Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

To spørsmål:

1. Kan oppsparte midler i BSU benyttes til EK? Var det jeg trodde var poenget og derfor jeg har begynt å spare i BSU, men har hørt at BSU trekkes fra kjøpesummen, og at man i tillegg på ha EK. Hva er riktig?

2. Hva blir forskjellen på å sette inn maksimumsbeløpet i januar, og sette inn fortløpende fra januar til desember? Da med tanke på renter og skattefratrekk.

Anonymous poster hash: aa85c...57d

Skrevet (endret)

BSU kan brukes som egenkapital, ja.

Forskjell januar og desember utgjør ikke veldig mye på renter og rentesrenter. Omtrent 400 kr i renter første året og litt mer i rentesrenter, avhengig av hvor lenge disse 400 kr blir stående.

Det utgjør ingen forskjell på skattefradrag.

Endret av Musicman
Skrevet

BSU kan brukes som egenkapital, ja.

Forskjell januar og desember utgjør ikke veldig mye på renter og rentesrenter. Omtrent 400 kr i renter første året og litt mer i rentesrenter, avhengig av hvor lenge disse 400 kr blir stående.

Det utgjør ingen forskjell på skattefradrag.

400 kr? Hvor kommer dette tallet fra? Hvis du setter inn 25000 tidligst mulig får du jo over 1000 kr i renter, og renters rente kommer oppå dette

Anonymous poster hash: 5589d...b44

Skrevet

Alternativet til å ha pengene på BSU er å ha dem på annen sparekonto var bakgrunnen for min utregning. 1,6% av 25 000 er omtrent 400. Det blir ikke veldig feil å regne 1,6% høyere rente på BSU-konto enn på sparekonto. Er differansen større, tjener man mer på å sette inn BSU-penger tidlig i året.

Skrevet

400 kr? Hvor kommer dette tallet fra? Hvis du setter inn 25000 tidligst mulig får du jo over 1000 kr i renter, og renters rente kommer oppå dette

For noe tull! Du glemmer at man både må treffe fra 27 % skatt samt at det man tjener i renter ikke er hele rentefoten på BSU, men differansen mellom BSU-renten og den man ellers har på sparekontoen.

Anonymous poster hash: e83a2...36d

Skrevet

Trekke😉

Skrevet

Alternativet til å ha pengene på BSU er å ha dem på annen sparekonto var bakgrunnen for min utregning. 1,6% av 25 000 er omtrent 400. Det blir ikke veldig feil å regne 1,6% høyere rente på BSU-konto enn på sparekonto. Er differansen større, tjener man mer på å sette inn BSU-penger tidlig i året.

Ja, pluss at man på multiplisere med 0,73😈

Skrevet

For noe tull! Du glemmer at man både må treffe fra 27 % skatt samt at det man tjener i renter ikke er hele rentefoten på BSU, men differansen mellom BSU-renten og den man ellers har på sparekontoen.

Ikke alle her i verden trekker 27 prosent...

Skrevet

Dette ble for mye matte for meg, så sent. 😁

Skrevet

Ikke alle her i verden trekker 27 prosent...

Det skattes 27 % av renteinntenkter. Det har ikke noe å gjøre med hva din samlede skatteprosent er på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...