Hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ett forslag. La oss si at leiligheten koster 1 mill. Du har 200.000 i egenkapital. Dere låner 800.000. Lånet deler dere 50/50 og betaler halvparten av avdrag og renter. Du eier da 60% og han eier 40%. Den dagen dere selger deles salgssummen på lik måte 60/40.

Husk at eierandeler blir tinglyst i samme forhold som dere faktisk eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din egenkapital er inkludert i fordelingen 60/40 ellers så ville jo fordelingen vært 50/50. Det vil si at du ikke får "renter" av egenkapitalen, men får 60% av verdiendringen på boligen den dagen du selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så jeg vil i teorien (forhåpentligvis, hvis vi selger med gevinst) få tilbake disse 200 000.

Jeg er helt blank på området og kan ikke så mye om dette. :oops:

Kan banken hjelpe oss med denne fordelingen eller er det noe vi må ta hånd om selv?

Men hvis vi deler 40/60 så eier han en del av leiligheten han og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det dere skriver under kontrakten, bes dere skrive eierandel. Samme hvem som betaler, så er det her eier-forholdet kommer fram. F.eks. at dere skal eie 1/2 hver. Tror ikke de ser en døyt på hvem av dere som har betalt inn pengene, så dere må evt. bestemme dere for om at du kanskje skal ha en større eierandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Så jeg vil i teorien (forhåpentligvis, hvis vi selger med gevinst) få tilbake disse 200 000.

Jeg er helt blank på området og kan ikke så mye om dette. :oops:

Kan banken hjelpe oss med denne fordelingen eller er det noe vi må ta hånd om selv?

Men hvis vi deler 40/60 så eier han en del av leiligheten han og?

Selvsagt vil du få tilbake de 200000, det vil du også få om dere selger til samme sum som dere kjøpte, selger dere med tap vil du få tilbake noe mindre.

Banken kan nok hjelpe dere med å regne fordelingen ja, dersom ingen av dere er spesielt sterke i matematikk..

Jeg kan ta enda et eksempel for deg:

Vi kjøpte leilighet til 1.800.000. Han hadde nettopp solgt en leilighet med kjempegevinst og hadde 600.000 i egenkapital. Jeg hadde ingenting. Vi tok opp et lån på 1.200.000 sammen. Det betyr at vi begge betaler akkurat like mye på avdrag og renter. (Lurt å lage en felleskonto som dere overfører likt beløp til, og at banken trekker fra den)

Jeg 'eier' da i praksis 600.000 av dette lånet.

Dermed eier min samboer 2/3 (66%) av leiligheten, og jeg 1/3 (33%).

Dersom vi går fra hverandre:

1. Vi kan estimere dagens markedsverdi på leiligheten, la oss si den er blitt 1.950.000, og min samboer kan kjøpe meg ut. Det vil si i praksis si overta hele lånet og betale meg 50.000 (som er min del av verdistigningen på 150.000

2. Vi kan selge, og dele summen etter overnevnte brøker. Dersom vi selger for 1.950.000 får min samboer 1.300.000, det må han bruke til å betale halvparten av det resterende beløpet, men har igjen minst 650.000 i egenkapital (vi har jo forhåpentligvis betalt noe ned på lånet også, og dermed blir egenkapitalen enda høyere).

Dersom vi vil selge for å kjøpe ny bolig:

Må vi gjerne ta opp enda mer lån. Si at vi må plusse 400.000 på det lånet vi allerede har, da har vi et lån på 1.600.000, og en bolig med verdi 2.200.000. Lånet deler vi fortsatt likt. Min del av boligen er da 800.000 (36%) og hans del 1.400.000 (63%)

Si at vi istedet for å låne 400000 ekstra i dette tilfellet, tok ut de 100.000 som står på min bsu konto, og jeg skjøt inn det i egenkapital.

Lån 1.500.000

Bolig verdi 2.200.000

Hans egenkapital 600.000

Min egenkapital 100.000

Min del 850.000 dvs. ca 40%

Hans del 1.350.000 dvs ca 60%

Vi deler altså da 40/60, og begge eier leiligheten. Prosentene står for hvor mye vi skal ha tilbake av kjøpesummen (uansett hvor stor den er) ved et salg.

