AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Gutten vår på 3,5 år har begynt å intressere seg for å gå på do. I snitt en gang om dagen sier han at han vil tisse på do, og det går veldig fint. Bruker doring. Alle sa at "nå løsner det, han er snart bleiefri". Men det tar jo veldig lang tid, og det er ingen fremgang annet enn at han tisser på do i snitt en gang om dagen. Han har vært med og kjøpt boksershortser som han likte godt, og han har såvidt prøvd dem, men han er bestemt på at bleia skal være på. I det siste har vi brukt et skjema med klistermerker. Når han har fylt en rad skjer det noe han liker godt, han får noe godt el. Han synes det er kjempemorsomt, men det er ikke noe som får han til å gå på do oftere. Han er veldig bevisst på do, tiss og bæsj, og snakker mye om det. Gjør vi noe feil siden det ikke er mer fremgang, eller er dette helt vanlig? Vi stresser ikke med det, kanskje for lite siden vi har flere små å ta oss av. Kanskje det er feilen, at vi er for lite bevisste. Anonymous poster hash: e4e83...c4d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Når han er så gammel som 3,5 ville jeg gjort mer rutine av dogåingen, altså fått han til å gå på do flere ganger om dagen. Og fortsatt med belønning for å gå på do som motivasjon. Hos oss gjorde vi det slik at de fikk ett klistremerke for å gå på do, fikk de til noe, fikk de to.klistremerker. Hos den ene var klistremerker belønning nok. Anonymous poster hash: 5f397...e47
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Vår er nettopp blitt tre, og vi kuttet bleia i midten av juni, i all hovedsak på hans initiativ. Han synes det er veldig gøy å gå på do, liker både å tisse og å bæsje på do, og han får klistremerker hvis han greier å gå en hel dag uten uhell. Likevel kan jeg telle på én hånd antall dager han har vært helt uten uhell på de tre månedene som er gått siden vi kuttet bleia. Så det er nok ikke spesielt uvanlig at denne prosessen kan ta litt tid.Anonymous poster hash: 75ee9...d98 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Min datter bare sluttet med bleie så å si over natten. Men med sønnen min var det vanskeligere. Det som gjorde susen til slutt var, var å være veldig på med do hele tiden. Spurte mange og da mener jeg mange ganger om dagen om han skulle på do, sa han ja fortet vi oss til do. Til slutt sa han selv ifra plutselig at han skulle på do, da løsnet alt seg.Anonymous poster hash: 76c6c...749
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Ikke ha på bleie på dagen! Da blir det litt styr og litt ekkel følelse hver gang det blir uhell. Han kan settes på do regelmessig også, selv om han ikke sier han må. Ha det litt varmt inne, så kan han evt gå naken nedentil. Tror bare barn er veldig forskjellige når det gjelder dette, så dere gjør nok ikke noe feil:) men jeg tror det er vanskelig å bli tørr, når han får gå med bleie.Anonymous poster hash: 59ca8...46f 2
Sushi Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 Feil og feil, det er sikkert mange måter å gjøre det på. Men det er noen ting jeg gjorde og ville gjort annerledes. Jeg ville tatt bort bleiene helt på dagtid (forberedt ham på forhånd). Ville latt ham gå mest mulig naken nedentil, eventuelt med løs bukse over når det var nødvendig å dekke ham til. Så ville jeg tatt ham på do med jevne mellomrom, OFTE. Personlig er jeg ikke for belønningssystemer, særlig ikke for noe så elementært som å gå på do. Men skjønner at man tyr til det hvis man har prøvd alt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Forbaskede nymotens bleier, som er så effektive at barna ikke merker at det er ubehagelig å gå våt/med avføring! Da mine barn var små, sa de fra når de hadde tisset/bæsjet fra de var ca 2 år, fordi det var ubehagelig å gå med. Jeg jobber i barnehage, og ser at nå til dags er det ikke uvanlig at barn går med bleie til de nærmer seg 4 år. Mange har en del uhell i løpet av en dag i slutteprosessen, men vi har rutine på å følge de på do minst en gang i timen. Noen sier de ikke vil, men da svarer vi "vi prøver å tisse litt", og da blir de med. Vi spør heller ikke om de må på do, vi sier at nå går vi på do. Vi ser også at mange har uhell fordi de er for opptatt med lek/aktiviteter, og holder seg for lenge, og da går det galt. Mestring er viktig, og ikke sukk, stønn eller lag noe nummer ut av det når det går galt. Ha heller fokus på de gangene det går fint, og gi masse ros. Blir det for mye styr, mas og oppgitthet, vil barnet få en nederlagsfølelse hver gang, og ønsket om bleie er nærliggende. Jeg er ikke spesielt tilhenger av belønningssystemer for å utføre basale handlinger som å gå på do, spise opp maten sin o.l, men heller bruke rett motivasjon og masse ros og oppmuntring. Anonymous poster hash: 27b7f...177 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Forbaskede nymotens bleier, som er så effektive at barna ikke merker at det er ubehagelig å gå våt/med avføring! Da mine barn var små, sa de fra når de hadde tisset/bæsjet fra de var ca 2 år, fordi det var ubehagelig å gå med. Jeg jobber i barnehage, og ser at nå til dags er det ikke uvanlig at barn går med bleie til de nærmer seg 4 år. Mange har en del uhell i løpet av en dag i slutteprosessen, men vi har rutine på å følge de på do minst en gang i timen. Noen sier de ikke vil, men da svarer vi "vi prøver å tisse litt", og da blir de med. Vi spør heller ikke om de må på do, vi sier at nå går vi på do. Vi ser også at mange har uhell fordi de er for opptatt med lek/aktiviteter, og holder seg for lenge, og da går det galt. Mestring er viktig, og ikke sukk, stønn eller lag noe nummer ut av det når det går galt. Ha heller fokus på de gangene det går fint, og gi masse ros. Blir det for mye styr, mas og oppgitthet, vil barnet få en nederlagsfølelse hver gang, og ønsket om bleie er nærliggende. Jeg er ikke spesielt tilhenger av belønningssystemer for å utføre basale handlinger som å gå på do, spise opp maten sin o.l, men heller bruke rett motivasjon og masse ros og oppmuntring. Anonymous poster hash: 27b7f...177 Ja jeg lurte også på at barna er så store før de blir renslige. Jeg var ikke klar over det før jeg leste det her. Er det vanlig at barn er over 3 år før de blir renslige? Jeg har 3 barn som alle er født på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90 tallet og guttene var 2 1/2 år før de ble renslige, mens jenta som er født i mars ble renslig sommeren etter, hun var nesten 1 1/2 år og var veldig tidlig, hun gikk når hun var 10 måneder og var generelt tidlig med det meste. Men hun var da ikke bemerkelsesverdig tidlig heller. Jeg brukte somrene til dotrening, jeg maste aldri på dem, men vi snakket om det. Tror ikke vi prøvde potta en gang uten at de selv kom å ville prøve. Men det med bleia var interessant, men bruker ikke foreldre tøybleier på barna? Jeg brukte kun tøybleier og ble nok sett på som litt snodig når jeg kom hjem til Norge og nektet å bruke engangsbleier på mine små på grunn av kreftfaren senere i livet. Men nå trodde jeg vi var tilbake med fine og lette løsninger, i forhold til all vaskingen vi måtte sørge for på grunn av at vi måtte ordne oss selv, var ingen flotte tøybleier å få kjøpt den gangen. Engangsbleier er jo også et miljøproblem og moralsk ulovlig. Anonymous poster hash: 10eb8...a09 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Takk for alle tips! Skal bli flinkere med å følge opp og oppfordre til dobesøk oftere, kanskje det gjør susen. Nå går vi på do når han sier han må tisse, og når vi spør ellers vil han noen ganger og andre ganger ikke. Skal begynne å spørre mer regelmessig! Han er veldig bestemt på at han ikke vil gå uten bleie, begynner nesten å gråte om vi foreslår å gå uten. Er det riktig å presse han til det når han ikke vil? Vi har aldri vært negative med sukk og stønn ved uhell når han har prøvd å gå uten bleie, men han liker det altså ikke. Dette er vårt eldste barn og jeg synes bleieslutt er vanskelig jeg! Alle jeg kjenner sier jeg bare skal ta det med ro så går det av seg selv, men jeg skjønner jo at man må være litt bevisst, og at det går an å trå feil her også. (Det skal sies at han er seint utvikla på mange vis. Krabbet seint, og gikk ikke før han nærmet seg 2 år f.eks. Men på den andre siden snakket han veldig tidlig og er en fornuftig, men bestemt fyr). Anonymous poster hash: e4e83...c4d
Gjest Mythic Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Takk for alle tips! Skal bli flinkere med å følge opp og oppfordre til dobesøk oftere, kanskje det gjør susen. Nå går vi på do når han sier han må tisse, og når vi spør ellers vil han noen ganger og andre ganger ikke. Skal begynne å spørre mer regelmessig! Han er veldig bestemt på at han ikke vil gå uten bleie, begynner nesten å gråte om vi foreslår å gå uten. Er det riktig å presse han til det når han ikke vil? Vi har aldri vært negative med sukk og stønn ved uhell når han har prøvd å gå uten bleie, men han liker det altså ikke. Dette er vårt eldste barn og jeg synes bleieslutt er vanskelig jeg! Alle jeg kjenner sier jeg bare skal ta det med ro så går det av seg selv, men jeg skjønner jo at man må være litt bevisst, og at det går an å trå feil her også. (Det skal sies at han er seint utvikla på mange vis. Krabbet seint, og gikk ikke før han nærmet seg 2 år f.eks. Men på den andre siden snakket han veldig tidlig og er en fornuftig, men bestemt fyr). Anonymous poster hash: e4e83...c4d Gutter er ofte seinere ute med bleieslutt enn jenter. Når han i tillegg har vært sein med andre ting i utviklingen, synes jeg ikke du skal stresse og mase for mye. Bra at dere ikke viser oppgitthet! Det går nok ikke helt av seg selv, dere må følge opp og motivere. Ikke tving han til å gå uten bleie. Jeg vet om mange barn som tisser på do, men vil ha på bleie når de skal bæsje. Aner ikke hvorfor, men sånn er det bare. Kan for øvrig nevne boka "Jo vil ikke bæsje på do". Den bruker vi i barnehagen vår. Les den sammen med han, så kanskje det kan komme fram noen tanker om hvorfor han vegrer/ har mange uhell.
Sushi Skrevet 20. september 2015 #11 Skrevet 20. september 2015 Slutt å spørre om han skal på do, bare si "nå skal vi gå på do før vi spiser middag" etc. Ville ikke brukt tvang, men du kan jo for eksempel si noe sånt som at når det er tomt for bleier i skapet så skal han gå uten, siden han er blitt så stor! Da får han litt tid til å forberede seg, og dere kan snakke om at han klarer å gå på do nå. Synes det er bra at det er kultur for å lytte til barnet og ikke presse, men av og til virker det som noen foreldre glemmer at det er de som må ta jobben med å bestemme når bleia skal kuttes, motivere og hjelpe barnet til å slutte. Det er jo en jobb man må gjøre, som all annen oppdragelse. Høres ut som dere holder stemninga positiv og det er bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå