Gå til innhold

Hva kler dere barna i før bhg når det er 10 grader ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sånn midt mellom vær og er så redd for å kle for lite/for mye..

Ull er vel for tidlig, selv om det regulerer varmen? Men strømpebukse under buksa blir vel også for varmt?

Blir så usikker bare. Vil jo ikke han skal fryse i bhg.. En strømpebukse og body feks, så kan de ta på fleece og regntøy eller dress for utelek?

Han er 1,5 år.

Anonymous poster hash: 63d37...de4

Skrevet

Lurer egentlig på det samme. I dag var vi ute og lekte, og det var ca.10 grader, men sur vind. Eldstemann hadde bare vanlige klær og så jakke og overtrekksbukse, men var i aktivitet hele tiden, så hun holdt seg ganske varm. Yngste hadde tynn ull og så overtrekksbukse og allværsjakke med litt for. Tror hun var ganske varm hele tiden hun også. Tror jeg satser på å bare ta på begge to vanlige bomullsklær enda en stund, men har fleece liggende i Bhg, så kan de regulere det der. Når det er sagt, så er det neppe helt feil med ull heller.

Anonymous poster hash: 12b2d...5e9

Skrevet

Vi har ull underst, og vanlige klær over.

Når de drar ut i barnehagen så tar får hun på seg en strikket ull dress, overtrekksbukse og jakke og kavat lue :)

Helt perfekt til været som er nå, hun er verken kald eller varm.

Husk at det er langt kaldere "der nede" hvor de løper og at de blir fort kalde av å sitte på bakken.

Skrevet

Ull er vel for tidlig, selv om det regulerer varmen? Men strømpebukse under buksa blir vel også for varmt?

Blir så usikker bare. Vil jo ikke han skal fryse i bhg.. En strømpebukse og body feks, så kan de ta på fleece og regntøy eller dress for utelek?

Han er 1,5 år.

Min på 4,5 år har bare vanlige bomullsklær ennå, strømpebukse på ute-/turdager. Da tar de på fleece og enten regntøy eller overtrekksbukse/jakke. Min sitter ikke så mye på stille på bakken lenger da, så dette holder i massevis.

Når hun var mindre så var det vel ull, tykkere ull og parkdress/regntøy over på denne tiden. Det blir fort varmt i lufta, men bakken er kald og våt.

Anonymous poster hash: 0c4e2...d2e

Skrevet

Da jeg fulgte min 4 åring til barenhagen i dag var det 6 grader. 

På veg dit om morgenen har hun nå vanlige bomullstøy, vinterjakke og hjemmestrikkede leggvarmer i ull uten på buksen.. Hun har med softshelljakken sin, for den bruker hun på veg hjem.

Etter høstferien, blir det nok ullundertøy, og om ikke lenge blir det også utedress.

Anonymous poster hash: 987c8...486
Skrevet

Når de drar ut i barnehagen så tar får hun på seg en strikket ull dress, overtrekksbukse og jakke og kavat lue :)

Husk at det er langt kaldere "der nede" hvor de løper og at de blir fort kalde av å sitte på bakken.

I alle dager, hva har du på når vinteren kommer??

Anonymous poster hash: 5f954...f49

• Liker 10
Skrevet

Jeg henta mi på litt over 1 år som ikke går enda i barnehagen i dag ute i ført strømpebukse og bonullsbody med kun regnbukse utpå. Ingen jakke. Selv syns jeg det var småkaldt med åpen jakke. Skjønner meg ikke på påkledning i barnehagen vår. Hentet henne i august i strålende sol og 25 grader i dress.

Gjest Lalalala59
Skrevet

Jeg henta mi på litt over 1 år som ikke går enda i barnehagen i dag ute i ført strømpebukse og bonullsbody med kun regnbukse utpå. Ingen jakke. Selv syns jeg det var småkaldt med åpen jakke. Skjønner meg ikke på påkledning i barnehagen vår. Hentet henne i august i strålende sol og 25 grader i dress.

Oi, det var vel litt vel tynnkledd? Hvertfall siden hun ikke går enda, tror jeg ville ha kommentert det. Her i Oslo bruker barnehagen fleecetøy og tynn lue nå. De tar av fleecen hvis sola glimter til, og varierer temperaturen slik.

Skrevet

Uten tvil lar vi 3-åringen ha på tynn ullgemser, tynn ullongs og tynne ullsokker til barnehagen og i barnehagen, inne som ute. Når barnehagen går ut/lar barna leke ute har være barn fleece over den tynne ullen.

Anonymous poster hash: a1787...a7f

Skrevet

Peker ned:

I alle dager, hva har du på når vinteren kommer??

Anonymous poster hash: 5f954...f49

Skulle akkurat skrive det samme selv. Vi snakker om ti plussgrader her! Samme som en litt kald sommerdag. 

Anonymous poster hash: 914a1...3bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror nok at det er fort gjort å kle på ungene for mye enn for lite. De er veldig aktive i barnehagen! Vi går for valige klær til 4-åringen når det er 10 grader: joggebukse, bomullsgenser og en fleecejakke, joggesko, tynn bomullslue. Har overtrekksbukse- og jakke samt regnklær i barnehagen i tilfelle.

Ullundertøy og ulldress etc venter vi med til det blir kaldt.

Endret av missLynch
  • Liker 2
Skrevet

To lag med ull + ett lag bomull i 10 varmegrader?  :sjokkert:  Det er begrenset hvor mye kaldere det er "nede ved bakken" enn for oss voksne, det er ikke så stor temperaturforskjell på halvannen meter altså. Da jeg jobbet i barnehage opplevde jeg mange ganger at foreldre kledde på ungene mye mer enn nødvendig fordi ungene "sitter stille", men så viste det seg egentlig at ungene satt stille fordi de hadde for mye klær på seg. 

Anonymous poster hash: 26053...830
Skrevet

Han er 1,5 år.

Altså, ts, barn er jo (åpenbart) ulike. Noen er lettfrossne og ville vært glade for et lag ull i 10 plussgrader. Andre er varme og ville protestert på en lett bomullslue.

Så kle barnet ditt slik at han er varm men ikke klam. Du må desverre teste dette ut slik du tester ut all påkledning: ved å kle på barnet det du ville kledd på deg selv og så ta på barnes hud (typisk rygg, hender og føtter) og sakte over tid lære deg hvor mye som er passe for akkurat han. Varm, men aldri klam er nøkkelen. Om naboungen har 2 lag mer eller mindre? Totalt irrelevant.

Barnehageansatte kler selvsagt barn opp/ned etter temperatur. Om det er 10 grader morgen kan det godt være 20 på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: d1d96...d94

• Liker 1
Skrevet

To lag med ull + ett lag bomull i 10 varmegrader? :sjokkert: Det er begrenset hvor mye kaldere det er "nede ved bakken" enn for oss voksne, det er ikke så stor temperaturforskjell på halvannen meter altså. Da jeg jobbet i barnehage opplevde jeg mange ganger at foreldre kledde på ungene mye mer enn nødvendig fordi ungene "sitter stille", men så viste det seg egentlig at ungene satt stille fordi de hadde for mye klær på seg.

Anonymous poster hash: 26053...830

Haha, jeg ser jo at forskjellene er store, men jeg lyver ikke forde:p

Hun er vel frossen som meg, tenker jeg.

Hun er aktiv altså, veldig også, men tåler kulde veldig dårlig.

Men har vel noe å si om det er sol eller overskygget og vind. Her er det gjerne sistnevnte :)

Skrevet

Oi, det var vel litt vel tynnkledd? Hvertfall siden hun ikke går enda, tror jeg ville ha kommentert det. Her i Oslo bruker barnehagen fleecetøy og tynn lue nå. De tar av fleecen hvis sola glimter til, og varierer temperaturen slik.

Er i Oslo vi bor også. Jeg kler på 1-åringen strømpebukse, bukse, bomullsbody evt sommerullbody (for første gang i dag). Fleecejakke utpå. Tynn lue om det blåser. 3-åringen har joggebukse og bomullsgenser, med fleecejakke.

Skrevet

Barn har uansett lettere for å si fra hvis de fryser, enn hvis de er for varme. Er jeg usikker på om det skal et lag til eller ikke dropper jeg det, og gir barnehagen beskjed om å avgjøre. Bedre med bittelitt for lite enn for mye. Å bli svett og så kald fordi man sitter rolig er oppskriften på å fryse ordentlig...

Anonymous poster hash: 914a1...3bf
Skrevet

Når vi drar om morgenen har han på ullbody/genser, joggebukse i bomull, vindjakke eller fleecejakke og evt tynn lue. Tar på ei bukse i vindtett stoff om det blåser veldig. Han har det han trenger av klær i barnehagen slik at de kan tilpasse etter været utover dagen. Halvannet år.

Skrevet

Jeg har alltid liggende varme klær i bhg, en ullgenser, en fleecejakke, regntøy og parkdress. Om morgenen når vi setter oss i bilen er det på med ei tynn lue, og en litt tykk softshell/vindfleecejakke, og en hals.

Under jakka er det en bomullsgenser. Ikke noe mer :-) Barnet skal jo bare rett inn i bhg, så får de ansatte ta på mere klær ved behov.

Skrevet

Ull til små kropper er fint heler året. Men bruk ikke vinterull/ullfrote når det er over 10 - 12 grader ute da blir det for varmt.

Er du usikker så er lange ullstrømper gode men små kropper blir lett kalde om de ikke er i bevegelse ulla regulerer og blir skjeldent for varmt.

Anonymous poster hash: 0e7ff...573

Skrevet

Har begynt med ullsokker på 5-åringen, men ellers er det vanlige bomullsklær med vindtett jakke over.

På morgenen bruker vi også buff/pannebånd på ørene.

En ettåring ville jeg nok hatt ull underst på, og så hatt kun ulla på inne i barnehagen. (evt. T-skjorte utenpå.) Så kunne de kledd på tynn parkdress utenpå når de gikk ut.

Anonymous poster hash: 8058f...b41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...