Gå til innhold

Trenger dessertforslag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal møte kokken våres om en uke. Ikke det at jeg tror vi må ha menyen ferdig til da....for det er jo fortsatt noen måneder igjen :hoho: , men det hadde kanskje vært greit og kommet med noen ideer. Det har seg nemlig slik at kokken er litt gammeldags. Vi ønsket oss en dessert som var litt kreativt anrettet på hver enkel asjett, mens kokken ønsker karamellpudding eller fruktblanding i skål som skal sendes rundt. Hem..

Jeg nevnte i telefonen til kokken at vi synes sorbet eller en frisk mousse kan være litt oppfriskende etter en mektig middag...men slik "saftis" var ikke populært hos kokken! :roll: Kan jo kanskje være enig i at siden det er vinterbryllup så kanskje det ikke er passende med is...men..... Har noen tips til dessert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med jordbær??

sjokoladepudding/fromasj?

Eplekake m is og vanilje?

Banansplitt?

karamellpudding?

Gele?

vet ikke jeg.. kanskje litt vanskelig m jorbær om vinteren..sorry. he he he!

Vi skal ha jordbær med fløte eller banansplitt.

Klemz

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med varm fruktsalat/kompott/suppe med tykk deilig vaniljesaus til?

Skrevet

Hva med creme brulet. Det er jo kjempe godt. Fikk lyst på det bare ved tanken. :)

Skrevet

Hjemmelaget karamellpudding er fantastisk godt, men også creme brule..... Ville nok kanskje ikke hatt is på vinteren, men hvis du vil ha det så er det jo godt med varm eplekake til........

Lykke til! :roll:

Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Hva med ostekake? Vi skal ha en alldeles nydelig ostekake til dessert og jeg gleder meg til den allerede, den er så utrolig god!

Skrevet

Hva slags kokk er det dere har fått tak i, som ikke gidder å lage det han/hun blir bedt om?! Bytt kokk!

Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Jeg bare skumleste innlegget første gangen, men ja....det er dere som bestemmer menyen til syvende og sist og det hørtes litt rart ut at kokken struttet skikkelig i mot deres ønsker. Men ja, dette var helt utenom det som ble spurt om. Beklager det, kokken vet nok hva han/hun driver med og hva som er lurt å servere.

Ville bare legge til at dette med ostekake ikke er noe problem å anrette på tallerkener og at det ikke er noe særlig jobb. Selvsagt er det enklere med det som kan sendes rundt, men jeg synes nå det ser litt proffere ut om forretten og desserten er ferdig anrettet jeg da. :wink:

Skrevet

hva med hjemmelaget vanilje-is og varme bjørnebær? isen kan lages i kake form (evt med en oste-kake bunn, dvs knuste kjeks osv), og da kan dere servere 'kake-stykker' av is på er 'speil' av varme bjørne bær. bruk store tallerkener og gi dem et dryss av melis før isen og bærene anrettes. pynt evt med sjokolade-mønster (smelt koke-sjokolade. 'ringle' den smeltede sjokoladen over et bakepapir, slik at det blir et slags mønster. la stivne, brekk i passe store biter som settes litt på høykant i isen)

klem fra tingeling

Skrevet

Vinterbrud!

Kokken kan da lage sorbet - om det vinter eller ei... Vi hadde sorbet i bryllupet vårt! Kokken var i utgsangspunktet ikke så happy med det, men vi ble enig etterhvert! - Jeg vet ikke, men det kan være det ikke er så lett, eller mye jobb å lage sorbet???? Kokken med oss anrettet selve sorbetkulen i et eget gless på tallerkenen. Rundt på det hadde han kunstferdig dantert bl.a. jordbær, litt krem, marsipan ol. Det var utrolig fotrfriskende - og vi unngikk noe kvalmende og søtt på slutten av en lang middag. Gjestene - og vi - var superfornøyde! - Lykke til!

Skrevet

Hva med sjokolademousse av mørk sjokolade? Evt. med med romdynket nøttebunn og pisket krem med et "hint" av vanilje? Deilig!!!

Eller hjemmelaget iskake/frossen formasjkake med jordbær (oppdaget denne ved et uhell... :lol: ). Vinteren er riktignok ikke jordbærsesong, men denne kaken kan lages allerede nå og fryses ned.