Dette blir jo finregning etterhvert, men ganske viktig om vi en dag, om 10 år, går fra hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min har lurt på å kjøpe leilighet. Vi er litt usikkre på hvordan vi skal gjøre det økonomisk. Jeg har penger som jeg kan sette inn som egenkapital. Vil det da være jeg som eier leiligheten? Hvordan gjør dere det ved betaling av avdrag? Deler dere dette likt?

Hva skal vi eventuelt gjøre når vi selger leiligheten med pengene som jeg satte inn som egenkapital. Regner man renter på disse pengene?

Hvordan har dere gjort det?

Det er blitt veldig vanlig å ta opp lån sammen etterhvert (bankene synes dette er en fordel da de får bedre sikkerhet på denne måten). Bare husk at signerer man lånavtalen sammen, står man solidarisk ansvarlig overfor banken, uavhengig av hvilken avtale man har gjort seg imellom. Det går stort sett bra, men i et worst case scenario kan det gå riktig ille.

Sambo og jeg har hvert vårt lån, og jeg synes det er tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier 50% hver, selv om jeg hadde egenkapital (ganske mye) og han ikke.

Han har rett og slett lånt halvparten av min egenkapital og betaler renter til meg. Dette gjøres ved at han betaler mer av avdragene til banken.

Vi ville gjerne slippe å fordele boligen 30% og 70% så dette var en grei løsning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Om du ikke vil at han skal eie noe av leiligheten, så kan du heller ikke forvente at han betaler noe på avdragene heller. Da er det avdraget ditt ansvar, for hvorfor skal han være med å hjelpe til å betale ned på ditt lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil at begge skal eie leiligheten, men det er bare jeg som har egenkapital å stille med. Så det var da jeg lurte på om leiligheten/ lånet ble registrert på meg (fordi det er jeg som har "sikkerheten" for at lånet skal bli betalt)

Lånet blir vel vårt, men min egenkapital får lånet til å bli mindre. Det er vel da naturlig at han betaler for der han bor slik jeg må gjøre?

Rett meg hvis jeg sier feil...

(må vel legge til at begge er studenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvordan skal man gjøre det når man skal til banken å be om lån? Må man ha med seg noen papirer eller beviser på noe? Hjelper de par til å finne den beste løsningen av delingen av lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea: Hvorfor ville dere ikke fordele boligen 30% og 70%?

Fordi vi vil eie like mye hver. Det gjør ting enklere hvis vi skulle gå fra hverandre f.eks.

Min samboer synes ikke at det er noe særlig om jeg eier mer av huset enn han gjør og det synes egentlig ikke jeg jeg heller. Han har økonomi til å betjene en større del av lånet enn meg og dette gjør jo at mine utgifter blir lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi deler 40/60 så eier han en del av leiligheten han og?

Sorry, her måtte jeg bare le litt :ler:

Hvis eieforholdet er 40/60, så betyr jo selvfølgelig det at han eier 40% av leiligheten, mens du eier 60%! Hva trodde du 40/60 betydde? Ellers synes jeg Persilles forslag var veldig bra, les det en gang til og prøv å forstå hva hun mener.

Jeg vil at begge skal eie leiligheten' date=' men det er bare jeg som har egenkapital å stille med. Så det var da jeg lurte på om leiligheten/ lånet ble registrert på meg (fordi det er jeg som har "sikkerheten" for at lånet skal bli betalt)[/quote']

Banken tar pant i leiligheten, og leiligheten er således også en sikkerhet for at lånet blir betalt. Om lånet står på begge vil dette vanligvis øke betalingsevnen deres, slik at dere to sammen sannsynligvis får mer i lån enn hvis bare du søker om lån. Hvis begge er studenter får dere nok ikke all verden i lån uansett, da.

Banken kommer i alle fall til å spørre etter siste selvangivelse og lønnsslipp/dokumentasjon på inntekt. Kanskje må de ha mer dokumentasjon også, men det finner dere tidsnok ut etter at dere har søkt på lånet. Hvis banken vil ha dere som lånekunder, er de sikkert interesserte i å gi dere all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...