Gå til innhold

Er det vanlig at sædkvalitet endres fra god til dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har tidligere blitt gravid på "null komma niks". Dette er noen år siden nå.

Vi skal begynne å prøve igjen etterhvert, og jeg tenker at det bør være gode muligheter for å bli gravid igjen.

Lurer litt fordi jeg er nysgjerrig:

Hvor stor er sjansen for at en med i utgangspunktet god sæd, får såpass nedsatt kvalitet iløpet av noen år at man trenger hjelp til å bøi gravid?

Er det slik at man som regel enten har god eller dårlig kvalitet i utgangspunktet?

Alderen er jo høyere nå enn forrige gang, så det kan vel påvirke noe. Men tenker på å gå fra fertil til ufertil.

Anonymous poster hash: 82dd7...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan nok henda.

Ting som oppheting av området, stramme bukser, dårlig kost, inntak av alkohol, bruk av snus og sigaretter, div kan spille en rolle.

Det koster vel ca 200-300 for en sædprøve på en privat klinikk.

Anonymous poster hash: 30e08...9ec
Skrevet

Javist kan det endre seg, også for kvinnen...ikke bare mannen. For kvinnen blir det vanskeligere jo eldre hun blir.

Anonymous poster hash: e89d4...535
Skrevet

Både kvinner og menn blir mindre fertile med alderen - men dette med menn sin fruktbarhet har ikke vært så veldig i fokus tidligere. Myten er liksom at menn kan få barn til de er seksti, og slipper å tenke på sånt. Sannheten er jo en annen. Risikoen for barn med autisme f.eks., øker mye dersom mannen er over førti år. Dersom kvinnen er ung, så kan det kompansere noe... men likevel. Sædkvaliteten blir dårligere, på samme måte som kvinners egg blir dårligere med alderen. Kvinner merker det før menn, men aldringsprosessen er til stede hos menn også.

Ellers kan jo andre faktorer spille inn... livsstil, stråling osv.

Skrevet

Mest sannsynlig vil det ikke være noe problem for dere å få nye barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...