AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Jeg har nettopp blitt støttekontakt for en jente på 12 år, men ikke vanlig støttekontakt - jeg er "treningskontakt". Dette er visst en ny greie, en slags støttekontakt som skal få folk i aktivitet. Jeg tenkte ikke så mye over det da damen hos bydelen foreslo at jeg skulle være treningskontakt og ikke støttekontakt, på grunn av situasjonen det ble sagt i. Kontakten min i bydelen ville gjerne melde meg opp i et kurs for treningskontakter, og det synes jeg hørtes ut som en god idé ettersom jeg aldri har gjort dette før. Det viste seg at kurset var på 12 timer og gikk over to kvelder og en helgedag. Jeg begynte å stusse da jeg fant ut at jeg ikke fikk betalt for tiden jeg bruker på å ta kurset. Bydelen gikk med på å betale timer for halve kurset. Da jeg fikk tilsendt kursinformasjonen kom det også frem at dersom jeg ikke deltok på minst 80 % av kurset ville jeg ikke få det bestått, og selv måtte betale kursavgiften. Jeg fikk tilsendt kontrakten min med bydelen rett før kurset startet opp, og der står det at en forutsetning for ansettelsesforholdet er at jeg tar dette kurset. Er dette greit? Timelønna som støttekontakt er ikke allverdens, og jeg gjør ikke dette for penger alene. Kursavgiften er heller ikke allverdens, bare 450 kroner. Men er det ikke fryktelig feil å kreve at jeg selv betaler min egen opplæring på den måten? Jeg skjønner at bydelen har lite penger, og dette handler egentlig ikke om penger for meg, mer om prinsipp. Jeg har nå deltatt på nesten hele kurset, men synes det var så lite relevant for meg at jeg til slutt fant ut at dette gadd jeg ikke. 8 timer inn i kurset hadde de fortsatt ikke presentert noe som som jeg følte jeg kunne bruke. Jeg tenker å si til bydelen at de enten får se etter noen andre eller de kan la meg fortsette som "vanlig" støttekontakt. Kan jeg kreve timebetalt for tiden jeg allerede har brukt som støtte/treningskontakt? Og for 6 timer på dette kurset? Anonymous poster hash: 080e4...fb6
Vox_populi Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Kursavgiften er heller ikke allverdens, bare 450 kroner. Men er det ikke fryktelig feil å kreve at jeg selv betaler min egen opplæring på den måten? Det er helt normalt at en betaler for sin egen opplæring. Har du lyst til å kjøre lastebil, må du skaffe deg sertifikat. Avhengig av hvor du bor, kan det koste deg 50, opp mot 100 tusen. Som du sier, 450 er ikke all verden. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Men om du fullfører kurset har du noe å putte på CV-en selv om du ikke syns det er lærerikt? Hadde fullført det bare av den grunn. Spesielt dersom du har gått perioder uten arbeid og ikke har så mye på CV-en Anonymous poster hash: 75f32...324 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Det er for sent å fullføre kurset nå - jeg har allerede droppet ut. Og ja, jeg vet jo at det er vanlig å betale for utdannelse og på andre vis investere i egen kompetanse. Men det er gjerne før man får en jobb - ikke etter at man har blitt ansatt. Grunnen til at jeg ikke viste at dette stod i kontrakten før nylig er at de venter til man har fremvist gyldig politiattest (hvilket tar tid å fremskaffe) før det blir skrevet en kontrakt. Alle papirene og alle samtalene vi hadde gikk på at jeg skulle være støttekontakt, og det ble fremstilt som at en treningskontakt bare var en støttekontakt som fokuserte litt ekstra på aktivitet. Den muntlige avtalen var dermed på plass lenge før jeg var meldt på kurset. Det som irriterte meg her var at jeg ble signert opp på et kurs av arbeidsgiver uten å bli informert om at a) det var ubetalt OG obligatorisk, og b) at jeg selv måtte betale et straffegebyr dersom jeg ikke fullførte. Men kanskje er det bare jeg som lot meg hisse opp litt ekstra ettersom jeg måtte kaste bort flere kvelder og nesten en hel lørdag på noe som bare føltes bortkastet. Vann under broen Anonymous poster hash: 080e4...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #5 Skrevet 20. september 2015 Det er for sent å fullføre kurset nå - jeg har allerede droppet ut. Og ja, jeg vet jo at det er vanlig å betale for utdannelse og på andre vis investere i egen kompetanse. Men det er gjerne før man får en jobb - ikke etter at man har blitt ansatt. Grunnen til at jeg ikke viste at dette stod i kontrakten før nylig er at de venter til man har fremvist gyldig politiattest (hvilket tar tid å fremskaffe) før det blir skrevet en kontrakt. Alle papirene og alle samtalene vi hadde gikk på at jeg skulle være støttekontakt, og det ble fremstilt som at en treningskontakt bare var en støttekontakt som fokuserte litt ekstra på aktivitet. Den muntlige avtalen var dermed på plass lenge før jeg var meldt på kurset. Det som irriterte meg her var at jeg ble signert opp på et kurs av arbeidsgiver uten å bli informert om at a) det var ubetalt OG obligatorisk, og b) at jeg selv måtte betale et straffegebyr dersom jeg ikke fullførte. Men kanskje er det bare jeg som lot meg hisse opp litt ekstra ettersom jeg måtte kaste bort flere kvelder og nesten en hel lørdag på noe som bare føltes bortkastet. Vann under broen Anonymous poster hash: 080e4...fb6 Dette høres ikke greit ut. Hvis du er medlem i en fagforening, så ville jeg tatt kontakt med de. Hvis ikke, ville jeg nok bare gitt arbeidsgiver beskjed om at den behandlingen ikke er OK, sagt at du ville ha betalt for timene du har brukt på dette - og så latt det ligge. Beløper er ikke stort nok til at jeg ville kastet bort tid og humør på dette.Anonymous poster hash: a4a3f...380
MrsPiggyBank Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Dette høres ikke greit ut. Hvis du er medlem i en fagforening, så ville jeg tatt kontakt med de. Hvis ikke, ville jeg nok bare gitt arbeidsgiver beskjed om at den behandlingen ikke er OK, sagt at du ville ha betalt for timene du har brukt på dette - og så latt det ligge. Beløper er ikke stort nok til at jeg ville kastet bort tid og humør på dette.Anonymous poster hash: a4a3f...380 Det er godt bare å høre at noen er enig med meg (det var det jeg egentlig var ute etter, hihihi). Denne jobben er jo egentlig bare en fritidssyssel, derfor er jeg ikke fagorganisert. Og jeg er helt enig i at beløpet er for lite til å bli ordentlig furt! Jeg reagerte mest på hvor uryddig og uproft opplegget var. Nå er jeg opptatt av å løse dette slik at det ikke skal gå ut over hun som skal ha støttekontakt/treningskontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå