Gå til innhold

Må barn holdes hjemme fra barnehage ved utslett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 14 mnd har nylig begynt i barnehagen. Fredag morgen våknet hun med feber og var selvsagt hjemme fra barnehagen. Sutrete, klengete, trøtt, dårlig allmenntilstand. Samme i går. I dag har hun ikke hatt feber, og allmenntilstanden er mye bedre, tipper hun er helt seg selv i morgen.

Men: På fredag så vi såvidt noen utslett på henne, og i går og i dag er det litt mer. Mest på ben/lår og øverst på armene, men er bittelitt på det meste av kroppen. Det er snakk om små, svake røde prikker. Nesten som små rosa kviser, men uten noe gult i. De ser ikke ut til å klø eller plage henne på annen måte.

Så lurer egentlig på tre ting:

1) Kan hun gå i barnehagen i morgen?

2) Noen forslag til hva det kan være?

3) Bør vi gå til legen når hun ellers virker helt fin, siden vi ikke vet hva det er?

Anonymous poster hash: 0f81a...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som den fjerde barnesykdommen. Barnet skal ha vært feberfri i 24 timer og ha god allmenntilstand før du sender det i barnehagen igjen. Jeg ville holdt henne hjemme i morgen.

Skrevet (endret)

Synes også det høres ut som den fjerde barnesykdommen. Den er ikke farlig, og de er stort sett i grei form igjen etter noen få dager. Men følg med på utslettet. Det kan være lett å forveksle med andre ting. Hvis det begynner å væske eller det blir noe gult på de, så bør dere oppsøke lege.

Ang barnehage. Hvis hun ikke har hatt feber i dag/kveld/natt og utslett fortsatt kun et små prikker uten å væske og uten gult, så ville jeg sett an barnet i morgen tidlig. Rolig morgen hjemme uansett og kanskje levert i barnehagen for en kort dag. Men jeg ville nok konferert med bhgpersonalet.

Endret av Semydfe
Skrevet

Høres ut som den fjerde barnesykdommen. Barnet skal ha vært feberfri i 24 timer og ha god allmenntilstand før du sender det i barnehagen igjen. Jeg ville holdt henne hjemme i morgen.

Vis gjerne til kilde som sier at barnet skal være feberfri i 24 timer før det kan gå i barnehagen.

Anonymous poster hash: 94e71...5bb

Skrevet

Vis gjerne til kilde som sier at barnet skal være feberfri i 24 timer før det kan gå i barnehagen.

Jeg ser leger sier det ikke er nødvendig med en feberfri dag, men for oss som har omsorg for disse barna til daglig, anbefaler vi det likevel. Det er selvfølgelig opp til foreldrene å følge det eller ikke, men vi ser at sykdom gjerne forlenges hvis man kommer tilbake for tidlig, og barnet er mer sliten over lengre tid. 

Skrevet

Jeg ser leger sier det ikke er nødvendig med en feberfri dag, men for oss som har omsorg for disse barna til daglig, anbefaler vi det likevel. Det er selvfølgelig opp til foreldrene å følge det eller ikke, men vi ser at sykdom gjerne forlenges hvis man kommer tilbake for tidlig, og barnet er mer sliten over lengre tid.

Da syns jeg det er greit at du understreker at dette er din personlige mening og ikke noe som Folkehelseinstituttet og helsedirektoratet anbefaler.

Skrevet

Vår jente hadde den 4 barnesykdom ved 2 års alder. Plutselig feber som varte ett par dager, når feberen forsvant kom utslettet. Små hvite røde prikker som ikke klødde. Hele overkroppen var full.

Ring legen og hør, de sier nok det er dette.

Og ja, om formen hennes er fin kan hun i bhg i morgen.

Skrevet

Da syns jeg det er greit at du understreker at dette er din personlige mening og ikke noe som Folkehelseinstituttet og helsedirektoratet anbefaler.

Det er greit nok, det burde jeg sikkert gjort. Som barnehagepersonale er jeg mest opptatt av barnets ve og vel, og gir råd der etter. Min erfaring er at en feberfri dag hjemme gjør at barnet kommer seg igjen raskere, og man kan unngå tilbakefall/forlengelse av sykdom.

Skrevet

TS her, takk for svar.

Tror nok det er fjerde barnesykdom vi også, etter å ha lest litt om det. Vi sendte henne i barnehagen i dag, men tok en rolig morgen og rekker forhåpentligvis å hente henne tidlig også. Hun var jo feberfri i går og forholdsvis god allmenntilstand, og i dag virket hun helt på topp da vi stod opp, om enn litt dårlig appetitt. Utslettet hadde hun enda da. Snakket med styreren da vi kom i barnehagen, og hun så ingen grunn til at hun burde være hjemme i dag. Er ikke så lett å vite som førstegangs barnehageforelder, og så er jo disse ungene så forskjellige også. 

Anonymous poster hash: 0f81a...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...