Gå til innhold

Gårds- og skogsbil


Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt en gård i ødemarken i Trøndelag. Planen er å drive gårdsturisme. Kona mi (vi er et lesbisk par) er fra Russland. Hun vil absolutt ha en UAZ Hunter som gårdsbil fordi hun mener den er ustoppelig. Dessuten koster den bare 60000kr nytt i Russland og hun mener vi kan kjøre den uten skilter på privat eiendom.

IMG_20150920_085459.jpg

Det høres jo greit ut. Men...nå sier faren min, som alltid har vært skeptisk til henne, at slike biler er dårlige. De to krangler om noe jeg ikke har peiling om. Han sier vi skal kjøpe en Mercedes G, men den koster like mye brukt som hele gården. Hva skal jeg tro på nå da? Hun vil også kjøpe en terrenggående buss når vi er klare til å ta imot gårdsturister. Men å registrere slikt i Norge blir vel bortimot umulig? Det sier i alle fall faren min...

passanger-ico.png

Anonymous poster hash: a966c...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge to har rett, bortsett fra dere ikke kan kjøre lovlig uten skilter på egen eiendom, forsikringsmessig.

Kvalitetsmessig så er produktene derfra historisk sett av dårlig kvalitet og dårlig komfort, men går bra i terreng og er lettskrudd, tror nok bussen også har problemer med og oppfylle europeiske sikkerhets krav, det går jo og søke etter om det er en forhandler i Europa, vis det finnes så skal det være mulig å registrere en slik i norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17075757
Del på andre sider

Vi har kjøpt en gård i ødemarken i Trøndelag. Planen er å drive gårdsturisme. Kona mi (vi er et lesbisk par) er fra Russland. Hun vil absolutt ha en UAZ Hunter som gårdsbil fordi hun mener den er ustoppelig. Dessuten koster den bare 60000kr nytt i Russland og hun mener vi kan kjøre den uten skilter på privat eiendom.

IMG_20150920_085459.jpg

Det høres jo greit ut. Men...nå sier faren min, som alltid har vært skeptisk til henne, at slike biler er dårlige. De to krangler om noe jeg ikke har peiling om. Han sier vi skal kjøpe en Mercedes G, men den koster like mye brukt som hele gården. Hva skal jeg tro på nå da? Hun vil også kjøpe en terrenggående buss når vi er klare til å ta imot gårdsturister. Men å registrere slikt i Norge blir vel bortimot umulig? Det sier i alle fall faren min...

passanger-ico.png

Anonymous poster hash: a966c...605

 

Kan vel egentlig glemme å få inn en slik bil. Den MÅ typegodkjennes, og den MÅ være registrert! Noe anna argument med å "bare" kjøre på privat eiendom holder ikke. Hva skjer om en av dere blir skadd ved bruk av et uregistrert kjøretøy? Da sitter dere fint i det. Er enig med faren din ja :)

Det nærmeste dere kommer en slik bil, er å kjøpe enten Mercedes G, eller Landrover av typen Defender.

En terrenggående buss burde strengt tatt ikke være nødvendig. Og heller ikke så lett å finne noe som svarer til forventningene.

 

Til slutt, om hun fortsatt insiterer på å importere noe fra sitt hjemland, våkner hun vel den dagen det ikke lar seg gjøre å importere den, eller det skjer noe hvor det må belastes en ikke eksiterende forsikring :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17078722
Del på andre sider

Det selges fortsatt nye Lada Niva i Sverige, å få disse godkjent i Norge skal gå greit pga eu avtaler. Det vil dog koste mye mer å importere en ny bil, enn å kjøpe en brukt en. For 60000 får man en helt grei geländewagen, samt at deler er lette å oppdrive om noe skulle skje. Geländewagen feltvogn kan registreres for opptil 9 personer og fortsatt kjøres på førerkortklasse b.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17080615
Del på andre sider

Takk til alle dere! Satt sammen med pappa i går kveld og denne fillesaken (bil, herregud!) har opptatt for mye tid allerede. Her er en brukt UAZ i Norge, uten skilt, men den må jo være lovlig registrert? Så hvis det gikk i 1972 og bilen fortsatt er i bruk, må vel typegodkjenning kunne brukes i dag? Lovlig import av ny bil gir langt over 1 mill i ekstrakostnader til kjøpspris på 60000kr ifølge toll.no...så latterlig at det gjør vondt.

 

Faren min jobber i bank og er mye i Tyskland. Han sier at en ny Lada 4x4 koster 9000€ der borte. Det er fryktelig billig det også, men importproblemet består.

 

Og bussen...for å frakte folk fra hus til sæter kan vi kjøpe en gammel Volvo BV eller noe sånt, sier han. "BV" står da visst for beltevogn. Haha, dette blir jo helt sprøtt!



Anonymous poster hash: a966c...605
  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17080789
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle dere! Satt sammen med pappa i går kveld og denne fillesaken (bil, herregud!) har opptatt for mye tid allerede. Her er en brukt UAZ i Norge, uten skilt, men den må jo være lovlig registrert? Så hvis det gikk i 1972 og bilen fortsatt er i bruk, må vel typegodkjenning kunne brukes i dag? Lovlig import av ny bil gir langt over 1 mill i ekstrakostnader til kjøpspris på 60000kr ifølge toll.no...så latterlig at det gjør vondt.

Faren min jobber i bank og er mye i Tyskland. Han sier at en ny Lada 4x4 koster 9000€ der borte. Det er fryktelig billig det også, men importproblemet består.

Og bussen...for å frakte folk fra hus til sæter kan vi kjøpe en gammel Volvo BV eller noe sånt, sier han. "BV" står da visst for beltevogn. Haha, dette blir jo helt sprøtt!

Anonymous poster hash: a966c...605

Hehe, Volvo BV ja, for det ene så sluker de bensin, og for det andre begynner det å bli lite med deler å få tak i. De ble populære for hjelpekorps men mange har også kvitta seg med de etter kort tid. Kjøres beltene i filler er det ikke sikkert det er mulig å få tak i reserve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17081633
Del på andre sider

Glem BV202. Serviceutgiftene og forbruket vil knekke enhver økonomi. Blybensin 98 oktan og delebehov, spesialverktøybehov. Har skrudd på disse i forsvaret og det er ingenting for sivile. For en samler som skal kjøre litt en gang iblandt så er det ok. Men ikke i næring. Da "må" man være mekaniker med utstyr og bytte til en Mercedes Dieselmotor.

 

Vurdert denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C303

 

Veteran brukt av den svenske armeen. Ser de selges disse billig i Sverige. Burde være plass nok, fremkommelighet tatt vare på og litt "eksotisk".



Anonymous poster hash: 24759...ab2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17082055
Del på andre sider

 

Takk til alle dere! Satt sammen med pappa i går kveld og denne fillesaken (bil, herregud!) har opptatt for mye tid allerede. Her er en brukt UAZ i Norge, uten skilt, men den må jo være lovlig registrert? Så hvis det gikk i 1972 og bilen fortsatt er i bruk, må vel typegodkjenning kunne brukes i dag? Lovlig import av ny bil gir langt over 1 mill i ekstrakostnader til kjøpspris på 60000kr ifølge toll.no...så latterlig at det gjør vondt.

 

Faren min jobber i bank og er mye i Tyskland. Han sier at en ny Lada 4x4 koster 9000€ der borte. Det er fryktelig billig det også, men importproblemet består.

 

Og bussen...for å frakte folk fra hus til sæter kan vi kjøpe en gammel Volvo BV eller noe sånt, sier han. "BV" står da visst for beltevogn. Haha, dette blir jo helt sprøtt!

Anonymous poster hash: a966c...605

 

Ser den bilen på finn har LV klistremerke, så tipper den sist gikk på Latviske skilter, militæret har solgt  noen MB Geländewagen, ser på finn at de er høyt priset da, men de var 10 seter og sperre på begge aksler og diesel motor, da vil en bil dekke begge dine behov

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64512367&searchclickthrough=true

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17083128
Del på andre sider

Annonse

Har hatt både niva og gw. niva er liten og lett og tar seg veldig godt frem. gw er stor og tung og tar seg veldig godt frem. 

 

Ting blir ødelagt på gamle biler, uansett hvor god eller dårlig kvaliteten måtte være. Tilgjengelighet på deler er derfor viktig, mye lettere å få deler til gw enn diverse russiske. 

 

Mange som påstår at russisk er så dårlig, vil ikke si meg enig i det, det er derimot veldig gammeldags teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/971165-g%C3%A5rds-og-skogsbil/#findComment-17084534
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...