Gå til innhold

Hva skjedde nå?! (Rensing av vannkoker med eddik.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vannkokeren min begynner å bli ganske ekkel inni, og siden den blir brukt hver dag tenkte jeg at jeg skulle rense den. Jeg googlet det kjapt og fant mange måter å gjøre det på, men det jeg hadde for hånden var eddik. En av måtene å gjøre det på var å ha oppi vann (ingen av de jeg så på sa hvor mye vann, men jeg tok oppi til over der belegget er, ca 3/4 av maks.) Deretter ca ei spiseskje eddik, og satte det til koking.

TAKK GUD OG LOV for at jeg sto og ventet på at det skulle bli ferdig. De aller fleste sa at dette trikset funket fantastisk og mange trengte bare å skylle ut eddiken etterpå, så jeg var for spent til å sette meg.

På slutten av kokingen begynte det å skumme inni vannkokeren (så gjennom "vinduene") og plutselig koker det over! Vannkokeren står oppå mikrobølgeovnen og jeg ville ikke at den skal kortslutte, så jeg måtte bare ta i håndtaket på vannkokeren - mens det fosser ut vann - og flytte den over til kjøkkenbenken.

Ikke nok med at jeg sitter her med en brent hånd, edikkvann på kjøkkenet og en (fortsatt) skitten vannkoker, men jeg lurer også på hva i all verden det var som skjedde her. Reagerer eddik på kokende vann? Er det spesielle vannkokere som reagerer sånn, iogmed at det ikke sto at dette kunne skje på noen av de nettstedene jeg leste? Et par andre ser ut til å ha det samme problemet, men ikke mange. Tok jeg i for mye eddik? For mye vann? Noen smartiser som kan forklare?

Eventuelt andre tips til rensing av vannkoker, som er litt mindre farlige, som ikke er kafferens eller oppvaskmaskinrens? ... Au.  :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannkokeren min begynner å bli ganske ekkel inni, og siden den blir brukt hver dag tenkte jeg at jeg skulle rense den. Jeg googlet det kjapt og fant mange måter å gjøre det på, men det jeg hadde for hånden var eddik. En av måtene å gjøre det på var å ha oppi vann (ingen av de jeg så på sa hvor mye vann, men jeg tok oppi til over der belegget er, ca 3/4 av maks.) Deretter ca ei spiseskje eddik, og satte det til koking.

TAKK GUD OG LOV for at jeg sto og ventet på at det skulle bli ferdig. De aller fleste sa at dette trikset funket fantastisk og mange trengte bare å skylle ut eddiken etterpå, så jeg var for spent til å sette meg.

På slutten av kokingen begynte det å skumme inni vannkokeren (så gjennom "vinduene") og plutselig koker det over! Vannkokeren står oppå mikrobølgeovnen og jeg ville ikke at den skal kortslutte, så jeg måtte bare ta i håndtaket på vannkokeren - mens det fosser ut vann - og flytte den over til kjøkkenbenken.

Ikke nok med at jeg sitter her med en brent hånd, edikkvann på kjøkkenet og en (fortsatt) skitten vannkoker, men jeg lurer også på hva i all verden det var som skjedde her. Reagerer eddik på kokende vann? Er det spesielle vannkokere som reagerer sånn, iogmed at det ikke sto at dette kunne skje på noen av de nettstedene jeg leste? Et par andre ser ut til å ha det samme problemet, men ikke mange. Tok jeg i for mye eddik? For mye vann? Noen smartiser som kan forklare?

Eventuelt andre tips til rensing av vannkoker, som er litt mindre farlige, som ikke er kafferens eller oppvaskmaskinrens? ... Au.  :(

Kok opp vannet først, ha i eddikken etterpå!

Anonymous poster hash: c0c30...429

• Liker 2
Skrevet

Kok opp vannet først, ha i eddikken etterpå!

Anonymous poster hash: c0c30...429

Tja, kan vel prøve det, selv om tanken på å blande varmt vann og eddik ikke akkurat frister akkurat nå.  :(

Har du bakepulver?

Ja, har det. Hvordan går jeg frem da? Vil det eventuelt bruse over/koke over som det gjorde isted?

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Dryss bakepulver i en tom vannkoker. Hell på varmt vann - fra springen. Ikke sett på vannkokeren :fnise:

Det vil boble med en gang. Jeg har brukt denne teknikken mange ganger for å få vekk belegg fra termos og kaffekanne og det blir skinnende rent. 

Skrevet

Les bruksanvisningen til vannkokeren, der står det hva som kan brukes til rensing og hva som ikke skal opp i en vannkoker.

Bakepulver skal ikke oppi vannkokeren!

Anonymous poster hash: 42337...045

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Oi, da trekker jeg det tilbake. Jeg har ikke prøvd det i vannkoker selv. Den har jeg bare renset jevnlig med kaldt vann og klorin, så det har aldri fått noe belegg.

Håper du ser dette før du gjør noe, PaperFlower. Beklager så masse for feilinformasjon.

Skrevet

Oi, da trekker jeg det tilbake. Jeg har ikke prøvd det i vannkoker selv. Den har jeg bare renset jevnlig med kaldt vann og klorin, så det har aldri fått noe belegg.

Håper du ser dette før du gjør noe, PaperFlower. Beklager så masse for feilinformasjon.

Hjelpe meg, dette blir jo bare verre og verre. Klorin og kokende vann, og en vannkoker av plast? Hva drikker du da etterpå? Bare flaks at du ikke har skadet deg stygt.

• Liker 4
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Hjelpe meg, dette blir jo bare verre og verre. Klorin og kokende vann, og en vannkoker av plast? Hva drikker du da etterpå? Bare flaks at du ikke har skadet deg stygt.

Nei, kaldt vann og en liten dasj klorin. Jeg kjører det ikke i vannkokeren med denne blandingen. Skyller godt etterpå og kjører et par runder med rent vann etterpå. Nei, ingen har blitt syke.

Hvordan holde du vannkokeren ren da?

Skrevet

Nei, kaldt vann og en liten dasj klorin. Jeg kjører det ikke i vannkokeren med denne blandingen. Skyller godt etterpå og kjører et par runder med rent vann etterpå. Nei, ingen har blitt syke.

Hvordan holde du vannkokeren ren da?

Problemet er at du aldri får klorsalter ut av plasten i vannkokeren igjen. Alt du drikker fra den vannkokeren inneholder klorsalter. God fornøyelse!

• Liker 3
Skrevet

Prøver du med belegg å lure TS til å skade mer enn bare hånda si?

KLORIN oppi vannkoker? Vet ikke om du spøker eller ei men dette er så stygt at det ikke går inn under definisjonen "spøk". 

Folk kan bli alvorlig syke av "rådene" dine, skjerp deg.

• Liker 5
Skrevet

Herregud så hysteriske folk var her da.

Ja, det var da voldsomt. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget ved å bruke Klorin i noe som desinfiseres hver eneste gang det brukes normalt. For meg virker det viktigere å finne noe som tar knekken på kalkbelegg, f.eks. eddik eller sitronsyre. Men et kjapt nettsøk viser meg at klorin ser ut til å være en velprøvd metode for å rense vanntanker på fritidsbåter, så direkte farlig vil jeg ikke tro det er så lenge man skyller godt. 

Anonymous poster hash: cb39d...f5b

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Ja, det var da voldsomt. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget ved å bruke Klorin i noe som desinfiseres hver eneste gang det brukes normalt. For meg virker det viktigere å finne noe som tar knekken på kalkbelegg, f.eks. eddik eller sitronsyre. Men et kjapt nettsøk viser meg at klorin ser ut til å være en velprøvd metode for å rense vanntanker på fritidsbåter, så direkte farlig vil jeg ikke tro det er så lenge man skyller godt. 

Anonymous poster hash: cb39d...f5b

Takk. Jeg så også at eddik og sitronsyre anbefales. I tillegg var det faktisk noen som hadde brukt bakepulver som jeg nevnte først, så det er ikke så dumt allikevel (hvis man skyller grundig etterpå og ikke bruker for mye kokende vann etc.)

Å skylle grundig etterpå er viktig uansett hvilket middel man bruker til å rengjøre. 

Skrevet (endret)

Bakepulver i bunnen av vannkoker og så helle springvarmt vann oppi. La stå i et kvarter-halvtimes tid og hell ut etterpå.

-ikke- sett på vannkokeren! Dette burde løse problemet :)

Det er ikke noe problem å ha bakepulver i vannkokeren så lenge du ikke skrur på vannkokeren! Skyll godt etterpå.

Endret av Sugar&Spice
Gjest The girl next door
Skrevet

Jeg bruker eddik. Slumper oppi litt eddik i vannkokeren. Lar den stå (uten å koke opp) i et par timer. Tømmer ut og tørker nedi med tørkepapir. fyller på vann som jeg koker opp. Gjentar dette et par ganger.

Ellers bruker jeg rens som man får kjøpt i matbutikken som et beregnet på kaffitraktere og lignende. Denne skal heller ikke kokes opp.

Skrevet

Takk for mange svar, selv om dere ikke kan bli helt enige.  :fnise:

Jeg bruker eddik. Slumper oppi litt eddik i vannkokeren. Lar den stå (uten å koke opp) i et par timer. Tømmer ut og tørker nedi med tørkepapir. fyller på vann som jeg koker opp. Gjentar dette et par ganger.
Ellers bruker jeg rens som man får kjøpt i matbutikken som et beregnet på kaffitraktere og lignende. Denne skal heller ikke kokes opp.

Skal jeg bruke bare eddik og ikke noe vann? Belegget i vannkokeren min går relativt høyt opp, så om det er ren eddik det er snakk om blir det litt vel mye eddik...?  :klo:

Og hvis det er rester av eddiken selv om jeg har tørket ut det jeg har fått til, kan det hende det koker over igjen? *paranoid*

• Liker 1
Skrevet

Klor brukes i drikkevannet mange steder i verden. Neppe farlig i små doser.

Anonymous poster hash: 17b53...1aa

• Liker 1
Skrevet

Kok opp vann, og hell på en dæsj eddik når det har kokt opp.la det virke noen minutter og gjenta evnt .

Skrevet

Kok opp vann, og hell på en dæsj eddik når det har kokt opp.la det virke noen minutter og gjenta evnt .

Og det er da garantert at det ikke "bruser" over? Ikke noe i eddik som reagerer på varmt vann som gjør at det kan sprute på meg igjen? *fortsatt paranoid*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...