Gå til innhold

Vanning og stell av hortensia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en nydelig, stor hortensia i forrige uke, og etter et par dager satte jeg den i vann i vasken og lot den trekke til seg det den ville av vann. Nå tre dager etter henger den og er skikkelig slapp. Trenger den ofte og mye vann? Går det bra at den står i vinduet? Man kan i hvert fall ikke legge skylden på for mye sol og varme nå!

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Den kan ha fått en overdose vann, eller den kan ha vært for tørr. Det kan også hende at den har fått for varmt vann???

Prøv å sette den kaldt (kjølerom, f.eks) et døgns tid og se hva som skjer.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Når jeg har hortensia pleier jeg å drukne den annenhver dag - også i butikken. Drukning foregår veldig brutalt og enkelt: Du tar planta ut av pyntepotta (ikke plastpotta altså) og holder den under vann i en bøtte eller i vasken til det slutter å boble. Da er jorda mettet med vann. La den renne godt av seg før du setter den i pyntepotta igjen - det verste som kan skje er at det blir stående vann i bunnen av potta, for da får ikke røttene luft, og råtner.

Det er altså IKKE lurt å helle vann i potta og tro at planta drikker det den vil - du kan sikkert drikke så mye du vil du også hvis jeg holder hodet ditt under vann, men du lever ikke lenge for det.

Det enkleste trikset for å sjekke om en plante er tørst eller ikke, er ikke å putte fingern i jorda. Den øverste jorda kan være knusktørr selv om jorda lenger ned (der røttene faktisk er) er våt. Bare løft på planta. Hvis den kjennes lett, er den tørst, hvis den kjennes tung, er den ikke tørst.

Du kan også prøve å sette hortensiaen din kjølig en stund, men ikke i trekk, spesielt ikke hvis den er nyvannet.

Hvis den står i vinduet, og du har varmeovn/radiator under, så tørker den fort. Hvis sola har stått på, tørker den også fort. Som sagt, løft på den, og kjenn om du synes den virker lett.

Lykke til!

Skrevet

Hortenasiaen er kjent for å trenge mye vann. (Nå planten har stått ute i jorden og røttene har blitt dype klarer den som regel å hente det den trenger selv av vann. )

Det latisnake navnet på Hortensiaen er Hydrangea (+ ett annet navn som betegner type Hortensia). De latinska navnene på vekster sier ofte noe som er typisk for den aktuelle veksten. I dette tilfellet hydrangea som betyr ca. "vann".

Hilsen Ella

Skrevet

Et annet lite tips: De liker halvskygge. Ihvertfall ikke direkte sol.

Skrevet

Tusen takk for gode råd! I går brukte jeg drukningstrikset til Bjørnsdatter, og det fungerte veldig bra! I dag strutter den og er så fin som aldri før!! Skal følge tipsene deres, for denne planten har jeg lyst til å ha en god stund! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...