Gå til innhold

Hvordan fikse dokument ang assistert selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å fikse et dokument/kontrakt eller noe, som slår fast at dersom 1 av 3 ting skjer med meg skal mannen min eller familien min ta meg med til Sveits for å gi meg en dødelig sprøyte.

1. Hvis jeg blir grønnsak i en ulykke.

2. Hvis jeg blir grønnsak pga demens eller annen sykdom

3. Når jeg blir så gammel at jeg ikke klarer de viktigste tingene som dobesøk, intimhygiene, passe på meg selv osv, og trenger hjelp til alt.

Hvordan går jeg frem? Trenger jeg en advokat f.eks? Eller er det nok å skrive, signere og dele ut til de nærmeste pluss ha et eksemplar i bankboks/brannsikker safe?

En nær slekning av meg fikk demens som 40-åring, var 100% pleietrengende og språkløs de siste 5(!) årene av sitt uverdige liv før hen fikk slippe som 51-åring. Døde av at hjernen spiste seg selv langsomt til det ikke lenger var signaler til lungene om å puste. Livet de siste årene og ikke minst døden er virkelig noe av det jævligste, og jeg NEKTER å ha det sånn noensinne. Og mest av alt at mine nærmeste, som jeg elsker så høyt skal trenge å se meg dø sånn.

Noen som har noen tips? Mannen er helt enig, det er også resten av familien. Mannen ønsker samme kontrakt for seg selv.

Anonymous poster hash: b0f21...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes slike kontrakter?

Jeg trodde bestemt at man må gjennom en del samtaler og undersøkelser før man får godkjent assistert selvmord. Hvis det ikke er sånn, synes jeg det er særdeles etisk betenkelig, at det skal kunne gå an å utføre ass selvmord på noen som ikke kan gi samtykke i øyeblikket.

Jeg håper av hele mitt hjerte at du tar feil.

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvordan regler de har for å ta i mot utledninger for slik ti Sveits, det er det første du må sjekke opp. Det hele vil trolig foregå på 100% privat initiativ, altså ikke noe staten i Norge blander seg inn i. Dermed tror jeg ikke det finnes nen egen kntrakt for dette i Norge. Men - dere kan sevsagt srive en kontrakt dere i mellom, på lik linje med en samboerkontrakt, som regulerer hva som skal skje når. Denne kan dere f.eks få bevitnet av familie/venner som et testament, bare for å ha det helt klart at dere begge var ved deres fulle fem da dere inngikk avtalen. Det eneste en slik avtale gjør er å bevise at dette virkelig er det dere vil, i tilfelle familien f.eks føler det annerledes om det skulle oppstå.

Det jeg tenker er at dere må konkretisere veldig NÅR dette inntreffer, dvs hvor i ulike sykdomsforløp skal dette skje (hvis det er mulig i Sveits). Forferdelig vanskelig avgjørelse, og veldig vanskelig for nærmeste pårørende å skulle tolke slikt skjønnsmessig.

Men uansett må du sjekke opp hva som skal til for å få utført dette i Sveits først, jeg tviler på at det bare er å dra uten videre.

Anonymous poster hash: 6e1be...f4b
  • Liker 1
Skrevet

Du må lære deg forskjellen på eutansi og assistert selvmord. Eutanasi med dødelig injeksjon er ikke lov i Sveits. For å kunne bruke Dignitas eller Exit må du selv kunne drikke blandingen/starte infusjonen de gir deg, det er ikke legen som dreper deg. De hjelper deg med å ta selvmord ved å blande medikamentene og gi deg infusjonspumpa eller glasset med medisiner. Er du ikke i stand til å ta ditt eget liv, vil du ikke kunne reise til Dignitas eller Exit.

Anonymous poster hash: efef0...af5
  • Liker 7
Skrevet

Er det ikke noen lover i Norge som gjør at enten legen eller familien kan bestemme at næring blir frakoblet om man blir grønnsak? Jeg har aldri hørt om et tilfelle der en som er grønnsak holdes i live i flere år her i Norge. 

Skrevet

Er det ikke noen lover i Norge som gjør at enten legen eller familien kan bestemme at næring blir frakoblet om man blir grønnsak? Jeg har aldri hørt om et tilfelle der en som er grønnsak holdes i live i flere år her i Norge.

Man kan få innskrevet i sykehusjournalen at man ikke skal ha gjenopplivning dersom man er så syk at en gjenopplivning bare vil forlenge et ellers smertefullt og plaget liv på grunn av sykdom, som uansett går mot slutten.

Det er mulig man kan legge inn i sin egen kjernejournal slike ønsker som ts har, men for å få hjelp til å forlate denne vergen så må man være i stand til å signere på at man vet hva man gjør, altså være klar i hodet, og kunne selv starte dryppet eller svelge tablettene.

Anbefaler alle å se filmen op lungesyke Tove Pedersen.

Anonymous poster hash: 9d2ae...684

• Liker 2
Skrevet

Familien kan i samråd med legen beslutte å avslutte aktiv behandling (livsforlengende medisiner, væskeinfusjoner, ernæring, O2), og gå over til lindrende behandling i form av smertestillende, beroligende, o.l.

Gjest Blondie65
Skrevet

For å avslutte livet ved hjelp av kutt i næringstilførsel må man være på sykehus tilkoblet intravenøs næring. Så dette er bare delvis der trådstarter ber om.

Eutanasi er vel tillat i Nederland, ikke i Sveits.

Skrevet

Utlendinger kan ikke dra til Nederland for å gjennomføre eutansi.

Gjest Blondie65
Skrevet

Utlendinger kan ikke dra til Nederland for å gjennomføre eutansi. Anonymous poster hash: efef0...af5

Nei, trolig ikke. Dette vet jeg lite om.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lungesyke-siv-tove-41-valgte-aa-doe/a/23380506/

For å avslutte livet ved hjelp av kutt i næringstilførsel må man være på sykehus tilkoblet intravenøs næring. Så dette er bare delvis der trådstarter ber om.

Tove fikk hjelp i Sveits, hun er Norsk.

Men hun måtte reise mens hun enda klarte å signere og å starte infusjonspumpa selv. Derfor ble og reisen fremskyndet i tid, i forhold til det hun først planla.

Anonymous poster hash: 9d2ae...684

Gjest Blondie65
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lungesyke-siv-tove-41-valgte-aa-doe/a/23380506/

Tove fikk hjelp i Sveits, hun er Norsk.

Men hun måtte reise mens hun enda klarte å signere og å starte infusjonspumpa selv. Derfor ble og reisen fremskyndet i tid, i forhold til det hun først planla. Anonymous poster hash: 9d2ae...684

Men det er noe annet enn det TS spør om, siden hun tenker på tilfeller der hun ikke har mental kapasitet til å ta avgjørelsen eller medisinere seg selv.

Skrevet

Du kan filme deg selv og fortelle/forklare alt om hvordan du vil ha det. Legg igjen CD'en med dette opptaket sammen med evt dokument(er).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...