AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Noen kloke hoder som har noen forslag? Jeg har fått innvilliget et boliglån (i DNB), dette er på X kr. Jeg har 0 problemer med å betale dette både med dagens rente og med +5% rente. Jeg lever veldig billig og tjener ok, men er alenemor og det drar veldig ned. Har funnet "drømmehuset" men mangler 200.000 kr i forhold til den EK og det boliglånet banken har sagt seg villige til å gi meg. Jeg har heller ikke noe av verdi å selge (ingen TV, ingen bil, bruker jobb-PC og -telefon, billige klær, kun et par sølvsmykker og resten i plast..). Jeg klarer fint å spare opp 100.000 i året og har gjort det de siste årene (EK), men dette er et veldig spesielt hus og lite trolig at mange flere kommer på markedet. I tillegg er stedet jeg leier i dag egentlig uegnet for barn, så skulle gjerne kommet meg bort herfra så snart som mulig. Hva kan jeg gjøre for å skaffe resten av pengene? Anonymous poster hash: c612a...00d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Hør med familie om du kan få låne 200 tusen av dem ?Anonymous poster hash: da991...33a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Hør med familie om du kan få låne 200 tusen av dem ?Anonymous poster hash: da991...33a Ja, det er dessverre ikke mulig. Anonymous poster hash: c612a...00d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Har du foreldre, besteforelder, søsken eller gode venner som kan kausjonere for deg? Forskudd på arv? Kan du by under bud? Forhandle med banken? Eller ta opp lån i annen bank? Spille lotto? Siste mulighet er kredittlån, men anbefaler virkelig ikke det. Kanskje du bare må se deg om etter et annet hus Anonymous poster hash: 39bb0...ccd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 *Mente under takst, ikke bud Anonymous poster hash: 39bb0...ccd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Om du ikke kan eller får låne de 200 tusen du mangler så har du ikke den summen. Du kan selvsagt undersøke med andre banker, sette opp budsjett som du tar med i forhandlinger med banken. Vise at du har oversikt over egen økonomi og hvorledes du får dette til å gå sammen. - men, igjen, sier de nei så må du bare se etter et annet hus. Og hvorfor i alle dager skal ett menneske og et barn ha et helt hus ? Anonymous poster hash: da991...33a 4
waco Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Noen kloke hoder som har noen forslag? Jeg har fått innvilliget et boliglån (i DNB), dette er på X kr. Jeg har 0 problemer med å betale dette både med dagens rente og med +5% rente. Jeg lever veldig billig og tjener ok, men er alenemor og det drar veldig ned. Har funnet "drømmehuset" men mangler 200.000 kr i forhold til den EK og det boliglånet banken har sagt seg villige til å gi meg. Jeg har heller ikke noe av verdi å selge (ingen TV, ingen bil, bruker jobb-PC og -telefon, billige klær, kun et par sølvsmykker og resten i plast..). Jeg klarer fint å spare opp 100.000 i året og har gjort det de siste årene (EK), men dette er et veldig spesielt hus og lite trolig at mange flere kommer på markedet. I tillegg er stedet jeg leier i dag egentlig uegnet for barn, så skulle gjerne kommet meg bort herfra så snart som mulig. Hva kan jeg gjøre for å skaffe resten av pengene? Anonymous poster hash: c612a...00d Å kjøpe ting du ikke har råd til vil gjøre deg veldig fattig. Siden du er så flink med å spare så kan du vel vente ett par år? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 Hør med andre banker. Både jeg, flere i min familie og flere kolleger har opplevd elendig service fra Dnb og elendige lånetilbud. Selv pleier jeg å si at de praktiserer 85/15-regelen, men bare med 85 % egenkapital og 15 % lån. Jeg fikk låne en million mer i en annen bank enn det Dnb vil tilby. Anonymous poster hash: 98343...948 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 DnB var vanskelig med meg og. Tilbydde meg lån på 3*grunninntekt uten å ta hensyn til faste tillegg fra både kontrakten min og lokal særavtale og var ignorante til oppsparte midler jeg hadde mens jeg hadde dårligere lønn på tidligere jobb. Anonymous poster hash: 837c5...d92
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 Hør med andre banker. Både jeg, flere i min familie og flere kolleger har opplevd elendig service fra Dnb og elendige lånetilbud. Selv pleier jeg å si at de praktiserer 85/15-regelen, men bare med 85 % egenkapital og 15 % lån. Jeg fikk låne en million mer i en annen bank enn det Dnb vil tilby. Anonymous poster hash: 98343...948 Enig i dette. DNB er frekke, arrogante. Kundeservicen er virkelig håpløs. Det beste du kan gjøre TS er å kontakte andre banker. Jeg fikk ikke lån i DnB men fikk tilbud om to millioner i annen bank. Brukte ikke det på det tidspunktet, men var ganske stor forskjell. Kjenner flere som har hatt samme opplevelsen.
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Som andre sier kan du se i andre banker. Eller så kan du lete etter en investor som er villig til å stille som medlånstaker i banken og som da vil eie Y% av boligen. Du kan overtale denne investoren med å tilby en avtale der du kjøper ut vedkommende til en god pris i løpet av relativt kort tid. Dette er i realiteten bare en mer komplisert og sikrere (for den andre) variant av et privat lån. Investoren trenger bare 30 000 kr i egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #12 Skrevet 20. september 2015 Lag skikkelige budsjett, og vis hvordan du håndterer penger. Vis at du er veldig flink med penger, og at det ikke vil være problem å holde lånet. Ta med mange ulike eventualiteter, og beregn god renteøkning. Vis til at jobben din er trygg, dvs ikke nyansatt i oljen i Stavanger. Så går du på banktur. Alle bankene du har i byen. Koster jo ikke noe, så hvorfor ikke. Er du heldig får du gjennomslag, men bare til en høyere rente. Hvor du bor er jo såklart relevant. Bankene er veldig strenge uten sikkerhet/ek, så bor du i Oslo får du sannsynligvis nei. Er det virkelig ingen som kan stille som kausjonist for de 200' du mangler? Det ville jo hjulpet veldig! Anonymous poster hash: c1424...634
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #13 Skrevet 20. september 2015 Legger ved. Du må kunne svare godt på hvorfor du ikke har spart mer. Er du 30 og vært i arbeid siden du var 23, bør du ha en god grunn, enn om du er nyutdannet på 26. De er jo interessert i din pengehåndtering, så hvorfor du ikke har spart opp mer er såklart relevant. Anonymous poster hash: c1424...634
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #14 Skrevet 20. september 2015 Og forsøk noe så enkelt som en henvendelse til DNB også, hvor du henviser til drømmehuset og spør om de kan strekke seg 200' ekstra for akkurat dette huset, fordi du x, z og y osv.. Det kan gå det også, så verdt å spørre.Anonymous poster hash: 290db...52d 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #15 Skrevet 20. september 2015 Prøv en annen bank. Har akkurat fått avslag på finansiering av nytt hus fra DnB. Hos sparebank1 fikk vi innvilget lån på 3.8 mill + de 2 mill som vi har i dag, med en avdragsfriperiode på 6 mnd i påvente av salg av dagens bolig. Ble ikke noe huskjøp på oss, men flytter uansett fra DnB til sparebank1.Anonymous poster hash: ec1a5...307
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #16 Skrevet 20. september 2015 Jeg hadde samme problemstilling. Tok opp forbrukslån med 11% rente, og betaler så mye som mulig hver mnd. Banken ser ikke at du tar opp lånet, og de spurte ikke meg hvor pengene kom fra.Anonymous poster hash: 612ec...e66 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #17 Skrevet 20. september 2015 Jeg hadde samme problemstilling. Tok opp forbrukslån med 11% rente, og betaler så mye som mulig hver mnd. Banken ser ikke at du tar opp lånet, og de spurte ikke meg hvor pengene kom fra.Anonymous poster hash: 612ec...e66 Forbrukslån med 11% rente for å finansiere bolikjøp?!?! Det er galskap!!! For en idiotisk ting å gjøre. Håper ikke TS gjør dette...Anonymous poster hash: 255c5...407 5
Pinkee Skrevet 20. september 2015 #18 Skrevet 20. september 2015 (endret) Prøv annen bank, eller sjekk om du kan få toppfinansiering fra husbanken. Enslig mor som kjøper for 1.gang, kan være mulighet der. Tenker slik startlån. Endret 20. september 2015 av Pinkee
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #19 Skrevet 20. september 2015 Forbrukslån med 11% rente for å finansiere bolikjøp?!?! Det er galskap!!! For en idiotisk ting å gjøre. Håper ikke TS gjør dette...Anonymous poster hash: 255c5...407 11% var da slettes ikke ille. Vanlig boligrente har også vært så høy før. Tror lett jeg hadde gjort det samme. Er det drømmeboligen man skal bo i i mange år, er det verd det...Anonymous poster hash: 1a41d...435 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2015 #20 Skrevet 20. september 2015 11% var da slettes ikke ille. Vanlig boligrente har også vært så høy før. Tror lett jeg hadde gjort det samme. Er det drømmeboligen man skal bo i i mange år, er det verd det...Anonymous poster hash: 1a41d...435 Ja men det er GANSKE lenge siden! Man gjør ikke noe så dumt når man kan få boligrente på 2,noe! Det er totalt uansvarlig! Har banken vurdert det dithen at man ikke takler mer i lån takler man ihvertfall ikke forbrukslån til 11%. Da har man null økonomisk peiling når man gjør noe så ufattelig dumt! Håper virkelig ikke det er mange som gjør dette!!Anonymous poster hash: 255c5...407 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå