AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #1 Skrevet 20. september 2015 Hei, Min samboer og jeg har lenge tenkt på hund, i noen år faktisk, så når vi kjøpte leilighet sammen for endel måneder tilbake, så kjøpte vi også en hund litt etterpå. Han har erfaring som hundeeier, og skulle ta det meste av ansvaret. I sommer var det en ulykke, involverte 4 av hans nærmeste. 2 av dem gikk bort, en av dem kjempet lenge for livet, og ser nå ut til å gå bra, mens fjerdemann har kommet fra det ok. Han gikk inn i en slags desperasjon, og stengte seg ute fra livet. Jobb gikk greit,men hjemme bare sov han og spiste junk. Ingen dusjing, ingen husarbeid, ingen hundehold. Bare godteri, junk, soving, tv og jobb. Jeg var lite forståelsesfull og vi kranglet MYE. Kjapt etterpå annonserte han at han var lei alt med meg, mas, ansvar osv. pakket noen kofferter og dro. Innimellom er han hjemme, men jeg kan ikke forvente noe av han. Så jeg står her nå med en valp, og jeg har ingen hundeerfaring, og ingen i min familie har hatt hund. Har lest mye, men er så veldig usikker. Jeg ville aldri selv valgt å få valp alene, men jeg er jo blitt så uendelig glad i Tassen, så han blir hos meg. Min samboer skulle passe på han en tid tilbake i forbindelse med at jeg skulle være borte fra hjemmet i 14 timer. Når jeg kom hjem viste det seg at han hadde sett på tv hele dagen, ingen turer, og hadde glemt å gi han mat og drikke. Han er altså ikke i stand til å ta ansvar, eller ta vare på noen andre enn seg selv. Uansett, det ble langt. Beklager det. Det jeg lurer på, kommer egentlig fra her. Siden jeg nå er alene med valpen, uten erfaring, vil jeg høre om det jeg gjør er bra nok. Valpen er 6 måneder gammel, Bichon Havanais. Jeg er student, så er mye hjemme å leser, men har forelesning 3 dager i uken 2-3 timer. Da er han hjemme alene. Ellers er jeg somregel hjemme med han. Det hender at jeg også jobber, det er 2-3 vakter i mnd på 4-5 timer. Også er han hjemme alene, hvis jeg skal handle, gjøre ærender, og slikt. Så ila. uken er han hjemme alene 1-5 timer, 4-5 ganger. Dersom jeg har vært lengre på jobb, så har jeg fått venner, naboer og familie til å passe han. Han får ca. 2-3 turer til dagen. De er ikke lange, jeg ville brukt 10 min på å gå alene, men med han bruker vi gjerne 25-30 min, fra vi går ut døren, til vi er hjemme igjen. F.eks. så fikk han på Fredag bare 2 turer av meg, da nabojenta var å lånte hunden i 40 minutter. Hun er bare i gaten, så er ikke lange turen, men får kos og hilse på de. Jeg øver litt innimellom på "sitt", "vent", og kaste godis som han leter etter. Og han er med på besøk minst en gang i uken, og 2-8 gange ila. måneden møter han andre hunder. Ellers så står døren vår halvåpen mye av dagen, så han kan i noen timer hver dag løpe inn og ut så mye han vil. Er inngjerdet så han kan ikke rømme. Og ila. måneden så går vi kanskje 2-4 ganger på en lengre tur. Gjerne da i skog. Er dette bra nok? Både nå, og når han blir voksen? Jeg har lest om lydighetstrening, og snusearbeid, men forstår ikke helt hva det er. Kan noen forklare det? Hva mer burde jeg gjøre? Og en liten annen ting. Hvordan vet dere om hunden deres fryser eller er varm? Jeg vil ofte pakke han inn i pledd, men er ikke alltid like populært. Vil ikke han skal fryse. Og nå når vinteren kommer, hva gjør dere med turer da? Anonymous poster hash: 7af14...45a
Gjest Mythic Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Så bra at du tar ansvar, og ønsker å lære mer om hundehold! Meld deg på et valpekurs/grunnkurs, det er kjempenyttig, og burde være obligatorisk for alle nye hundeeiere. Det lærer du mye om hva det vil si å ha hund, og mye om hva som er viktig for å gi hunden best mulig stimuli, mosjon, trening og omsorg. Virker hunden din fornøyd? Er den "masete" og ødelegger ting? Hvis ikke, så har den det nok veldig greit, selv om du nok kan bli enda bedre på mental trening og stimuli. At den ikke liker å bli pakket inn i et teppe, er ikke så rart, den har jo pels, og fryser ikke så lett.
Tabris Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Signerer innlegget over, valpekurs er bra. Selv synes jeg det høres lite ut, jeg mener at enhver hund bør få et gjennomsnitt av en times tid med aktivisering hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Så bra at du tar ansvar, og ønsker å lære mer om hundehold! Meld deg på et valpekurs/grunnkurs, det er kjempenyttig, og burde være obligatorisk for alle nye hundeeiere. Det lærer du mye om hva det vil si å ha hund, og mye om hva som er viktig for å gi hunden best mulig stimuli, mosjon, trening og omsorg. Virker hunden din fornøyd? Er den "masete" og ødelegger ting? Hvis ikke, så har den det nok veldig greit, selv om du nok kan bli enda bedre på mental trening og stimuli. At den ikke liker å bli pakket inn i et teppe, er ikke så rart, den har jo pels, og fryser ikke så lett. Valpekurs, det skal jeg se om jeg ikke kan finne i nærheten. Takk for tips Han virker egentlig veldig fornøyd. Ødelegger ikke noe, tygga i stykker ett par joggesko den første måneden, men ellers har han aldri gnaget eller vært på noe. Hmm, den kan være masete innimellom. F.eks om jeg står å lager mat, eller steller på badet, så kan han hoppe litt opp å strekke seg oppover beina mine. Da pleier jeg ta han opp å kose litt, leke litt med han og slikt. Men generelt så sover han mye, og er mye ute å følger med på lyder ute, og leker med pinner ute. Signerer innlegget over, valpekurs er bra. Selv synes jeg det høres lite ut, jeg mener at enhver hund bør få et gjennomsnitt av en times tid med aktivisering hver dag. Han får somregel minst en times tur hver dag. Jeg går somregel 3 turer a 25-30 min hver dag. Hvis nabojenta er å vil leke og gå tur, så kan det gjerne bli bare to turer. For eksempel så var hun å hentet han i 13-tiden i dag, og kom tilbake rett over 14. Så da var han en time med hun. Det er ikke lange turen hun går, men hun leker med han, og pleier å ta han med hjem å kose der sammen med søsken. Men i hverdagen pleier det ikke å bli tur over 30 min hver gang. Burde jeg kanskje ha tre turer til dagen, to på 30min, og en på 1 time, var det hva du mente? Ellers så pleier vi å øve litt på sitt, vent og kom. Og at jeg kaster godbiter som han må snuse seg frem etter. Er det dette som er lydighetstrening og snuse-trening? Forslag til mer? Jeg pleier å gi han slike små myke ben ben-mix heter de. så de blir jo endel slikt til dagen. Er det dumt? Anonymous poster hash: 7af14...45a
Tabris Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Jeg synes de bør få en time om gangen, ja. (Snakker selvsagt som et gjennomsnitt, det vil alltid være dager hvor de får mindre). Dvs, en kortere tissetur morgen og kveld, og så en times tid som hovedtur/aktivisering. Ja, sitt, dekk osv er lydighetstrening. Når man da lærer hunden noe nytt, så må den bruke hodet. Samme med nesearbeid - det er alle typer for spor og søk. Godbitsøk er et eksempel på det. Godbitsøk er gøy, men er som regel temmelig enkelt for hundene og krever ikke så mye av dem. Det krever mer hvis de må f.eks lete etter en gjenstand, også få godbit som belønning når gjenstanden er funnet. Å trene lydighet, triks og nesearbeid er mental aktivisering, og det krever som regel kortere tid med dette enn fysisk aktivisering (tur) for å slite ut en hund. F.eks 30 minutters tur også 15-20 minutter nesesarbeid er ypperlig. Men uansett er det viktig med variasjon. 30 min tur + 20 min nesearbeid en dag, 1,5 times langtur og lite mental trening en annen dag, Masse lydighet og nesearbeid en annen dag, med kort tissetur osv. 2
Ruccula Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 Jeg synes du er veldig flink til å ta ansvar for hunden Jeg sier som de abdre over her, meld deg på et valpekurs og kanskje du synes dette er så morro at du har lyst å gå flere turer med hunden din Ellers vil jeg bare komme med noen små generelle råd. -Pass på at han er forsikret, ting kan bli fryktelig dyrt om drt skjer noe. Forsikring er et must - Pass på å fore med er skikkelig kvalitetsfor, hundematen som selges på kiwi er ikke bra mat. - Gå gjerne tur i en sele isteden for halsbånd, svært svært mange hunder har nakke og muskelplager pga turer i halsbånd, et rykk kan fort komme, selv om hunden som regel går pent i bånd. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 21. september 2015 #7 Skrevet 21. september 2015 Så lenge du har valp så la turene gå på dens premisser, ikke for langt og helst på varierende, mykt underlag. Synes absolutt det høres ut som om valpen får det den trenger. Anonymous poster hash: 030af...eb7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Det du beskriver med å stå oppetter beina dine er ikke at han er "masete", han er bare nysgjerrig på hva du driver med. Masete er når han ikke kan være aleine hjemme, bjeffer mye, virker urolig og stressa og lignende. Det du beskriver er helt normal og lykkelig oppførsel Ellers har Tabris veldig mye bra å komme med! :D Anonymous poster hash: 13f4c...5b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå