cecilieUK Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Vi har coax inn i huset. På første tv-uttak er det en sak "utenpå" boksen på veggen som splitter opp et eller annet. Før boks nr to som fulgte med fra tv/internetleverandør. Videre har vi Get opptaksboks og en trådløs router. Oppgraderte router for et halvt år tilbake ca. Skal være veldig bra og visstnok gå igjennom bådr mur, vann og ild.. Har åpen planløsning men måler jeg dekningsstyrke med mobapp rundt om kring så er det skuffende. Nede på 40-50% 15 meter fra router, og jeg kan se routeren klart og tydelig uten hindringer annet enn møbler når jeg måler. - også har vi to etasjer. Har kjøpt en repeater i håp om at det skal bli bedre i underetasjen. Men neida..veldig varierende. Bare å glemme Netflix og som regel youtube. Går det ann å feste på de samme duppeditter på fler tvuttak i huset slik at vi har fler routere? Var tidligere nysgjerrig på prisen for enda en opptaksboks i huset. Get svarte at da måtte jeg isåfall kjøpe på et internettabonnement til..noen som vet hvorfor? Og vil det isåfall også være tilfellet om vi bare går for enkleste Getbox Micro eller hva den heter?
petterm Skrevet 20. september 2015 #2 Skrevet 20. september 2015 Hvilken hastighet betaler du for og hvilken hastighet måler du? Bruk denne for å måle hastighet: http://www.tek.no/speedometer Er det flere nettuttak der du kobler til den trådløse ruteren? Vanligvis kan man bruke kabel for å sette opp en annen trådløs router i et annet rom.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #3 Skrevet 20. september 2015 Om det er ustabilt nett/svakt trådløst signal som er problemet og ikke dårlig hastighet på ruteren eller bredbåndsabonnementet så kan det tyde på at du kanskje bør bytte kanal på ruteren, man skal jo ikke har dårlig signal når det er fri sikt mot ruter. At du bruker en repeater uten forbedring forsterker denne mistanken, for det hjelper ikke med repeater dersom både hovedruter og repeater kjører på en radiokanal som også mange andre bruker samtidig. Anonymous poster hash: f42e6...2c5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #4 Skrevet 20. september 2015 Hvilken hastighet betaler du for og hvilken hastighet måler du? Bruk denne for å måle hastighet:http://www.tek.no/speedometer Er det flere nettuttak der du kobler til den trådløse ruteren? Vanligvis kan man bruke kabel for å sette opp en annen trådløs router i et annet rom. Da må man i så fall legge opp kabel fra nettverkspunktet der den opprinnelige trådløse ruteren også er koblet inn. Da ville jeg heller brukt et ethernet strømadapter som man kan benytte til å koble sammen trådfaste punkter i hus eller leilighet, det fungerer også temmelig greit etter min erfaring. I korte trekk gjør det om en helt vanlig kontakt for strøm til en nettverksport. Man bør også unngå å sette opp flere selvstendige trådløse rutere hjemme. Ikke fordi man ikke kan få det til å fungere greit, men man vil da i prinsippet få to uavhengige trådløse nett hjemme hos seg selv som kan være upraktisk. Skal du f. eks. bruke AppleTV eller andre ting, så må både telefonen/nettbrettet e.l. du streamer fra og AppleTV stå på samme (sub)nett. Står AppleTV på det trådløse nettet på den ene ruteren og man har telefonen på det trådløse nettet til den andre ruteren vil det ikke uten videre fungere. Man bør derfor bruke et trådløs aksesspunkt i et annet rom der man har et nettverksstikk. På den andre siden (i romet med hovedruteren der kabelen fra aksesspunktet ender) så kobler man på det trådløse aksesspunktet i hovedruter. Et trådløs aksesspunkt gir deg per definisjon tilgang til et allerede eksisterende (sub)nett uten å danne sitt eget nettverk og er derfor mer egnet når man har lyst til å ha alt på et og samme nettverk. For de aller fleste hjemmebrukere er det mest praktisk. Anonymous poster hash: f42e6...2c5
Lutetium 71 Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Da må man i så fall legge opp kabel fra nettverkspunktet der den opprinnelige trådløse ruteren også er koblet inn. Da ville jeg heller brukt et ethernet strømadapter som man kan benytte til å koble sammen trådfaste punkter i hus eller leilighet, det fungerer også temmelig greit etter min erfaring. I korte trekk gjør det om en helt vanlig kontakt for strøm til en nettverksport. Man bør også unngå å sette opp flere selvstendige trådløse rutere hjemme. Ikke fordi man ikke kan få det til å fungere greit, men man vil da i prinsippet få to uavhengige trådløse nett hjemme hos seg selv som kan være upraktisk. Skal du f. eks. bruke AppleTV eller andre ting, så må både telefonen/nettbrettet e.l. du streamer fra og AppleTV stå på samme (sub)nett. Står AppleTV på det trådløse nettet på den ene ruteren og man har telefonen på det trådløse nettet til den andre ruteren vil det ikke uten videre fungere. Man bør derfor bruke et trådløs aksesspunkt i et annet rom der man har et nettverksstikk. På den andre siden (i romet med hovedruteren der kabelen fra aksesspunktet ender) så kobler man på det trådløse aksesspunktet i hovedruter. Et trådløs aksesspunkt gir deg per definisjon tilgang til et allerede eksisterende (sub)nett uten å danne sitt eget nettverk og er derfor mer egnet når man har lyst til å ha alt på et og samme nettverk. For de aller fleste hjemmebrukere er det mest praktisk. Anonymous poster hash: f42e6...2c5 Gode forslag. Men om man er litt kjip kan man fint bruke en gammel ruter som AP. Slå av DHCP, og plugg gamlisruteren i en av LAN portene på "hovedruteren", så skal det funke. Troooor ikke det skal være nødvendig å endre IP på gamlisruteren heller, så lenge denne ikke har samme gateway adresse som "hovedruteren" (da blir det naturligvis IP-konflikt). F.eks en gammel telenor ruter har gatewayadresse på 10.0.0.138, den skal funke fint som AP sammen med en ruter som opererer på 192.168.1.1/192.168.0.1. Dog må man sette fast IP på pcen (og naturligvis bruke kabel) for å få tilgang til telenor-ruteren, men det gjør man bare en gang, setter den opp (velger kryptering, kanal mm), og ferdig med det. Etterpå setter man PCen til å bruke DHCP igjen (motta IP adresse automatisk).
Lutetium 71 Skrevet 20. september 2015 #6 Skrevet 20. september 2015 (endret) Vi har coax inn i huset. På første tv-uttak er det en sak "utenpå" boksen på veggen som splitter opp et eller annet. Før boks nr to som fulgte med fra tv/internetleverandør. Videre har vi Get opptaksboks og en trådløs router. Oppgraderte router for et halvt år tilbake ca. Skal være veldig bra og visstnok gå igjennom bådr mur, vann og ild.. Har åpen planløsning men måler jeg dekningsstyrke med mobapp rundt om kring så er det skuffende. Nede på 40-50% 15 meter fra router, og jeg kan se routeren klart og tydelig uten hindringer annet enn møbler når jeg måler. - også har vi to etasjer. Har kjøpt en repeater i håp om at det skal bli bedre i underetasjen. Men neida..veldig varierende. Bare å glemme Netflix og som regel youtube. Går det ann å feste på de samme duppeditter på fler tvuttak i huset slik at vi har fler routere? Var tidligere nysgjerrig på prisen for enda en opptaksboks i huset. Get svarte at da måtte jeg isåfall kjøpe på et internettabonnement til..noen som vet hvorfor? Og vil det isåfall også være tilfellet om vi bare går for enkleste Getbox Micro eller hva den heter? Som andre her er inne på, er det flere (naboer) som ligger på samme kanal? Da bør du prøve en annen kanal, en som ser ut til å være litt mer "stille". Eller gå over til 5Ghz, om du har en ruter og pc/mobil/nettbrett som støtter det. Langt mer plass på 5Ghz nettet. Forslaget fra AB 2c5 oppi her er genialt, bruk et ethernet strømadapter som "kabel" mellom ruteren din og andreetasjen. I den enden plugger du inn et aksesspunkt (eller en gammel "kastrert" ruter). Da får du to trådløse "nettpunkter" du kan koble deg på, men om du gjør det rett, er det likevel GET ruteren som er sjefen (som deler ut IPadresser, og tar seg av rutingen til<>fra internett), aksesspunktet er bare en slave, men det vil ligge (bør ligge) på en annen kanal enn GET ruteren. Sjekk med mobilappen hvilke kanaler som er "stillest" i hver etasje, og velg egnede kanaler ut i fra det. Endret 20. september 2015 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #7 Skrevet 20. september 2015 Gode forslag. Men om man er litt kjip kan man fint bruke en gammel ruter som AP. Slå av DHCP, og plugg gamlisruteren i en av LAN portene på "hovedruteren", så skal det funke. Troooor ikke det skal være nødvendig å endre IP på gamlisruteren heller, så lenge denne ikke har samme gateway adresse som "hovedruteren" (da blir det naturligvis IP-konflikt). F.eks en gammel telenor ruter har gatewayadresse på 10.0.0.138, den skal funke fint som AP sammen med en ruter som opererer på 192.168.1.1/192.168.0.1. Dog må man sette fast IP på pcen (og naturligvis bruke kabel) for å få tilgang til telenor-ruteren, men det gjør man bare en gang, setter den opp (velger kryptering, kanal mm), og ferdig med det. Etterpå setter man PCen til å bruke DHCP igjen (motta IP adresse automatisk). Joda, men DHCP er ikke det samme som NAT translasjon mot private (som ikke rutes eksternt) nettadresser. Du kan skru av dhcp på en av dem ja, men har du to rutere som er satt opp med å operere på hvert sitt subnett så vil du fortsatt ha to separate nett selv om du ikke kjører DHCP i det hele tatt DHCP betyr kun at ip adresser tildeles automatisk, det har ikke noe med rutingfunksjonalitet å gjøre. Ikke det at det alltid gjør noe, men det er upraktisk om du f. eks bruker tjenester/produkter som helst skal stå på samme subnett for å fungere optimalt eller fungere i det hele tatt. Det man gjør om man bruker en gammel ruter som aksesspunkt er å sette den i aksesspunktmodus (sli at NAT/PAT er avskrudd og DHCP også er avskrudd, samt all annen rutingfunksjonalitet er avsrudd). Flere rutere støtter dette, men ikke nødvendigvis alle. Da vil du få et knutepunkt (aksesspunkt) mot det trådløse nettet som opererer i det samme subnettet som hovedruteren og der hovedruter også står for DHCP. Denne måten å sette opp nett på med hovedruter (som gjerne står på et egnet maskinrom) og kabling ut til aksesspunkter (det være seg både trådfaste og trådløse) eller såkalte "kanter" er ganske vanlig i bedrifter og organisasjoner, dette for at alt skal være på samme nett. Større organisasjoner har til tider flere subnett, men da er infrastrukturen planlagt slik og man setter opp tjenester med tanke på det. Det er som regel veldig upraktisk for de fleste hjemmebrukere. Anonymous poster hash: f42e6...2c5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #8 Skrevet 20. september 2015 Som andre her er inne på, er det flere (naboer) som ligger på samme kanal? Da bør du prøve en annen kanal, en som ser ut til å være litt mer "stille". Eller gå over til 5Ghz, om du har en ruter og pc/mobil/nettbrett som støtter det. Langt mer plass på 5Ghz nettet. Forslaget fra AB 2c5 oppi her er genialt, bruk