Oppskriften er som følger:

1 pk. jordbærgele

1 kurv friske jordbær

1 liten kremfløte (3 dl)

1 stk. rullekake m. jordbær/evt. 1 stk. nøttebunn

Lag geleen etter oppskriften på pakken, men med kun halvparten så mye vann. La geleen avkjøles. Pisk krem av fløten (tilsett til sukker og vaniljesukker). Dekk en vanlig springform (rund) med bakepapir. Legg nøttebunnen i bunnen av formen/evt. dekk bunnen og kantene av formen med rullekake-skiver. Bland den avkjølte (men flytende!) geleen med den piskede kremen. Tilsett rensede, skivede jordbær, og hell kremen over i springformen.

Sett formen i fryseren.

Enkelt og utrooolig godt!!! :D

Denne kaken blir utrolig dekorativ når den skjæres i skiver og legges på tallerkenen. Pynt f. eks. med et mynteblad. Mer er ikke nødvendig.

Må forøvrig si at du har vært noe uheldig med kokken du har bestilt... Gjør det klart for vedkommende at dette er DITT bryllup! Skåler med karamellpudding eller fruktsalat som sendes rundt høres veeeldig lite stilig ut!!! :evil: :evil: :evil:

Lykke til!!! :D

Koz

Skrevet

Siden vi har lyst at desserten skal være anrettet på asjettene så lurer jeg nå litt på en litt fyldig skjokoladekake (Sachetorte- typen, ikke sånn typisk lys bursdags sjokoladekake) og ha bær rundt kaken og strø melis over bærene og et lite mynteblad på kaken. Hva tror du?

Ellers er ikke is og varme bjørnebær en dum ide. Passer jo veldig bra på vinteren. Eplekake er kanskje litt mer høst? Hva er creme brule? (husker ikke hvordan man skrev det...)

Skrevet

Onkelen til min mann ville gjerne lage desserten (han laga forøvrig forretten oxo..nam) og det ble en hjemmelaga parfait liknende is i tre lag. Bjørnebær, jordbær og bringebær. Disse ble laget i brødform og stivnet litt på skrå for å ikke få helt rette linjer. Disse ble skåret opp i skiver, servet med en nyydelig jordbær"saus" rundt og mange forskjellige og artige karamell"figurer" stående på toppen. Desserten må være det mest vellykete under middagen hos oss...den var USEDVANLIG god og stilig. Alt var jo klart på forhånd, bare dele opp isen, helle saus og stikke karamell"figurene" i. Karamellen var ganske stor. Han greide helt fint å være middagsgjest og sjef på kjøkkenet, ganske bra :D

Gleder meg som en gal til å få oppskriften....vil ha den om jeg så må banke den ut av han :ler:

Skrevet

Vi hadde sjokolademousse med bringebær ved siden av. *mmmm* :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde hjemmelaget is som var formet som en Hummer :) passet godt siden hotellet heter Hummeren. Med lune bjørnebær - kjempe nammis.

20April2002

Skrevet

Hva med Vaniljeis med lune multer???

Vi hadde det som dessert og alle syns det var kjempedeilig!!!

Gjest Foundirish ikke logget in
Skrevet

Det er mye jobb å lage sorbet, hvis man ikke har en egen maskin for røringen.

Pannekaker med kastanjekrem og litt cognac eller varme kirsebær, begge kombinert med vanilje is er mums :P

Pannekakene kan stekes på forhånd og varmes forsiktig i micro før de legges på tallerkene, men kanskje en litt for mektig rett.

Å blande ulike friske frukter som mango, sitron, papaya etc til man har en frisk kompott kan også bli en lett oppfriskene rett.

Hva med Zabaione (en slags varm eggedosis søtet med Marsala vin), gjerne med is i?

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde:

Hvit sjokolade og lime chiboust, marinerte jordbær og yoghurtsorbet og en liten varm "terte sak" som jeg ikke vet hva het:) Du kan se bilde av desserten her: http://www.garbu.net (klikk deg in på Sirius' sine eiere giftet seg og skroll ned )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...