Gå til innhold

Finnes det en idiotsikker måte å skille egg og hvite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står og skal lage marengsbunn, venter gjester. Men, gjorde en liten feil da jeg skulle skille egg og hviter på den gamle måten, altså bare kakke egget på kanten og skille på den måten. Alt ødelagt.

Heldigvis har jeg seks egg igjen, som må romtempereres, så det haster litt.

Skal leite på nett, men spør her samtidig....er det noen som har et godt råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruke hendene.

Anonymous poster hash: 39621...177
  • Liker 5
Skrevet

Om du ikke har en egg separator så er det enklest å bruke endene

La hviten renne ut mellom fingrene dine

• Liker 1
Skrevet

Skill ett og ett egg i en kopp, og tøm hviten over i bakebollen mellom hvert egg. Dermed ødelegger du bare én hvite om du knuser plommen, og ikke resten av dem.

• Liker 17
Skrevet

Jeg bruker alltid hendene, ja. Og så er det lurt å bruke en egen skål til å skille egget i, så heller du eggehviten over der den skal være etterpå. Da unngår du å potensielt ødelegge alt sammen hvis den siste går skeis. 

• Liker 4
Skrevet

Takk takk, nå fant jeg en video på nett der de bruker en plastflaske, men er redd det kan gå galt også. Tror jeg prøver med en og en i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker plastflaske metoden, funker fjell. Bare ikke ha det for travelt når du suger inn eggeplomma, så skal det gå bra :)

• Liker 1
Skrevet

Hm....tør jeg denne flaskemetoden da? :ler:  Venter på at eggene skal bli romtempererte nå...og jeg har kun seks egg igjen.

Takker for fin respons og alle gode råd.

:blomst:

Skrevet

Det aller enkleste er å ta ett og ett egg i en bolle, så bruker du hendene og tar ut eggeplommen og legger den ett annet sted før du flytter eggehviten over i en ny bolle (i tilfelle en plomme sprekker når du åpner neste egg). Det kan ikke gå feil :)

• Liker 1
Skrevet

Hm....tør jeg denne flaskemetoden da? :ler:  Venter på at eggene skal bli romtempererte nå...og jeg har kun seks egg igjen.

Takker for fin respons og alle gode råd.

:blomst:

Jeg anbefaler den på det varmeste! Jeg fikk det til på første forsøk, og jeg er en kloss på kjøkkenet.. Lykke til  :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Da fikk jeg det til! Nesten! Kun ett egg som gikk fløyten. :danse:

Men skal skaffe meg ei bedre vannflaske til neste gang, den jeg hadde var veldig stiv, liksom. Nå er marengsen ferdig, og jeg håper den smaker bra og oppfører seg, selv i minus med ett egg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg knekker egget i egen bolle og bruker skallet til å skille ut plommen jeg.. Aldri punktert en eneste plomme.

• Liker 3
Skrevet

Da er du flink og stødig på hånda, peppermyntete!

Jeg var litt stresset i dag, så det hadde kanskje noe med det å gjøre. I ettertid har jeg fått vite at det også finnes et lite, hendig redskap til å skille plomme og hvite.

Men kaka blei god den og jeg fikk mye skryt! Selv om kremen rant bittelitt nedover siden.

;)

Skrevet

Står og skal lage marengsbunn, venter gjester. Men, gjorde en liten feil da jeg skulle skille egg og hviter på den gamle måten, altså bare kakke egget på kanten og skille på den måten. Alt ødelagt.

Heldigvis har jeg seks egg igjen, som må romtempereres, så det haster litt.

Skal leite på nett, men spør her samtidig....er det noen som har et godt råd????

Eggene kommer jo med skilledesign naturlig? Må bare ta det med ro. Og ikke prøve skille egg over allerede skilt hvite. Bruk en kopp, glass eller annet og slå over før hvert egg.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Vannflasketrikset funker bra, når det funker. Det mislykkes for ofte spør du meg. Har mer suksess med å dele egget i to og flytte plommen fra den ene halvdelen til den andre og la hviten renne ned dit den skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...