Gjest StoreSky Skrevet 20. september 2004 #1 Skrevet 20. september 2004 Jeg vil gjerne spise mer proteiner, og mindre karbohydrater. Jadda, det er sikkert noen av dere som mener at det er noe nymotens tull, men for meg er det løsningen for å gå ned litt i vekt.. (har lett for å blir svimmel, lavt blodtrykk, spisekick etc) Problemet er jo at rent kjøtt og fisk koster mye.. og jeg har dårlig råd.. Så å fylle opp middagen med pasta og ris er billigere enn å spise mer kjøtt/fisk.. Gode grønnsaker (råvarer) koster også endel mer enn fryste.. Eller er det bare jeg som ikke har "handlevett"?? Noen som har tips?
Arkana Skrevet 20. september 2004 #2 Skrevet 20. september 2004 Kjøp grønnsaker på innvandrerforretninger, mye bedre utvalg, bedre kvalitet og lavere pris. Bønner, linser o.l. inneholder mye proteiner, bruk det. Du trenger ikke kjøpe den dyreste fisken, billig fisk som sei er like sunt. Frossent kjøtt (og fisk) er billigere enn ferskt.
Gjest Ethereal Skrevet 20. september 2004 #3 Skrevet 20. september 2004 Tunfisk er rikt på proteiner, og koster rundt en femmer pr boks. Kyllingfilet finnes ofte på tilbud til rundt hundre kroner pr kilo. Fersk frukt og grønnsaker av god kvalitet, får du på innvandrerbutikker til en pris som ofte er lavere enn hos kjedebutikkene.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #5 Skrevet 20. september 2004 Jeg er begynnt å ta proteindrikk 2 ganger til dagen. Da får jeg i meg litt mer protein, ikke lett å få alt du trenger gjennom kosten.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #6 Skrevet 20. september 2004 Jeg vil gjerne spise mer proteiner, og mindre karbohydrater. Jadda, det er sikkert noen av dere som mener at det er noe nymotens tull, men for meg er det løsningen for å gå ned litt i vekt.. (har lett for å blir svimmel, lavt blodtrykk, spisekick etc) Problemet er jo at rent kjøtt og fisk koster mye.. og jeg har dårlig råd.. Så å fylle opp middagen med pasta og ris er billigere enn å spise mer kjøtt/fisk.. Gode grønnsaker (råvarer) koster også endel mer enn fryste.. Eller er det bare jeg som ikke har "handlevett"?? Noen som har tips? I Norge er jo alt dyrt Ta deg en biltur til Sverige og handle inn store kvanta av karbonadedeig og kyllingfileter Frys ned masse for et helt semester! Det sparer du en del penger på og kvaliteten er like god som norsk. De store svenske supermarkedene nær grensen er avhengig av fornøyde norske kunder: bra kvalitet på alt der, men mest å spare er det på kyllingfileter og karbonadedeig. God tur bort fra norske priser!
glaciera Skrevet 20. september 2004 #7 Skrevet 20. september 2004 Det ER dyrt å ha et proteinrikt og karbofattig kosthold! Det går med ti kilo vegetabilsk energi for å produsere en kilo kjøtt. Likefullt går vel 11% av norske husholdningbudsjetter med til mat, mot rundt 20% til fritidsformål... Dette er min personlige, største innvending mot Fedon-type dietter (som sikkert fungerer helt utmerket!). Jeg synes det er vanskelig å applaudere at en luksusdiett skal være overvektige rikingers løsning på livsstilsproblemene sine, når fattige mennesker sulter over hele verden - i land som produserer kjøtt for eksport på tidligere dyrket mark til selvforsyning. Jeg mener, når alt kommer til alt skyldes overvekten i vesten i det alt vesentlige at folk ikke klarer å legge bånd på seg og spiser altfor mye fordi de kan, mens andre steder spiser folk utelukkende kornvarer, og altfor lite, fordi de ikke har noe valg og blir både underernærte og feilernærte som følge. Jeg sier ikke dette for å moralisere akkurat overfor deg, men som en generell betraktning over en av verdens mange urettferdigheter. Kjør på med belgfrukter og grønnsaker og fisk, og akseptér at det koster å spise skikkelig mat! Forhåpentlig vil du tape vekt og vinne en bedre helse, og den gevinsten kan ikke måles i penger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå