hjertesukka Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Står og skal lage marengsbunn, venter gjester. Men, gjorde en liten feil da jeg skulle skille egg og hviter på den gamle måten, altså bare kakke egget på kanten og skille på den måten. Alt ødelagt. Heldigvis har jeg seks egg igjen, som må romtempereres, så det haster litt. Skal leite på nett, men spør her samtidig....er det noen som har et godt råd????
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Bruke hendene. Anonymous poster hash: 39621...177 5
Gjest Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Om du ikke har en egg separator så er det enklest å bruke endene La hviten renne ut mellom fingrene dine 1
DobbelX Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Skill ett og ett egg i en kopp, og tøm hviten over i bakebollen mellom hvert egg. Dermed ødelegger du bare én hvite om du knuser plommen, og ikke resten av dem. 17
Zzyzx Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Jeg bruker alltid hendene, ja. Og så er det lurt å bruke en egen skål til å skille egget i, så heller du eggehviten over der den skal være etterpå. Da unngår du å potensielt ødelegge alt sammen hvis den siste går skeis. 4
hjertesukka Skrevet 20. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2015 Takk takk, nå fant jeg en video på nett der de bruker en plastflaske, men er redd det kan gå galt også. Tror jeg prøver med en og en i alle fall. 1
Libertas Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Jeg bruker plastflaske metoden, funker fjell. Bare ikke ha det for travelt når du suger inn eggeplomma, så skal det gå bra 1
hjertesukka Skrevet 20. september 2015 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2015 Hm....tør jeg denne flaskemetoden da? Venter på at eggene skal bli romtempererte nå...og jeg har kun seks egg igjen. Takker for fin respons og alle gode råd.
LoneWolf Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Det aller enkleste er å ta ett og ett egg i en bolle, så bruker du hendene og tar ut eggeplommen og legger den ett annet sted før du flytter eggehviten over i en ny bolle (i tilfelle en plomme sprekker når du åpner neste egg). Det kan ikke gå feil 1
Rozie Skrevet 20. september 2015 #11 Skrevet 20. september 2015 Hm....tør jeg denne flaskemetoden da? Venter på at eggene skal bli romtempererte nå...og jeg har kun seks egg igjen. Takker for fin respons og alle gode råd. Jeg anbefaler den på det varmeste! Jeg fikk det til på første forsøk, og jeg er en kloss på kjøkkenet.. Lykke til 1
hjertesukka Skrevet 20. september 2015 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2015 Da fikk jeg det til! Nesten! Kun ett egg som gikk fløyten. Men skal skaffe meg ei bedre vannflaske til neste gang, den jeg hadde var veldig stiv, liksom. Nå er marengsen ferdig, og jeg håper den smaker bra og oppfører seg, selv i minus med ett egg. 4
peppermyntete Skrevet 20. september 2015 #13 Skrevet 20. september 2015 Jeg knekker egget i egen bolle og bruker skallet til å skille ut plommen jeg.. Aldri punktert en eneste plomme. 3
hjertesukka Skrevet 20. september 2015 Forfatter #14 Skrevet 20. september 2015 Da er du flink og stødig på hånda, peppermyntete! Jeg var litt stresset i dag, så det hadde kanskje noe med det å gjøre. I ettertid har jeg fått vite at det også finnes et lite, hendig redskap til å skille plomme og hvite. Men kaka blei god den og jeg fikk mye skryt! Selv om kremen rant bittelitt nedover siden.
Singha Skrevet 20. september 2015 #15 Skrevet 20. september 2015 Står og skal lage marengsbunn, venter gjester. Men, gjorde en liten feil da jeg skulle skille egg og hviter på den gamle måten, altså bare kakke egget på kanten og skille på den måten. Alt ødelagt. Heldigvis har jeg seks egg igjen, som må romtempereres, så det haster litt. Skal leite på nett, men spør her samtidig....er det noen som har et godt råd???? Eggene kommer jo med skilledesign naturlig? Må bare ta det med ro. Og ikke prøve skille egg over allerede skilt hvite. Bruk en kopp, glass eller annet og slå over før hvert egg.
Gjest Herr Heftig Skrevet 20. september 2015 #16 Skrevet 20. september 2015 Vannflasketrikset funker bra, når det funker. Det mislykkes for ofte spør du meg. Har mer suksess med å dele egget i to og flytte plommen fra den ene halvdelen til den andre og la hviten renne ned dit den skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå