AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #41 Del Skrevet 24. september 2015 Så du lurer på om DU (en ukjent anonymbruker på kvinneguiden som synser?) eller HELSEDIREKTORATET har rett? Må si jeg heller mot helsedirektoratet, gitt. Helsedirektoratene, myndighetene, autoritetene har ikke alltid rett. Hitler tok feil da han gasset jødene. Ser du til norsk politikk blir det gjort mange feil ellers hadde man ikke kunne klagd på dårlig helsevesen for eksempel. Noen uker siden ble en mann som kastet opp blod sendt hjem fra legevakten med paracet og funnet død dagen etterpå av diabetes. Man kan dessverre ikke stole blindt på at andre mennesker har all informasjon de trenger og er i stand til å ta de riktige beslutningene, derfor er det nødvendig å tenke på egen hånd. Det er også slik at vi stadig finner ut nye ting. PCB begynte man å bruke rundt 1930-tallet, men man begynte ikke å merke hvor skadelig det var før i 1966. Men allikevel tok det 9 år før det fikk totalforbud i Norge. Siden det høyere nivået i soppgift i korn er relativt nylig kjent, så er det ikke usannsynlig at det vil komme en anbefaling fra norske helsemyndigheter om å redusere kornforbruk om 10 år. Det er heller ikke lenge siden de gikk ut og advarte mot deodoranter med aluminium, selv om vi har brukt aluminiumprodukter i lang, lang tid. Greit at noen av dere ikke har lyst å tenke på det, men argumenter som "norske helsemyndigheter tar aldri feil" eller "oi, så hysterisk" er ganske tomme argument. Anonymous poster hash: f81ba...e67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #42 Del Skrevet 24. september 2015 Men hvorfor skal man stole på deg? Anonymous poster hash: 39e2e...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #43 Del Skrevet 24. september 2015 Men hvorfor skal man stole på deg?Anonymous poster hash: 39e2e...6cf For en rar måte å debattere på. Jeg og en annen AB har lagt fram argumenter og kilder for våre syn. Hvis man er uenig kan man da argumentere imot. Anonymous poster hash: 55088...edc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 24. september 2015 #44 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Helsedirektoratene, myndighetene, autoritetene har ikke alltid rett. Hitler tok feil da han gasset jødene. Ser du til norsk politikk blir det gjort mange feil ellers hadde man ikke kunne klagd på dårlig helsevesen for eksempel. Noen uker siden ble en mann som kastet opp blod sendt hjem fra legevakten med paracet og funnet død dagen etterpå av diabetes. Man kan dessverre ikke stole blindt på at andre mennesker har all informasjon de trenger og er i stand til å ta de riktige beslutningene, derfor er det nødvendig å tenke på egen hånd. Det er også slik at vi stadig finner ut nye ting. PCB begynte man å bruke rundt 1930-tallet, men man begynte ikke å merke hvor skadelig det var før i 1966. Men allikevel tok det 9 år før det fikk totalforbud i Norge. Siden det høyere nivået i soppgift i korn er relativt nylig kjent, så er det ikke usannsynlig at det vil komme en anbefaling fra norske helsemyndigheter om å redusere kornforbruk om 10 år. Det er heller ikke lenge siden de gikk ut og advarte mot deodoranter med aluminium, selv om vi har brukt aluminiumprodukter i lang, lang tid. Greit at noen av dere ikke har lyst å tenke på det, men argumenter som "norske helsemyndigheter tar aldri feil" eller "oi, så hysterisk" er ganske tomme argument. Anonymous poster hash: f81ba...e67 Det er ingen som sier at helsedirektoratet eller myndighetene alltid har rett. Det folk sier er at disse kildene er mer pålitelige enn en vilkårlig anonym bruker på et nettforum. Endret 24. september 2015 av Okapi 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #45 Del Skrevet 24. september 2015 Men hvorfor skal man stole på deg? Anonymous poster hash: 39e2e...6cf Jeg har ikke bedt noen stole på meg, jeg sa jo at man må tenke selv. Dvs verken stole blindt på forummedlemmer eller autoriteter. Hvorfor vri dette om til å handle om meg? Hvorfor blir dere så provosert over at noen ymter frem på at korn kanskje ikke er så sunt lenger som det pleide? Det er ingen som sier at helsedirektoratet eller myndighetene alltid har rett. Det folk sier er at disse kildene er mer pålitelige enn en vilkårlig anonym bruker på et nettforum. Dersom man aldri skal diskutere noen fordi forummedlemmer er "mindre pålitelige", så kan vi ikke snakke om annet enn sladder og vås. Diskutere norsk politikk? Nei, forummedlemmer har ikke kunnskap. Diskutere global oppvarming? Nei, det er ikke forummedlemmer dugende til. Diskutere etikk? Nei, forummedlemmer er jo ikke utdannede filosofer. Osv. Det er ikke noe magisk med folkene som jobber i helsedirektoratet driver med. De er mennesker som deg og meg og kan gjøre feil og feilvurdere akkurat slik som oss. Selv om en kilde/ person er mindre pålitelig, så betyr det ikke at den ikke er riktig. Jeg kan si at det er havre i havrekjeks, og selv om jeg ikke er utdannet ernæringsfysiolog og baker, så er det en riktig observasjon fra min side. Så om noen er mindre pålitelig betyr ikke at man automatisk tar feil. Akkurat slik man ikke alltid har rett fordi man er mer pålitelig. Anonymous poster hash: f81ba...e67 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 24. september 2015 #46 Del Skrevet 24. september 2015 Vet du i det hele tatt hva det begrepet betyr? Anonymous poster hash: 55088...edc Hysteriske foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #47 Del Skrevet 24. september 2015 Hysteriske foreldre. Nei, helikopterforeldre er et begrep som handler om foreldre som kommer barna til unnsetning hele tiden og dermed hindrer dem i å bli selvstendige. Altså har det ingenting med denne diskusjonen å gjøre.Anonymous poster hash: 55088...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 24. september 2015 #48 Del Skrevet 24. september 2015 Nei, helikopterforeldre er et begrep som handler om foreldre som kommer barna til unnsetning hele tiden og dermed hindrer dem i å bli selvstendige. Altså har det ingenting med denne diskusjonen å gjøre.Anonymous poster hash: 55088...edc En kan også definere dem som foreldre som unødig griper inn i barnas liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #49 Del Skrevet 24. september 2015 En kan også definere dem som foreldre som unødig griper inn i barnas liv. Å sørge for et sunt kosthold er ikke unødvendig inngripen i barnas liv.Anonymous poster hash: 55088...edc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 24. september 2015 #50 Del Skrevet 24. september 2015 Å sørge for et sunt kosthold er ikke unødvendig inngripen i barnas liv.Anonymous poster hash: 55088...edc Igjen: Hysteriske foreldre. Det virker jo som om foreldre putter barn på diett. Jeg og alle andre har klart oss med det kostholdet, det får d være nok for dagens generasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #51 Del Skrevet 25. september 2015 Igjen: Hysteriske foreldre. Det virker jo som om foreldre putter barn på diett. Jeg og alle andre har klart oss med det kostholdet, det får d være nok for dagens generasjon. Å spise annerledes enn gjennomsnittet er ikke det samme som å være på slankekur. "Det gikk fint med meg" er ikke et argument...Anonymous poster hash: 55088...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #52 Del Skrevet 25. september 2015 Å spise annerledes enn gjennomsnittet er ikke det samme som å være på slankekur.Anonymous poster hash: 55088...edc Diett er ikke det samme som slankekur. Diett er et spesialtilpasset kosthold i helseøyemed, vanligvis tidsbegrenset. Og når barn får et spesialtilpasset kosthold med redusert korninntak fordi foreldrene mener det er helsemessig bedre, blir de satt på diett, selv om slanking ikke er målet. Anonymous poster hash: 78b5d...fcd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. september 2015 #53 Del Skrevet 25. september 2015 Igjen: Hysteriske foreldre. Det virker jo som om foreldre putter barn på diett. Jeg og alle andre har klart oss med det kostholdet, det får d være nok for dagens generasjon. Du skjønner at du har levd på 90% brød fordi du har vokst opp i Norge, ikke sant? Brødmåltider er et nordisk fenomen, og hvis du hadde vokst opp et annet sted i Europa hadde du blitt skånet for det uten at noen hadde kalt foreldrene dine hysteriske. Du har rett i at mange klarer seg godt nok med brødmaten, men det er også mange som faktisk ikke gjør det. Enda mindre i dag enn for 40 år siden. Brødet man kjøper i butikken i 2015 er ikke det samme som det man kjøpte den gangen, og supergluten er en av årsakene. Jeg sender med alt mulig i matboksen til barna mine, middagsrester med fisk, ris, grønnsaker ++. Men det har tvunget seg frem fordi jeg fikk et barn med fordøyelsesproblemer. Barn med normal helse kan selvfølgelig "klare seg" med brødskiva 5 av 6 måltider, men man ønsker da virkelig et mer optimalt utgangspunkt enn som så for barna sine. Man klarer seg fint uten grønnsaker også. Man kan leve på sjokopålegg osv... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #54 Del Skrevet 25. september 2015 Barn med normal helse kan selvfølgelig "klare seg" med brødskiva 5 av 6 måltider, men man ønsker da virkelig et mer optimalt utgangspunkt enn som så for barna sine. Man klarer seg fint uten grønnsaker også. Man kan leve på sjokopålegg osv... Ja, for om man gir ungene korn betyr det selvfølgelig at man samtidig gir dem sjokoladepålegg og ingen grønnsaker. Fantastisk resonnement! Anonymous poster hash: ae016...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. september 2015 #55 Del Skrevet 25. september 2015 Ja, for om man gir ungene korn betyr det selvfølgelig at man samtidig gir dem sjokoladepålegg og ingen grønnsaker. Fantastisk resonnement! Anonymous poster hash: ae016...b93 Det er jo du som utleder en ulogisk sammenheng ut fra det jeg skrev, og ikke behersker å resonnere. Jeg påpekte at man kan "klare seg" med mye, men for barna sine ønsker man gjerne noe mer tilstrekkelig enn kun å klare seg med kostholdet. Man vil lære dem gode matvaner langt forbi at de bare skal "klare seg". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 25. september 2015 #56 Del Skrevet 25. september 2015 Å spise annerledes enn gjennomsnittet er ikke det samme som å være på slankekur. "Det gikk fint med meg" er ikke et argument...Anonymous poster hash: 55088...edc Faktisk er det et argument, for jeg brukte det nettopp som et. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 25. september 2015 #57 Del Skrevet 25. september 2015 Du skjønner at du har levd på 90% brød fordi du har vokst opp i Norge, ikke sant? Brødmåltider er et nordisk fenomen, og hvis du hadde vokst opp et annet sted i Europa hadde du blitt skånet for det uten at noen hadde kalt foreldrene dine hysteriske. Du har rett i at mange klarer seg godt nok med brødmaten, men det er også mange som faktisk ikke gjør det. Enda mindre i dag enn for 40 år siden. Brødet man kjøper i butikken i 2015 er ikke det samme som det man kjøpte den gangen, og supergluten er en av årsakene. Jeg sender med alt mulig i matboksen til barna mine, middagsrester med fisk, ris, grønnsaker ++. Men det har tvunget seg frem fordi jeg fikk et barn med fordøyelsesproblemer. Barn med normal helse kan selvfølgelig "klare seg" med brødskiva 5 av 6 måltider, men man ønsker da virkelig et mer optimalt utgangspunkt enn som så for barna sine. Man klarer seg fint uten grønnsaker også. Man kan leve på sjokopålegg osv... Så du likestiller brød med sjokoladepålegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. september 2015 #58 Del Skrevet 25. september 2015 Så du likestiller brød med sjokoladepålegg? Det var det hele du fikk ut av innlegget mitt? Og likestiller jeg virkelig brød og sjokoladepålegg? Jaja, hva kan man forvente. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 25. september 2015 #59 Del Skrevet 25. september 2015 Det var det hele du fikk ut av innlegget mitt? Og likestiller jeg virkelig brød og sjokoladepålegg? Jaja, hva kan man forvente. Har du et barn med fordøyelsesproblemer blir saken en helt annen. Det er en selvfølge. Det var derfor jeg ikke orket å kommentere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #60 Del Skrevet 25. september 2015 Faktisk er det et argument, for jeg brukte det nettopp som et. Okei. Du er en banan og tar derfor feil. Det er et argument fordi jeg brukte det som et argument. Så nå når jeg har vunnet diskusjonen en gang for alle, må alle kutte ut brødskiver. Anonymous poster hash: f81ba...e67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå