AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #1 Skrevet 19. september 2015 Hei. Slekta på morssiden til min familie bor ca. 5 timer unna meg. De har egentlig aldri vært noe særlig inkluderende, hjertevarme eller forståelsesfulle og jeg har ikke besøkt de på mange år, men heller valgt å dra andre plasser hvor jeg har følt meg mer velkommen. Snakker kun med de til jul og bursdag. Jeg har fått tilbud om å bli med på besøk til de en ukes tid i høstferien, men hunden min er ikke velkommen inn i huset deres eller i bilen deres fikk jeg beskjed om. Jeg er ganske ung, og er avhengig av hjelp fra de med skyss fra toget ettersom det ikke finnes kollektivtrafikk og jeg ikke har lappen eller bil. Det blir vanskelig med hunden der. Jeg har ikke sånn kjempelyst til å finne og betale hundepass til hunden min ei hel uke, og siden det er mye natur der og jeg kommer til å være mye i fjellet er jeg egentlig ganske uintressert i å dra så langt uten å ha med bikkja. Jeg har heller ikke råd til kennel, eller kjenner noen som vil passe han så lenge. Føler jeg har kjøpt meg hund for å ha den med som en del av familien, ikke for å sette den bort hver gang jeg vil gjøre noe. Min mor sier at jeg må respektere at de ikke vil ha hund i huset sitt, og at hun føler det på samme måte. Hun har ofte sagt at jeg ikke får komme på besøk i leiligheten hennes og jeg har ofte blitt den eneste som ikke får sitte på i bil fordi hunden er med meg. Hun besøker meg heller ikke hjemme pga. hunden. Hvis jeg skal dit med bikkja må jeg leie hotell/gjesterom på en plass alene hvor det er lov med hund, og jeg vil ikke få hjelp med skyss i mens jeg er der. Buss går ikke. Bikkja er kjemperolig, middels størrelse. Har aldri ødelagt noe, bjeffet eller vært truende mot noen. Jeg har god kontroll på hunden og får masse skryt for at hen er så rolig og lydig. Så... kan jeg la være å dra på besøk til bestemor og bestefar når jeg ikke kan ha med hunden? Synes ikke de er særlig hjertevarme eller inkluderende i hele tatt. De fleste jeg kjenner som ikke liker hunder gjør i det minste et ærlig forsøk i å godta mitt nye familiemedlem, fordi de er glad i meg. Anonymous poster hash: 2a476...bc8 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #2 Skrevet 19. september 2015 Jeg hadde latt være å dra. Mormoren min er likedan, og dagen jeg skulle plukke opp hunden min sa hun "Ja den bikkja skal hvertfall IKKE inn i huset mitt!", og da svarte jeg likegreit at da kommer ikke jeg heller. Nå er riktignok mormoren min ei heks da, så jeg besøker henne ikke uansett. Men ja. Jeg hadde latt være å dra. Hunden er "barnet" ditt, og man er på en måte en pakkedeal etter at man har fått seg hund. Anonymous poster hash: deab8...bad 36
Hoppetaujenta Skrevet 19. september 2015 #3 Skrevet 19. september 2015 Du og fine hunden blir selvsagt hjemme og har det hyggelig sammen der. 41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #4 Skrevet 19. september 2015 Kan du ikke bare la vær å dra da. Du må respektere at folk sel bestemmer hvem og hva de vil ha inn i sitt hus. Vil de ikke har dyr inn i hus og bil så må jo du respektere det. Akkurat som at de må respektere at du ikke kommer på besøk uten dyret. Anonymous poster hash: 7f3e9...128 24
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #5 Skrevet 19. september 2015 Tusen takk for gode svar. Jeg tror nok heller at jeg drar en annen plass i høtferien, hvor både jeg og bikkja er velkomne. Kan du ikke bare la vær å dra da. Du må respektere at folk sel bestemmer hvem og hva de vil ha inn i sitt hus. Vil de ikke har dyr inn i hus og bil så må jo du respektere det. Akkurat som at de må respektere at du ikke kommer på besøk uten dyret. Anonymous poster hash: 7f3e9...128 Problemet her er jo at de ikke forstår hvorfor jeg ikke kommer på besøk, og de mener at det bør være en selvfølge at jeg kommer uten hund/sover en annen plass for å få tid med bestemor og bestefar. Anonymous poster hash: 2a476...bc8 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #6 Skrevet 19. september 2015 Jeg syns faktisk du må respektere og akseptere at andre ikke ønsker hund inn i sitt hjem eller sin bil. Det er mange grunner til dette, at andre mener noe annet enn deg må du bare godta. Syns for øvrig det er merkelig å skaffe seg hund uten noen planer for hvem som kan passe den dersom noe skulle skje, eller evne til evt å betale for dette. Du kan jo risikere å havne tre uker på sykehus helt plutselig f.eks. Hilsen en som tillater hund i hjem og bil, passer hund og har hatt hund selv. Anonymous poster hash: dfae3...744 20
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Jeg syns faktisk du må respektere og akseptere at andre ikke ønsker hund inn i sitt hjem eller sin bil. Det er mange grunner til dette, at andre mener noe annet enn deg må du bare godta. Syns for øvrig det er merkelig å skaffe seg hund uten noen planer for hvem som kan passe den dersom noe skulle skje, eller evne til evt å betale for dette. Du kan jo risikere å havne tre uker på sykehus helt plutselig f.eks. Hilsen en som tillater hund i hjem og bil, passer hund og har hatt hund selv. Anonymous poster hash: dfae3...744 Jeg har plan for hunden min hvis noe skulle skje, og jeg har råd til dyrlege til bikkja, men det betyr ikke at jeg er intressert i å betale for 1 ukers kennelopphold for å ha høstferie uten hunden. Jeg har jo kjøpt meg hund for å være aktiv i ferier og ha han med meg i høstferien feks. Trist å dra 5 timer for å gå på fjellet og la hunden sitte igjen på kennel for masse penger når man kunne hatt den med eller dratt en annen plass. Skal jeg da la være å besøke besteforeldrene mine de neste 15 årene fordi jeg har kjøpt meg hund og de hater hunder? Hvem må gi seg her? Anonymous poster hash: 2a476...bc8 22
Berit Skrevet 19. september 2015 #8 Skrevet 19. september 2015 (endret) Dette var et dilemma som jeg egentlig godt kan forstå fra begge sider. Det er bare sånn at noen over hode ikke liker hunder. Det kan være mange grunner til. Og det skal man akseptere. Samtidig synes jeg jo absolutt at du burde få ha med deg hunden din, og det virker jo som at både du og hunden kan ha stor glede og utbytte av å være der med fin natur omkring. Og tenker jeg at det hadde jo vært koselig for dine besteforeldre å ha både deg og hunden på besøk. Men jeg skjønner og mener at man må akseptere at de ikke vil ha hund inn i huset og i bilen. Jeg vil heller ikke det vanligvis. Jeg synes du absolutt har rett til å la være å komme og det må de forstå. Det er ikke bare bare å reise fra et dyr. Det synes jeg ikke skal komme på tale en gang. Men hvis det hadde vært mulighet for at du og hunden kunne bo et annet sted, og da kunne besøke dine besteforeldre litt ellers, så hadde jeg nok villet gjøre det. Kanskje bare en del av høstferien, hvis det lot seg gjøre? Er det veldig langt fra togstasjonen til der de bor? Kunne du bodd med hunden et sted som ikke var så langt fra togstasjonen, så kunne de hentet bare deg de gangene du skulle littpå besøk? Så kan du og hunden ha en fin høstferie sammen og gå mye turer der i området når du ikke er hjemme hos dine besteforeldre. Dessuten hadde det kanskje vært mye likevel å bo sammen med dem hele tiden (oppå hverandre). Nå har du jo egentlig en unnskyldning for å bo et sted sammen med hunden og ikke sammen med dem? Endret 19. september 2015 av Berit 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #9 Skrevet 19. september 2015 Du har ikke "rett" til å ta med deg hund inn i hus eller bil til ande. Det er ikke dårlig gjort å ikke slippe inn hunden. Det er ditt valg å ha hund, så blir det begrensninger så man du ta det med på kjøpet. Anonymous poster hash: 18500...995 28
Kontormus Skrevet 19. september 2015 #10 Skrevet 19. september 2015 Jo, det er faktisk litt dårlig gjort å nekte hunden adgang for å ri et prinsipp eller for å "straffe" deg for valget du har gjort. Takk nei, siden invitasjonen ikke gjelder dere begge. 20
Gjest Skrevet 19. september 2015 #11 Skrevet 19. september 2015 Jeg hadde takket nei. De har all rett til å nekte hunden adgang og jeg har all rett til å da takke nei til invitasjonen på det grunnlaget. 8
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 19. september 2015 #12 Skrevet 19. september 2015 Hadde jeg vært deg så hadde jeg blitt hjemme. Men er det verdt det for deg å ha en hund når du mister all omgang med din egen familie? Hunden er menneskets beste venn sies det, men kontakt med andre mennesker bør ikke undervurderes.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #13 Skrevet 19. september 2015 Jo, det er faktisk litt dårlig gjort å nekte hunden adgang for å ri et prinsipp eller for å "straffe" deg for valget du har gjort. Takk nei, siden invitasjonen ikke gjelder dere begge. Du vet da ingen ting om hvorfor de ikke vil ha hunden inn i hus eller bil? Anonymous poster hash: 18500...995 7
Ulven Skrevet 19. september 2015 #14 Skrevet 19. september 2015 Selvfølgelig er det deres rett å si nei til å ta med hunden i bil og hus. Det er også like soleklart din rett til å takke nei til å komme på besøk på disse premissene. Så får besteforeldrene dine kjenne etter om de virkelig ønsker deg på besøk? For gjør de det, må de ta med hunden siden dere er en enhet på lik linje med foreldre med sine barn. Personlig hadde det ikke vært et alternativ å sette bort hunden min for å dra på ferie det være seg til besteforeldre eller annen ferie.. Enkelt og greit. 9
Berit Skrevet 19. september 2015 #15 Skrevet 19. september 2015 Jo, det er faktisk litt dårlig gjort å nekte hunden adgang for å ri et prinsipp eller for å "straffe" deg for valget du har gjort. Takk nei, siden invitasjonen ikke gjelder dere begge. Nei, det synes jeg ikke. Det kan være mange grunner til det. 2
Jolene Skrevet 19. september 2015 #16 Skrevet 19. september 2015 Folk er i sin fulle rett til å ikke ønske dyr inn i sitt hjem. Du virker ikke som om du egentlig har noen respekt for andre enn deg selv. Umoden oppførsel kaller jeg det. Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker en hund inn i sitt hus. Frykt, allergi og astma kan være sånne grunner. Mange hundeeiere virker ikke som om de skjønner at andre kanskje ikke ønsker å ha dyr inn i sitt hus av forskjellige årsaker. 19
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #17 Skrevet 19. september 2015 Folk er i sin fulle rett til å ikke ønske dyr inn i sitt hjem. Du virker ikke som om du egentlig har noen respekt for andre enn deg selv. Umoden oppførsel kaller jeg det. Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker en hund inn i sitt hus. Frykt, allergi og astma kan være sånne grunner. Mange hundeeiere virker ikke som om de skjønner at andre kanskje ikke ønsker å ha dyr inn i sitt hus av forskjellige årsaker. Meeen altså sånn er strengt tatt ganske mange småbarnsforeldre også, og de blir ikke kalt umodne eller respektløse av den grunn. Anonymous poster hash: deab8...bad 17
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #18 Skrevet 19. september 2015 Dette høres ut som en "unvitation". De vet at du har hund, de er helt ubøyelige mtp at dette involverer å hjelpe deg med å komme på besøk, de avviser all mulighet for å få deg til å komme på besøk. Jeg tror de, dessverre ,om du ønsket å tenke det beste om dem, er en invitasjon gjort umulig så de kan si de inviterte deg men du var vrang. Kos deg ett annet sted med hunden. Anonymous poster hash: 5633e...2ad 4
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 19. september 2015 #19 Skrevet 19. september 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #20 Skrevet 19. september 2015 Folk er i sin fulle rett til å ikke ønske dyr inn i sitt hjem. Du virker ikke som om du egentlig har noen respekt for andre enn deg selv. Umoden oppførsel kaller jeg det. Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker en hund inn i sitt hus. Frykt, allergi og astma kan være sånne grunner. Mange hundeeiere virker ikke som om de skjønner at andre kanskje ikke ønsker å ha dyr inn i sitt hus av forskjellige årsaker. Herregud, hun er jo ikke umoden bare pga hun ikke vil reise fra hunden sin ei uke evt bruke mange penger på å leie seg inn på et hotell/motell med hunden! Jeg hadde heller ikke brukt penger på kennel eller hotell bare pga foreldrene mine ikke tillot meg å ta med meg hunden min. Da hadde jeg heller holdt meg hjemme i høstferien og kost meg med turer i lokalmiljøet sammen med min beste venn. Anonymous poster hash: c664b...b34 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå