Gå til innhold

Kan ikke ha frukt uten at bananfluene kommer! Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har god hygiene og søppla blir tatt regelmessig. Matsøpla har lokk over seg, så lukten blir isolert. Har frukt i skapene nå, men likevel kommer de hersens bananfluene. De er i skapene nå som jeg har frukten der, så jeg måtte bare kaste det, ellers kryr det av fluer her. Det samme skjer om jeg har frukten framme. 

Hva kan jeg gjøre for å forhindre de i å komme? Jeg kan jo ikke slutte å spise frukt... Har ikke sirup, men har prøvd saft og zalo, og det har hjulpet litt, men de kommer tilbake.

Anonymous poster hash: a8332...d30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta en pause fra frukt for å få de bort. Kjøp eplecidereddik, det er absolutt mest effektivt. Ta ca 2 cm i haugevis av glass og kopper, pluss et par dråper zalo. Plasser glassene i forskjellige høyder, i søppelskapet, oppå kjøleskapet, kjøkkenbenken, andre rom i nærheten ++ Så forbereder du deg på noen dager i grusom lukt. 

Anonymous poster hash: 85e59...d53
  • Liker 2
Skrevet

Spray permetrin rundt omkring, ta deg en luftetur, SP skal de være vekke til du kommer tilbake.

Skrevet

Støtter forslaget over her. Bland eplecidereddik med vann og 2 dråper zalo. Jeg har et glass på kjøkkenet, og det tok under 10 min. før jeg hadde fanget 4 stk! :D

Skrevet

Legg frukten i plastposer (for eks. brødposer), og bananskall, appelsinskall osv. kaster du også i en slik pose så lenge "fluesesongen" er her.

Når fluene ikke kommer til frukten, blir de raskt borte.

Legg også lokk eller plastfolie over skåler med syltetøy og annet pålegg. Oppbevar mest mulig i kjølerom/kjøleskap. Ikke la mat bli stående fremme, og ta oppvasken regelmessig slik at ikke matrester blir stående.

Anonymous poster hash: 5f641...48f
Skrevet

Rødvinseddik med zalo er også veldig effektivt. I tillegg tok jeg en muffinsform hvor bunnen var klippet hull i, og teipet over glasset, slik at "aromaen" ble litt mer konsentrert og hullet var mindre for fluene å unnslippe. Var veldig populært blant fluene, men glasset måtte stå fremme noen dager før jeg var fornøyd - med 10+ fluer :danse:

Skrevet

Rødvinseddik med zalo er også veldig effektivt. I tillegg tok jeg en muffinsform hvor bunnen var klippet hull i, og teipet over glasset, slik at "aromaen" ble litt mer konsentrert og hullet var mindre for fluene å unnslippe. Var veldig populært blant fluene, men glasset måtte stå fremme noen dager før jeg var fornøyd - med 10+ fluer :danse:

Det er ikke effektivt om man bare får ti fluer på flere dager :P 

Anonymous poster hash: 85e59...d53

Skrevet

Kanskje ikke, men det var ikke så mange fluer i utgangspunktet heller som skulle til pers så jeg må si meg fornøyd ;)

Skrevet

Jeg hadde samme problem med "urtehagen min" (les de tre pottene som står i kjøkkenvinduet mitt :P ) det funket å legge ett fedd hvitløk ved siden av. Bananfluer liker tydeligvis ikke lukten. Bare pass på at det ikke ligger oppå frukten, da jeg kan se for meg at også den begynnet å lukte hvitløk etterhvert...

Skrevet

Oppbevar frukt i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: 52437...c05
Skrevet

mitt beste tips, til deg fra en som har bodd i afrika og avskyr alt av fluer, inkludert bananfluer. Du stikker noen fyrstikker oppi frukten, slik at svovelhodet står godt opp. Fluene hater fyrstikker og vips, så er du veldig enkelt kvitt problemet. 

Anonymous poster hash: 54ac5...380

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...