AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Jeg har i noen uker jogget på tredemølle. Er i elendig form, og veier 10 kg for mye. Men tenkte å begynne et sted, og tredemølle virket som en god ide. Problemet er at jeg alltid har slitt med dårlig utholdenhet. Selv da jeg var 18 og 10 kg lettere, syntes jeg det var forferdelig å løpe mer enn 100-200 meter av gangen. Dere som klarer å løpe f.eks. 3 km sammenhengende - hvordan klarer dere det? Jeg prøver og prøver, men føler at jeg utholdenheten ikke bedrer seg. I starten stoppet jeg etter 1-2 km (med gåpauser innimellom), men nå klarer jeg å jogge/gå 3 km på 25-30 minutter. Altså, jeg lurer på hvordan jeg skal klare å løpe lenger sammenhengende, uten å ta pauser hvor jeg må gå ? Og, er det håp eller er det slik at noen rett og slett ikke er i stand til å bli gode løpere? Jeg har en bra kropp egentlig, bare 10 kg for tung, ingen sykdommer eller andre medisinske problemer. Er 33 år. Anonymous poster hash: a1945...c01
Sushi Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Last ned et c25k-program, for eksempel en app som heter "Get running". Så følger du den slavisk, det vil si at du trener tre ganger i uka, går når du får beskjed om å gå og løper når du får beskjed om å løpe. Husk at du kan løpe så sakte du bare vil så lenge du ikke stopper opp og begynner å gå. Garanterer at du blir i form med denne!
Gjest Runforit Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Hvor fort løper du da? De fleste starter med for høy fart.
MiniMjau Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Hvor butter det da? Vondt? Andpusten? Løper du for fort?
Snabeltann Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Jeg synes det er mye lettere å springe ute. Blir varmt og tungt og ensformig på mølla. Kanskje det er bedre med litt kul og motiverende musikk på øret og lavere fart?
MiniMjau Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 Greier du løpe 1-2 km, greier du 3 også Bestem deg for det, senk farten og sett deg delmål. Bruk musikk på øret, det motiverer og distraherer
Campanula Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Mange over her foreslår å senke farten, det kan du prøve. Men du kan også forsøke å øke farten og løpe kortere strekninger, intervaller er en veldig god måte å bedre kondisen på. Dessuten må du ta tiden til hjelp
globalagogo Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Kanskje du spiser for tett innpå treningen også? For min del er jeg betydelig mer utholden når det ikke er påbegynnende sting
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Hvor fort løper du da? De fleste starter med for høy fart. Prøver å løpe 8 eller 9 km/t. Anonymous poster hash: a1945...c01
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Kanskje du spiser for tett innpå treningen også? For min del er jeg betydelig mer utholden når det ikke er påbegynnende sting Ja, det er noe å tenke på. Hvor tett innpå er for tett? Jeg spiser vel ikke mindre enn ca. 1 time før. Anonymous poster hash: a1945...c01
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #11 Skrevet 20. september 2015 Greier du løpe 1-2 km, greier du 3 også Bestem deg for det, senk farten og sett deg delmål. Bruk musikk på øret, det motiverer og distraherer Har formulert meg uklart ser jeg. Jeg klarer ikke å løpe 1-2 km heller, jeg løper en slags intervall. Det jeg ønsker er å kunne løpe flere kilometer sammenhengende - altså uten å måtte ta "pauser" hvor jeg må gå. Anonymous poster hash: a1945...c01
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #12 Skrevet 20. september 2015 Jeg synes det er mye lettere å springe ute. Blir varmt og tungt og ensformig på mølla. Kanskje det er bedre med litt kul og motiverende musikk på øret og lavere fart? Hører på musikk, men kanskje jeg burde prøve lavere fart. Å løpe ute er ikke noe alternativ; er alenemor for barn i barnehagealder uten nettverk til å være barnevakter, dessverre. Anonymous poster hash: a1945...c01
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #13 Skrevet 20. september 2015 Hvor butter det da? Vondt? Andpusten? Løper du for fort? Et godt spørsmål, som det er litt vanskelig å svare på. Er vel at jeg føler det er vondt på en måte, blir veldig, veldig sliten - noe som er vondt. Kanskje jeg løper for fort, selv om jeg synes at 8 km/t kanskje er en passe fart? Anonymous poster hash: a1945...c01
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #14 Skrevet 20. september 2015 Hei.en måte som jeg anbefaler til nybegynere innen løping er å ta det gradvis.Start fex med å løpe 1 min,gå 30 sek 10 ganger så utvider du gradvis når du klarer 30x1 min så går du 0ver til 10x2 min 30 gå 30 sek osv.Anonymous poster hash: 96e88...04c 1
Gjest Runforit Skrevet 20. september 2015 #15 Skrevet 20. september 2015 Prøver å løpe 8 eller 9 km/t.Anonymous poster hash: a1945...c01 Ligg på så lav fart som mulig sånn at det ikke blir ubehagelig. Farten kommer av seg selv når løpeformen blir sterkere. Kombiner med intervall trening slik at du får løpt raskere, øker oksygen opptaket og blir mer eksplosiv så burde du merke fremgang ganske snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå