Gå til innhold

Hjelp til valg av bilsete. Hvordan fungerer isofix?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe nytt bilsete til minsten. Vi har en ny bil med isofix, men har også en firmabil med tre seter uten isofix.

Må man ha base når man har isofix? Må vel egentlig ha det hvis vi skal kunne bruke det i firmabilen?

Den basen, er det mye styr å ta den løs. Samboer har bare tre seter i firmabilen og da må han ta den vekk hele tiden. Eller finnes det andre muligheter?

Trenger noen tips ja :-D

Anonymous poster hash: 2a74c...3da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I bilen med isofix står basen fast. Setet klikker du enkelt inn og ut, helt topp!

I bilen uten isofix fester du bare setet med bilbelte, her er det altså ikke bruk for base. Det går også helt greit, men litt mer jobb.

For vår del var isofix helt supert, veldig enkelt! Savner det veldig. Var så dumme at vi byttet til bil uten isofix.

Anonymous poster hash: 29a21...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta barn og biler med deg til merkeforhandler og be om råd, prøv stoler i bilen med barnet i. Noen seter er ubrukelige i enkelte biler, det finner du ikke ut før du har prøvd setet i bilen.

Anonymous poster hash: 7e4fc...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man bruke sete uten base da? Er det ikke det man ikke skal da?

Var å spurte etter sete i en barnebutikk, og dama som jobba der så nesten dumt på meg og sa at de nesten ikke hadde stoler uten base. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 20.29: Men vi har en volvo s60, de fleste seter passer vel i den? eller kanksje firmabilen du tenker på? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nå ble jeg usikker på hvilken vekt det er de setene går opp til. Syns jeg har lest at de opp til 25 kg ikke kan være bakovervend med isofix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker på om det blir kombi eller ikke. Han er snart to år. Skal ha han bakovervendt. Det er jo sterkt anbefalt til de er 3 eller 4 år leste jeg her om dagen. Selv om jeg ser at 90% av foreldrene i barnehagen har det forovervendt. Men ett sete opp til 18 kg, hvor lenge sånn ca kan det brukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker på om det blir kombi eller ikke. Han er snart to år. Skal ha han bakovervendt. Det er jo sterkt anbefalt til de er 3 eller 4 år leste jeg her om dagen. Selv om jeg ser at 90% av foreldrene i barnehagen har det forovervendt. Men ett sete opp til 18 kg, hvor lenge sånn ca kan det brukes?

Kjøp nytt sete når ungen skal snus. Kombi skal (bør) ikke brukes fremover.

De fleste rekker ikke å bli 18 kg før de er 4 år, så 18 kg holder som regel. Tror ikke det finnes bakover med isofix til 25 kg. Den tåler ikke mer vekt.

Anonymous poster hash: 6f55f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på 4,5 år er akkurat gått over 18 kg nå, og har brukt sitt BeSafe (husker ikke hvilket) i pappaens bil frem til nylig. Det har gått helt fint. Hun er 109 cm lang. Så et sete til 18 kg kan brukes ganske lenge hos veldig mange. :)

Anonymous poster hash: 89680...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rekker ikke å bli 18 kg før de er 4 år, så 18 kg holder som regel. Tror ikke det finnes bakover med isofix til 25 kg. Den tåler ikke mer vekt.

Det stemmer. De tar nok ikke sjansen på å lage seter som kan brukes over vektgrensen, siden det er en fare for at man bruker det feil. For man kan fint bruke Isofix selv om barnet veier over 18 kg, men da skal bilens belter brukes i tillegg, slik som på beltestoler. Da blir Isofixen bare en sikring av selve setet, mens beltet holder på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på akkurat tre år veier akkurat 18kg.

Ville kjøpt et uten isofix.

Det er vel ikke alle isofixseter man også kan feste med belte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stol med isofix kan stort sett ikke festes med belte(bare et fåtall stoler som kan festes med begge deler). Men noen kan festes med isofix bakovervendt og setebelte framovervendt.

På gruppe 1 stoler(9-18 kg), har stolene stort sett ikke base lenger, da har stolen gjerne en sokkel(og isofixen er festet i denne).

(Ikke at det er spørsmålet nå, men kommer stadig nye stoler der man kan bruke samme base til stol nr 1 som til stol nr 2.)

Skal du ha muligheten til å feste stolen i biler uten isofix er det best å kjøpe en stol uten. For som sagt er veldig få å velge i om den skal kunne festes med begge deler(egentlig bare Klippan Kiss2 jeg kan komme på)

Anonymous poster hash: 3237c...218
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har besafe combi isofix da? Den er til 18 kg, og kan være forovervendt fra 9 kg , sikret med bilbelter. Tror det blir den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har besafe combi isofix da? Den er til 18 kg, og kan være forovervendt fra 9 kg , sikret med bilbelter. Tror det blir den :-)

Hvorfor ikke kjøpe et sete som går opp til 25 kg? De har ikke isofix kanskje, men du får brukt det mye lenger, slipper å styre med evt base, og det er ikke noe mindre sikkert festet med beltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde dette før. Men du vil jo ikke sette en 2-åring forovervendt, det synes jeg er en dårlig plan. Uten isofix er det styrete å feste stolen med bilens belter, slik er det bare.

Selve isofix-festene er godkjent opp til 18 kg, derfor vil alle stoler med isofix gå til max 18 kg. Selv om veldig mange barn blir 18 kg før anbefalte 4 år. Min var 17 kg ved 2 år.

Det beste setet vi har hatt så langt, er Besafe Plus. Det festes bakover kun med belter, og derfor opp til 25 kg. Jeg vil si det er et bedre sete enn combien av flere grunner som sittestilling osv.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...