Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

DnB er en veldig stor bank og de har råd til å takke nei til folk selvom de har nok egenkapital.

Har dere erfaring fra noen mindre banker som lettere gir ut lån?Har hørt mye forskjellig og det er store forskjeller det er snakk om. 

Anonymous poster hash: cfa7b...0ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du nødvendig EK og ryddig økonomi uten krefitt- og forbruksgjeld får du lån i alle banker. Får du nei er det en indikasjon på at du ikke bør ta opp lån.

Anonymous poster hash: 0476d...3ac

Skrevet

Har du nødvendig EK og ryddig økonomi uten krefitt- og forbruksgjeld får du lån i alle banker. Får du nei er det en indikasjon på at du ikke bør ta opp lån.

Anonymous poster hash: 0476d...3ac

For noe tull. DNB går slavisk etter maler som bl.a SIFO-budsjettet og tar ikke hensyn til faktisk budsjett som lånetaker lever etter. For oss passer ikke det i det hele tatt. Vi fikk ikke lån der, men fikk lån umiddelbart hos en lokal bank og betaler hver mnd ned det dobbelte på lånet uten å ha trang økonomi i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 86f09...cd7

• Liker 3
Skrevet

Man får lån, ja. Det spørs bare hvor mye. I DNB får man stort sett mindre enn i andre banker.

Skrevet

Skjønner ikke alle som misliker dnb, på grunnlag av at dere får nei. Vi hadde null ek (men kausjonist), en i jobb og en student. Fikk like mye lån som vi fikk i sr-bank, nordea... men vi fikk best rente og andre betingelser i dnb, så valget falt på de.

Er du student, som studerer noe fornuftig får en omtrent garantert lån i dnb sålenge en har inntekt ved siden av.

Men igjen, har du 15% ek, trygg jobb og orden i økonomien får en lån i alle banker i disse tider.

Anonymous poster hash: 52138...4ef

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også annen erfaring med DnB enn de over her. De som kunne gi oss mest lån og best rente var faktisk DnB. Fikk en veldig hyggelig saksbehandler som ikke hengte seg opp i SIFO-budsjett eller lignende. Trengte bare å sannsynliggjøre fremtidig arbeidsinntekt, vise til egenkapital, ryddig økonomi osv så var ikke det et problem. 

De jeg opplever som mest tunggrodd må være Skandiabanken og Nordea. Det tok jo evigheter for dem å behandle søknaden vår (fikk tillsalg om lån hos Skandiabanken med en gang, men de var veldig trege med selve behandlingen), så da vi fikk svar fra dem så hadde vi allerede solgt den gamle leiligheten og kjøpt ny leilighet med lån fra DnB.(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke alle som misliker dnb, på grunnlag av at dere får nei. Vi hadde null ek (men kausjonist), en i jobb og en student. Fikk like mye lån som vi fikk i sr-bank, nordea... men vi fikk best rente og andre betingelser i dnb, så valget falt på de.

Er du student, som studerer noe fornuftig får en omtrent garantert lån i dnb sålenge en har inntekt ved siden av.

Men igjen, har du 15% ek, trygg jobb og orden i økonomien får en lån i alle banker i disse tider.

Du skjønner ikke at alle misliker dnb, fordi du fikk lån der?

DnB vil ofte ha kausjonist i tillegg til 15%, helst mer, i egenkapital, en høy inntekt eller helst to om lånet.

De satser ofte på større firma og de de kan tjene penger på. Det er ikke umulig å få lån der, men andre banker kan tilby opp til 1million mer.

Skrevet

Jeg har kun gode erfaringer fra DnB og det var heller de som ga oss mest lån enn andre banker. Ikke at vi trengte å låne så mye, men. Får meget god oppfølging der. Jeg tror egentlig du bare har vært uheldig med saksbehandler og hvordan du fremstiller deg selv.

Vi hadde alt av papirer, regnskap og langsiktig sparing å vise frem til. Det hjelper kanskje på når man søker lån.

Anonymous poster hash: 073c5...ab8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kun gode erfaringer fra DnB og det var heller de som ga oss mest lån enn andre banker. Ikke at vi trengte å låne så mye, men. Får meget god oppfølging der. Jeg tror egentlig du bare har vært uheldig med saksbehandler og hvordan du fremstiller deg selv.

Vi hadde alt av papirer, regnskap og langsiktig sparing å vise frem til. Det hjelper kanskje på når man søker lån.Anonymous poster hash: 073c5...ab8

Jeg vil ogdå legge til at jeg er student, så vi har bare en inntekt og DnB krevde ingen kausjonist.

Anonymous poster hash: 073c5...ab8

• Liker 2
Skrevet

Du skjønner ikke at alle misliker dnb, fordi du fikk lån der?

DnB vil ofte ha kausjonist i tillegg til 15%, helst mer, i egenkapital, en høy inntekt eller helst to om lånet.

De satser ofte på større firma og de de kan tjene penger på. Det er ikke umulig å få lån der, men andre banker kan tilby opp til 1million mer.

Såklart ikke. Men de aller fleste av mine venner har boliglånet sitt i dnb. Og vi er alle i samme alder og situasjon. Dvs, lite ek, nettopp ferdig utdannet eventuelt fremdeles i utdanning. Alle får gode vilkår mtp rente, forsikringer, avdragsfrihet på deler av lånet osv osv. Jeg og min søster som begge er nyutdannet har betraktelig bedre rente enn mine foreldre, eksempelvis.

Skrevet

Såklart ikke. Men de aller fleste av mine venner har boliglånet sitt i dnb. Og vi er alle i samme alder og situasjon. Dvs, lite ek, nettopp ferdig utdannet eventuelt fremdeles i utdanning. Alle får gode vilkår mtp rente, forsikringer, avdragsfrihet på deler av lånet osv osv. Jeg og min søster som begge er nyutdannet har betraktelig bedre rente enn mine foreldre, eksempelvis.

Jeg har også stått i samme situasjon som dere, og kjenner flere. Saksbehandleren spurte om jeg var dum og sa jeg fikk pelle meg ut. Det er flere av oss som har fått samme nedlatende holdning.

Anonymous poster hash: 8fd7b...2cc

Skrevet

Jeg har også stått i samme situasjon som dere, og kjenner flere. Saksbehandleren spurte om jeg var dum og sa jeg fikk pelle meg ut. Det er flere av oss som har fått samme nedlatende holdning.

Da er det saksbehandleren det er noe galt med, og slik behandling skal man selvsagt klage på.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk lån i DnB uten problemer. Jeg er student, samboer jobber. Vi fikk med 15% ek. Fikk ikke lån i lokallagene fordi jeg var student.

Har en god venninne som også fikk lån i DnB i fjor med under 15% ek fordi hun hadde vært veldig flink til å spare, og kundebehandler la vekt på det.

Anonymous poster hash: c605f...b30

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne legge mitt budsjett til grunn da de ikke kunne stole på meg :S Jeg spurte om muligheten for finansiere lån til et nybygg som skulle være ferdig i 2017, og sa jeg kunne spare 100K på tre år, det var helt umulig i følge henne. Hun la også til dokumentavgift på hele boligen (kun dok.avgift på tomt ved nybygg) og ble sur da jeg påpekte dette. Det var også helt usannsynlig å kunne legge vekt på en lønnsøking, selv om mitt yrke er blant de ti beste når det gjelder stabilitet og lønnsøkninger. En kollega fikk trekk i lånet fordi hun sa hun ikke hadde førerkort (bor i Oslogryta). Måtte jo forstå at man måtte ha bil og førerkort og la til de postene på utgiftssiden.

De ringte meg senere da jeg hadde kjøpt bolig gjennom en DNB-megler og lurte på om jeg ville ha lånet der. Sa høflig at deres lånetilbud var nok til et hundehus og at deres sjanse var gått. Møtte da en litt perpleks saksbehandler som ikke kunne skjønne at jeg ikke ville ha dem som bankforbindelse.  

Men til anbefalingen min, jeg er veldig fornøyd med Danske Bank. God service og rask saksbehandling, og det er jo ikke jo ikke feil med den beste lånerenten på markedet heller! Er forsåvidt fordelskunde der, så ikke like vilkår til alle kundene deres.  

Anonymous poster hash: 8ae54...39c
Skrevet

Da er det saksbehandleren det er noe galt med, og slik behandling skal man selvsagt klage på.

Tja. Det er Oslogryta. Saksbehandlerene er litt kjepphøye og forståelig nok. Alle vil jo låne penger. Men dette er et gjentatt problem med DNB sin kundeservice.

Skrevet

Tja. Det er Oslogryta. Saksbehandlerene er litt kjepphøye og forståelig nok. Alle vil jo låne penger. Men dette er et gjentatt problem med DNB sin kundeservice.

Kan ikke si jeg har samme erfaring selv om jeg har søkt lån i "Oslogryta". Det skal sies, jeg foretrekker å gjøre slikt over nett framfor å gå til banken direkte, og hadde også hele prosessen skriftlig via e-post.

Skrevet

Vi hadde heller ikke noe problem med å få lån i DnB da jeg var arbeidsledig og partneren jobbet 85% stilling. Men vi har vært flinke til å spare og kunne vise til et budsjett.

Anonymous poster hash: 53f9a...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...