et ethernet strømadapter som "kabel" mellom ruteren din og andreetasjen. I den enden plugger du inn et aksesspunkt (eller en gammel "kastrert" ruter). Da får du to trådløse "nettpunkter" du kan koble deg på, men om du gjør det rett, er det likevel GET ruteren som er sjefen (som deler ut IPadresser, og tar seg av rutingen til<>fra internett), aksesspunktet er bare en slave, men det vil ligge (bør ligge) på en annen kanal enn GET ruteren. Sjekk med mobilappen hvilke kanaler som er "stillest" i hver etasje, og velg egnede kanaler ut i fra det. Jepp, det er lurt. Men det er ingen grunn til at hovedruteren også skal ligge på en kanal der f. eks. naboer har mye trafikk, det er like greit å sette alle trådløse antenner over på en frekvens med mindre trafikk hvis mulig. Det gjør sjelden noe at kun to rutere ligger i samme frekvensområde, moderne aksesspunkter tåler fint noe støy, utstyret du har vil uansett koble seg til den med sterkest signal normalt sett. Anonymous poster hash: f42e6...2c5
Lutetium 71 Skrevet 20. september 2015 #9 Skrevet 20. september 2015 Joda, men DHCP er ikke det samme som NAT translasjon mot private (som ikke rutes eksternt) nettadresser. Du kan skru av dhcp på en av dem ja, men har du to rutere som er satt opp med å operere på hvert sitt subnett så vil du fortsatt ha to separate nett selv om du ikke kjører DHCP i det hele tatt DHCP betyr kun at ip adresser tildeles automatisk, det har ikke noe med rutingfunksjonalitet å gjøre. Ikke det at det alltid gjør noe, men det er upraktisk om du f. eks bruker tjenester/produkter som helst skal stå på samme subnett for å fungere optimalt eller fungere i det hele tatt. Det man gjør om man bruker en gammel ruter som aksesspunkt er å sette den i aksesspunktmodus (sli at NAT/PAT er avskrudd og DHCP også er avskrudd, samt all annen rutingfunksjonalitet er avsrudd). Flere rutere støtter dette, men ikke nødvendigvis alle. Da vil du få et knutepunkt (aksesspunkt) mot det trådløse nettet som opererer i det samme subnettet som hovedruteren og der hovedruter også står for DHCP. Denne måten å sette opp nett på med hovedruter (som gjerne står på et egnet maskinrom) og kabling ut til aksesspunkter (det være seg både trådfaste og trådløse) eller såkalte "kanter" er ganske vanlig i bedrifter og organisasjoner, dette for at alt skal være på samme nett. Større organisasjoner har til tider flere subnett, men da er infrastrukturen planlagt slik og man setter opp tjenester med tanke på det. Det er som regel veldig upraktisk for de fleste hjemmebrukere. Anonymous poster hash: f42e6...2c5 Etter som jeg kan huske, skrur jeg av DHCP på "slaveruteren", og kobler denne i en ledig LAN port på hovedruteren, og... hm plugget i ledig LAN port på slaveruteren også.. ? Eller WAN porten? Dette må jeg nesten teste, litt sent for denslags ikveld, så imorgen. Uansett, min erfaring er at å koble ut DHCP er nok, da blir den i praksis en AP, og blir "usynlig" for hovedruter og klientene. Jeg har ikke trengt å røre NAT innstillinger. Når DHCP er utkoblet blir det uansett ikke noen adressekonflikt, så lenge adressen (gateway) til de to ruterne ikke er den samme. Jepp, det er lurt. Men det er ingen grunn til at hovedruteren også skal ligge på en kanal der f. eks. naboer har mye trafikk, det er like greit å sette alle trådløse antenner over på en frekvens med mindre trafikk hvis mulig. Det gjør sjelden noe at kun to rutere ligger i samme frekvensområde, moderne aksesspunkter tåler fint noe støy, utstyret du har vil uansett koble seg til den med sterkest signal normalt sett. Anonymous poster hash: f42e6...2c5 Lurt! Jeg er dog alltid litt skeptisk til å lage kanalkræsj, men det er kanskje ikke noe problem i praksis?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #10 Skrevet 20. september 2015 Etter som jeg kan huske, skrur jeg av DHCP på "slaveruteren", og kobler denne i en ledig LAN port på hovedruteren, og... hm plugget i ledig LAN port på slaveruteren også.. ? Eller WAN porten? Dette må jeg nesten teste, litt sent for denslags ikveld, så imorgen. Uansett, min erfaring er at å koble ut DHCP er nok, da blir den i praksis en AP, og blir "usynlig" for hovedruter og klientene. Jeg har ikke trengt å røre NAT innstillinger. Når DHCP er utkoblet blir det uansett ikke noen adressekonflikt, så lenge adressen (gateway) til de to ruterne ikke er den samme. Lurt! Jeg er dog alltid litt skeptisk til å lage kanalkræsj, men det er kanskje ikke noe problem i praksis? Ja, det er en stund siden jeg koblet sammen flere rutere hjemme, men du skal etter det jeg husker bruke WAN porten på slaveruteren når du kobler den i _LAN_ porten til hovedruteren. WAN blir således "uplink" porten til det du nå setter opp som aksesspunkt, altså der den får forbindelsen til resten av omverdenen fra. Dette er jo et hierarki. Hovedruter får jo uplink fra ISP'en man bruker, settes gjerne automatisk via DHCP fra bredbåndsmodem, om man ikke er så uheldig og bruker ting som PPPoE og disse gamle protokollene. Men jeg tror de aller fleste bredbåndsleverandører i dag gir deg ip adresse over normal TCP/ip stack. Det neste leddet i hierarkiet er jo da slaveruteren som skal settes opp som aksesspunkt. For at den skal finne resten av verden så bør den nødvendigvis kobles opp med WAN porten mot LAN porten på hovedruteren, dette blir jo da uplink. Så går du inn i _WAN_ innstillingene på slaveruteren og sørger for at den får en IP adresse i det samme subnettet som hovedruteren er definert for (type 192.168.x.x, 10.0.0.x eller lignende) Når det gjelder NAT innstillinger så kan det jo hende at du har hatt rutere som i praksis skrur av dette når du skrur av DHCP. Det kommer helt an på produsenten og hvordan firmware er lagt opp. På min gamle ruter måtte jeg skru av begge deler, men det varierer jo. Når det gjelder gateway, så er det der det er mulig best å sette hovedruter som gateway for alt utstyr, dette er ryddigst. Hovedruter får gateway fra ISP, slaveruter setter IP adressen til hovedruter i gateway feltet under ip innstillingene. Du får ingen ip konflikt så lenge slaveruteren bare henviser til ip'en til hovedruter i _gateway_ feltet så lenge du setter en separat ip for slaveruteren. Når det gjelder trådløs kanal så er det som regel slik jeg beskrev det i det forrige innlegget, to rutere på samme kanal bør gå bra. Men dette er ingen eksakt vitenskap, det kommer an på støy fra øvrige aksesspunkter i bygget og andre radiokilder som tilfeldigvis kan bruke samme frekvens. Man må nesten prøve seg frem litt. Men det ryddigste er å kjøre begge så likt som mulig, særlig hvis (det dårligere) alternativet er at man må kjøre hovedruter på en lite optimal radiokanal (med mye støy). For å gjøre dette litt vanskeligere så er det jo heller ikke bare frekvens som bestemmer hvor mye støy man får eller ikke får. Avstand mellom dem, bygningsmateriale, hvor mye materiale som er imellom, senderstyrke på trådløsradioene o.l. er alle faktorer som påvirker stabiliteten. Man må også her prøve seg litt frem. Gode og moderne aksesspunkter med en viss kvalitet "forhandler" seg i større grad automatisk frem (som f. eks. å sette ned senderstyrken sin hvis det er et annet aksesspunkt på det samme nettet i nærheten) men det er ikke alltid dette implementeres i like stor grad på hjemmerutere. Anonymous poster hash: f42e6...2c5 1
cecilieUK Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter #11 Skrevet 10. oktober 2015 hei alle som har svart! takk for mange svar på tråden min! Om noen av dere abonnerer på dette innlegget; etter å ha lest igjennom svar og spurt litt rundt, så henger jeg bittelitt med, selv om det blir nokså for mye teknisk for meg etterhvert. Det som er utfordringen vår er at vi både har dårlig signal i underetasjen selv, men at vi også har en utleiedel i underetasjen, hvor signalet er elendig. På routeren vi har i dag (En Asus RT-N66U) så har jeg en gang i tiden klikket rundt og opprettet et gjestenettverk. Dette for å avgrense delte dokumenter og slikt (stod det iallefall i Wizard'en). Den extenderen som jeg har kjøpt har jeg satt opp til å utvide dette gjestenettverket, men det har ikke utgjort den store forskjellen for utleiedelen; som da ligger 1 etasje ned og bak 4 lag gipsvegger/isolasjon.. Jeg har lest meg opp på disse strømnettverks-adapterene, og tenkte at dette vil jo være greit å teste bedre signal til utleia. Før vi kom på at vi har delt av strømmen til utleiedelen.. så da vil jo ikke det signalet kunne føres fra vår stikk og ned til utleia sin stikk. Sånn som jeg har skjønt det.. Har derfor kommet til at vi bør strekke en nettverkskabel fra vår router, på utsiden av huset og ned til utleia, hvor vi setter opp en router for de som bor der. Men hvordan gjøres dette? Dere skriver jo om å slå av det ene og det andre, aktivere ditt og påse datt. Her faller jeg helt av... Selv bruker vi nettet til surfing/Sonos/trådløs utskrifter mot printeren. - altså ingen deling av filer og slikt mellom pc'er. Ønsker ikke at utleie "skal se" hva vi har på vårt nettverk. Er det mulig å sette opp router i utleiedelen, tilkoblet vår router - og at den fungerer som et helt separat accesspunkt? Har noen linker til hvordan dette kan gjøres steg for steg?
Lutetium 71 Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 hei alle som har svart! takk for mange svar på tråden min! Om noen av dere abonnerer på dette innlegget; etter å ha lest igjennom svar og spurt litt rundt, så henger jeg bittelitt med, selv om det blir nokså for mye teknisk for meg etterhvert. Det som er utfordringen vår er at vi både har dårlig signal i underetasjen selv, men at vi også har en utleiedel i underetasjen, hvor signalet er elendig. På routeren vi har i dag (En Asus RT-N66U) så har jeg en gang i tiden klikket rundt og opprettet et gjestenettverk. Dette for å avgrense delte dokumenter og slikt (stod det iallefall i Wizard'en). Den extenderen som jeg har kjøpt har jeg satt opp til å utvide dette gjestenettverket, men det har ikke utgjort den store forskjellen for utleiedelen; som da ligger 1 etasje ned og bak 4 lag gipsvegger/isolasjon.. Jeg har lest meg opp på disse strømnettverks-adapterene, og tenkte at dette vil jo være greit å teste bedre signal til utleia. Før vi kom på at vi har delt av strømmen til utleiedelen.. så da vil jo ikke det signalet kunne føres fra vår stikk og ned til utleia sin stikk. Sånn som jeg har skjønt det.. Har derfor kommet til at vi bør strekke en nettverkskabel fra vår router, på utsiden av huset og ned til utleia, hvor vi setter opp en router for de som bor der. Men hvordan gjøres dette? Dere skriver jo om å slå av det ene og det andre, aktivere ditt og påse datt. Her faller jeg helt av... Selv bruker vi nettet til surfing/Sonos/trådløs utskrifter mot printeren. - altså ingen deling av filer og slikt mellom pc'er. Ønsker ikke at utleie "skal se" hva vi har på vårt nettverk. Er det mulig å sette opp router i utleiedelen, tilkoblet vår router - og at den fungerer som et helt separat accesspunkt? Har noen linker til hvordan dette kan gjøres steg for steg? Om du ikke vil knote selv, går du for en ren AP (aksesspunkt) som AB 2c5 skriver om i innlegg #4. Men sjekk hvilke kanaler som er i bruk rundt deg. Finn deg en stille "spot" og skift kanal på både hovedruter og AP til denne kanalen. Du kan sikkert måle dette med appen din. Er du heldig kan bare dette gjøre at dekningen bli god. Penger spart. Hvis ikke, får du legge opp kabel ned til etasjen du vil dekke, og plugge i den APen. Følg bruksanvisningen! Delt av strømmen.. det spørs, det kan gå, men kanskje ikke. Om utleiedelen ligger på en annen fase vil det ikke gå. Er det samme fase som dere, vil det være mulig. Går an å bestille, teste ut, og bruke angrerett om det absolutt ikke funker. Det som er fint med slike nettverk over strømnettet er at man nå kan få en sånn dings med innbygd AP. Med andre ord slipper man å styre med en ekstra kabel, og man får en AP "på kjøpet". For orden skyld, den oppskriften jeg beskrev oppi her funker, men du bør ha styrt litt med sånn før. Men det er veldig greit å ta nesten hvilken som helst ruter (skrap man har liggende), og gjøre den om til en gratis-AP.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #13 Skrevet 13. oktober 2015 Om det uansett er mange hindringer som sperrer for et trådløst signal fra hoveddelen av boligen til utleieboligen er det ikke sikkert at det hjelper med en extender, så jeg ville ha gått for å føre nettet ned via kabel, enten via strømnettet hvis mulig vha. strøm->ethernet adaptere eller å strekke en dedikert nettverkskabel ned for deretter å koble et trådløst aksesspunkt på denne. Høres ut som om det er sistnevnte du ønsker å gå for siden dere tydeligvis ikke er på samme strømnett. En nettverkskabel av typen Cat5e eller Cat6 bør være tilstrekkelig for å strekke ned kabel som støtter 1gb/sec, dette er som regel mer enn nok når det er snakk om tilkobling mot internett siden bredhåndshastigheten normalt sett er lavere enn dette. Den ene enden kobler dere inn i en av ethernet portene i "hovedruter", den andre enden (som ender i utleiebolig) kobler man et trådløst aksesspunkt. Dette kan man med fordel konfigurere til å hente nettverksinnstillinger via dhcp fra "hovedruter", men man bør gi den eget navn (ssid) og eget passord slik at dere og leietaker ikke forveksler de tråløse nettene. Dette gjør det også enklere å teste at man setter opp et sikkert nok nett, som jeg skriver kort om i neste paragraf. For å sikre sitt eget nett mot leietakers innsyn på sitt eget nett (for å sikre at leietaker ikke benytter f. eks. skriver som er på nett hos dere, eller andre tjenester) så er det lurt å skru på såkalt "access point isolation" som en del trådløse aksesspunkter støtter. En artikkel om det her: http://www.howtogeek.com/179089/lock-down-your-wi-fi-network-with-your-routers-wireless-isolation-option/ Dette er ofte en fin løsning der man har et eget aksesspunkt man ønsker å dedikere til gjester eller liknende, eller i ditt tilfelle - en leietaker. Slike oppsett bør testes om dere velger å gå for det, det kan gjøres slik: Koble kabelen dere ønsker å trekke ned til utleiebolig i en av ethernetportene på hovedruter i den ene enden og aksesspunktet dere skal ha hos leietaker i den andre. Når dere har konfigurert som beskrevet lenger opp, så forsøker du å koble en pc på nettet som etterhvert vil stå hos leietaker - og sjekker at dere ikke får tilgang til f. eks. skriveren dere har i deres eget nett. Om dere ikke har det, så har dere gjort det riktig. Anonymous poster hash: f42e6...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå