Gå til innhold

Fant søsterens selvmordsbrev..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å komme rett til poenget så fant jeg ut at søsteren min har skrevet selvmordsbrev til flere av vennene sine og til oss i familien. Jeg blir selvfølgelig kjempe redd og bekymret. Aner ikke hva jeg skal gjøre.
Min søster er 14 år og jeg er 18.

Det første jeg ville gjøre var å løpe ned til mamma med notatboken og vise henne alt.. Men fra tidligere erfaring med å fortelle ting om søsteren min, i håp om at henne skulle ta henne mer alvorlig og skaffe henne hjelp, så er det ikke nøvendigvis så gunstig. Det som har skjedd da er hovedsakelig ingen ting, annet enn at det har blitt brukt mot henne ved senere anledning. Det har ikke vært like alvorlig som selvmordsbrev, men jeg er likevel redd det kan skje igjen. Jeg vet hun har hatt det vanskelig en stund nå, og det ble sendt søknad for å få psykolog tidligere, men hun nektet å gå på det tidspunktet.

Er det noen som har råd til meg? Hvordan kan jeg fortelle det til mamma, skaffe henne hjelp og være sikker på at dette ikke blir brukt mot henne?  Hva kan jeg gjøre?

Unnskyld hvis det er u-ryddig skrevet

Anonymous poster hash: 6d38a...bf1
Skrevet

Ta med deg søsteren din på en kjøretur, sving innom legevakten og vis dem brevene

Skrevet

Ta med deg søsteren din på en kjøretur, sving innom legevakten og vis dem brevene

Dette. Man får hjelp med engang hvis det går gjennom legevakten.

• Liker 1
Skrevet

Så jeg burde ikke fortelle noe til mamma, bare ta saken i egne hender? Og hva vil skje på legevakten? Hun trenger hjelp NÅ, ikke en søknad som skal bli behandlet osv..

Skrevet

Så jeg burde ikke fortelle noe til mamma, bare ta saken i egne hender? Og hva vil skje på legevakten? Hun trenger hjelp NÅ, ikke en søknad som skal bli behandlet osv..

Jeg tror dere snakker med legen, så tar legen kontakt med psykiatrisk og de vurderer om situasjonen er alvorlig nok, er den det så blir hun lagt inn samme dag. Jeg vet ikke om det med at du skal fortelle noe til moren din, det er noe du burde føle på selv siden du kjenner henne, og ikke vi. Håper det ordner seg.

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Ts.

Problemet er hvis vi snakker med legen. Han gjør INGEN TING. Det skulle blitt sendt en ny søknad i vinterferien men den har tydeligvis ikke blitt sendt.... Jeg tror mamma lukker seg veldig, jeg spørr henne masse, ber hun ringe ned og få søknaden sendt men det er som om hun ikke helt vil innse at søsteren min trenger dette. Jeg har selv fått (og får) hjelp for mine problemer og tror det har slitt henne ut. Trenger noen som virkelig tar det seriøst og ikke denne dritt legen som ikke får til noen ting

Skrevet

Ts.

Problemet er hvis vi snakker med legen. Han gjør INGEN TING. Det skulle blitt sendt en ny søknad i vinterferien men den har tydeligvis ikke blitt sendt.... Jeg tror mamma lukker seg veldig, jeg spørr henne masse, ber hun ringe ned og få søknaden sendt men det er som om hun ikke helt vil innse at søsteren min trenger dette. Jeg har selv fått (og får) hjelp for mine problemer og tror det har slitt henne ut. Trenger noen som virkelig tar det seriøst og ikke denne dritt legen som ikke får til noen ting

Dra til legevakten fort som fy, etter brevet så er hun jo suicidal, og da er det nok grunnlag til at hun blir lagt inn på flekken. Jeg skriver dette av erfaring da jeg var så langt nede, dro på legevakten og ble lagt inn samme kveld. Vis legen brevene, og fortell at det haster og er alvorlig. Da skal legen ta kontakt med psykiatrisk. 

• Liker 9
Skrevet

Legevakten. Håper hun får hjelp for det bør hun.

Anonymous poster hash: 7f277...e1b
  • Liker 2
Skrevet

Ja, og legevakten har jo andre leger og vil ta dette seriøst. Det hjelper ikke søsteren din å ta tak i det "etter mye mas", gjør et forsøk med en gang. Forklar søsteren din at du fant brevene og at du er glad i henne, du forstår at hun har det tøft og vil hjelpe henne. Ikke bland inn moren din siden det ikke hjelper så mye her og nå, hun vil få vite det senere uansett. Slike ting er akuttsaker og her må du handle med en gang.

Skrevet

Ja, og legevakten har jo andre leger og vil ta dette seriøst. Det hjelper ikke søsteren din å ta tak i det "etter mye mas", gjør et forsøk med en gang. Forklar søsteren din at du fant brevene og at du er glad i henne, du forstår at hun har det tøft og vil hjelpe henne. Ikke bland inn moren din siden det ikke hjelper så mye her og nå, hun vil få vite det senere uansett. Slike ting er akuttsaker og her må du handle med en gang.

Tommel opp for denne. Søsteren din har det ikke bra, så kjør til legevakten. Da får hun hjelp i dag

• Liker 3
Skrevet

Ts.
Takk til dere som svarer. Søsteren min er hos pappa akkurat nå, kommer hjem i morgen. Jeg har ikke førerkortet, så den eneste måten jeg kommer meg til legevakten på er hvis mamma kjører. Ellers kommer kjæresten hjem på onsdag så han kunne kjørt??? Kan spørre en venn om de kan kjøre oss, det eneste problemet da er å få søsteren min med på det..

Skrevet

Ts.

Takk til dere som svarer. Søsteren min er hos pappa akkurat nå, kommer hjem i morgen. Jeg har ikke førerkortet, så den eneste måten jeg kommer meg til legevakten på er hvis mamma kjører. Ellers kommer kjæresten hjem på onsdag så han kunne kjørt??? Kan spørre en venn om de kan kjøre oss, det eneste problemet da er å få søsteren min med på det..

Taxi? Buss?

• Liker 1
Skrevet

Ts.

At søsteren din ikke er med på at en venn skal kjøre? eller at hun ikke vil på legevakten?

Skrevet

Ts.

Er faren din en du kan stole på? Da ville jeg ringt han og forklart problemet, bedt han kjøre henne og hoppet i taxi for å møte dem.

Skrevet

I morgen er egentlig for sent, onsdag er for sent.. Hun må ha hjelp fortest mulig. Ingen venner, bekjente du kjenner som kan kjøre dere? Søsteren din er nødt til å være med hvis hun er villig til å ta imot hjelp.. 

• Liker 1
Skrevet

Når søstern din har skrevet selvmordsbrev så trenger det ikke nødvendigvis bety at hun skal ta livet sitt.
Det kan være for å få ut ting også. Slik som f.eks den andre tråden på forumet her nå, om man skal skrive brev til eksen, og de fleste anbefaler og skrive men ikke sende det, siden det som oftest er skrivingen som gjør terapien.
Jeg syns at du skal snakke med søstern din at du har funnet brevene. Hvis hun blir sur for at du snoker, så sier du at det er fordi du hadde fått tips fra en hun kjenner at "noe er rart" og siden du bryr deg om henne ville du se om du fant noe. Da vil hun tro at vennenene hennes faktisk observerer hun og bryr seg om hun (noe man ikke føler så mye når man er deprimert).
Jeg gikk igjennom dette med min bror, han fant min selvskadings"boks" (med selvmordsbrev, glass, barberblader, piller) og han gjorde aldri noe nummer ut av det til mamma. Han fortalte det garantert, men aldri sånn at hun kom kjeftende til meg eller skulle begynne å grave i livet mitt. Det syns jeg var bra. Han fortalte meg at som storebroren min, som samme blod som meg så var det klart at han ikke ville at jeg skulle føle meg sånn, at han også hadde hatt det sånn men kommet så mye sterkere ut av det. Han begynte å ta meg med på å gjøre masse random ting. Først skjønte jeg ikke poenget men etterhvert så vet jeg at det var det som hjalp mye. Hadde han lang lunsj kom han hjem for å henge med meg å bare snakke om helt vanlige ting, skulle han på et senter i bydelen til der jeg og mamma bodde så skulle han på død og liv dra meg med på det senteret eller på bilverkstedet eller hva enn rart han gjorde, på disse turene latet vi som ingenting, snakket ikke om det han hadde funnet og visste, noen ganger gjorde vi det etterhvert, men mest snakket vi om helt dagligdagse ting som "så du på nyhetene i går? har hørt at laila har fått barn nå det er jo artig! i går lagde jeg skikkelig digg mat" osv han tvang meg til å bli med å hogge og bære ved. Disse tingene gjorde at jeg etterhvert begyne å føle meg inkludert og til nytte, jeg fikk mestringsfølelse og selvfølelse. At noen ville være i mitt selskap når jeg var på mitt værste, og fortsatt syntes jeg var bra nok, gjorde at jeg etterhvert begynte å føle meg bedre selv.
Det er såklart viktig at du forteller søsteren din at hun må prøve psykolog, og at dere reiser på legevakta sammen for å bli henvist til DPS. Men en psykolog er virkelig ikke det beste verktøyet. Man kan snakke så mye man klarer om problemene sine, men det letter ikke på problemene med mindre situasjonen rundt en blir forandret. Hun må gjøre ting og omgi seg med folk som gir hun selvverd og mestringsfølelse igjen, for med det så kommer livsgnisten.

Anonymous poster hash: 197ff...f1a
  • Liker 8
Skrevet

At søsteren din ikke er med på at en venn skal kjøre? eller at hun ikke vil på legevakten?

Ts.

Antakelig så vil hun ingen av delene. Hun vil gjerne holde alle utenfor problemene sine, og sånn som jeg kjenner henne ville hun syntes det var veldig flaut hvis en venn av meg skulle kjørt oss til legevakten. Ikke at det om hun blir flau er min største bekymrning, men om hun skulle nekte å dra.

Skrevet

Litt vrient det der.
Jeg tror jeg hadde bestilt taxi på forhånd og sagt at dere skal til legevakten. Så tatt en hvit løyn og sagt til søsteren din at dere skal en annen plass. Ja det er litt brutalt men hun trenger hjelp, og du vil så klart det beste for henne.

• Liker 2
Skrevet

Ts. Tror jeg ringer pappa i morgen og får han til å kjøre henne hjem i stedet for å ta toget. Da er hun allerede i bilen og jeg kan lett få tak i det hun har skrevet uten at hun merker det..

Eller ville det blitt for ekstremt å gjøre noe sånt uten forvarsel? Vil henne det beste og ønsker ikke såre henne, selv om jeg sikkert må på den ene eller andre måten slik det er nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...