Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet min far brått og uventet for to uker siden, er fortsatt litt i sjokk og vet ikke helt hva man nå skal gjøre.

Begravelsen er over, vi har fått papirer fra skifteretten( han var enkemann).

Jeg har fått fullmakten, så jeg som skal ta ansvar for penger/økonomien.

Hvor skal man begynne?

Jeg tenkte bestille time hos rådgiver i banken pappa/jeg bruker.

Men hva gjør man med tanke på stopping av utbetalinger( nav )

Telefon/bredbånd osv.

Posten.

Går det noe automatik i dette, eller må man ringe rundt??

Kom gjerne med en huskeliste, tips og råd.

Alt er til hjelp, da hodet mitt ikke henger helt med i disse dager.

Anonymous poster hash: d642b...719
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådgiver i banken kan ikke ordne andre ting enn det som er bankens bord. Lån/innskudd.

Du må selv ordne alt, stoppe abn. Melde fra til Nav og andre steder han får penger. Feilutbetalinger blir krevd tilbakebetalt.

Det hører ikke ut sommom du er i stand til å foreta et skifte og opphør/oppgjør av boet, anbefaler deg derfor å få et offentlig og ikke et privat skifte. (Si i fra til Tingretten, der du fikk skifteattest.)

Å påta seg å skifte et bo, innebærer at du påtar deg alt ansvar for både formue og gjeld i boet, og å rydde opp i alt, etter avdøde.

Anonymous poster hash: 37a2a...4e9

Skrevet

Rådgiver i banken kan ikke ordne andre ting enn det som er bankens bord. Lån/innskudd.

Du må selv ordne alt, stoppe abn. Melde fra til Nav og andre steder han får penger. Feilutbetalinger blir krevd tilbakebetalt.

Det hører ikke ut sommom du er i stand til å foreta et skifte og opphør/oppgjør av boet, anbefaler deg derfor å få et offentlig og ikke et privat skifte. (Si i fra til Tingretten, der du fikk skifteattest.)

Å påta seg å skifte et bo, innebærer at du påtar deg alt ansvar for både formue og gjeld i boet, og å rydde opp i alt, etter avdøde.

Finnes ikke gjeld, så den biten er ikke noe problem.

Når det gjelder arv, salg osv. Så vil vi vente med dette, til ting har roet seg og vi kommer til hektene igjen. Er mest det praktiske, hvem jeg må kontakte.

Vi er to søsken, så blir ikke alene om dette.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Reis inn til skifteretten og snakk med dem. De kan gi deg råd. Du fikk vel også papirer fra begravelsesbyrået med huskeliste på hvem du skal kontakte?

Skrevet

Finnes ikke gjeld, så den biten er ikke noe problem.Når det gjelder arv, salg osv. Så vil vi vente med dette, til ting har roet seg og vi kommer til hektene igjen. Er mest det praktiske, hvem jeg må kontakte.Vi er to søsken, så blir ikke alene om dette. Anonymous poster hash: d642b...719

Når du har påtatt deg ansvaret for å skifte, så er du ansvarlig, juridisk, for alt som blir gjort i boet.

Når der ikke er gjeld, så kan ikke banken hjelpe deg med noe.

• Liker 2
Skrevet

Reis inn til skifteretten og snakk med dem. De kan gi deg råd. Du fikk vel også papirer fra begravelsesbyrået med huskeliste på hvem du skal kontakte?

Tusen takk, skal sjekke det nå.

Skrevet

Vær obs på at det kan komme krav om restskatt neste år!

Anonymous poster hash: 3f0d6...b26

Skrevet

Trist å høre om faren din.

Nå er det en stund siden jeg var igjennom noe lignende.

Men jeg fylte hvertfall ut et skjema til skatteetaten angående arv.

Som andre nevner så må du nok ta deg en ringerunde og stoppe alle abonnementer din far hadde.

Det er greit å ha en kopi klar av skifteattesten siden noen av de kanskje vil ha det.

Husker ikke om Coop forlangte det.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Trist å høre om faren din.

Nå er det en stund siden jeg var igjennom noe lignende.

Men jeg fylte hvertfall ut et skjema til skatteetaten angående arv.

Som andre nevner så må du nok ta deg en ringerunde og stoppe alle abonnementer din far hadde.

Det er greit å ha en kopi klar av skifteattesten siden noen av de kanskje vil ha det.

Husker ikke om Coop forlangte det.

Jo, Coop forlanger skifteattest. 

Skrevet

Du må bare begynne på dette nå. Dette er ikke noe man kan vente med. Ta ringerunden og stopp alt av abonnement, forsikringer osv osv. Mange forlanger skifteattest, så den må du få så fort dom mulig.

Anonymous poster hash: 38248...e89

• Liker 1
Skrevet

Tusen hjertelig takk.

Skifteattest og kopier har jeg alt fått. Så skal starte ringe runde på mandag. Forsikringer på hus/bil/hytte må jo gå frem til salg, det samme med vann og strøm. Men alt annet må jeg få stoppet.

Tipset om restskatt er en slik ting man fort kan glemme, så takk for det. Kontakter banken på mandag, avslutte kontoer der, oppretter en ny konto så alt blir samlet, fra formue og salg. Hus/hytte/bil skal selges, innventar tror jeg vi fint skal fordele, ingen sterke ønsker om enkelt ting uansett.

Trodde Nav fikk beskjed fra folkeregisteret, men må tydligvis gi beskjed.

Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med. 
Vil bare gi deg en klem  :hug:

Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med. 

Vil bare gi deg en klem  :hug:

Næmmen, så god du er, blir så glad det finnes mennesker som deg. Tusen takk.

Skrevet

:hug: 

Dette klarer du fint. Det er bare litt uoversiktlig enda. Om du setter deg ned med et blankt ark og noterer ned skatt, nav, abonnementer, etc så går det bra. 

Du kan be om skatteoppgjør hos skatteetaten i år så slipper du å tenke på noe til neste år. 

Men skriv en liste og strek ut etterhvert. Det gjør det litt mer overkommelig. Er så mye å huske på samtidig som både hjerne og kropp er helt lammet. 

Skrevet

:hug:

Dette klarer du fint. Det er bare litt uoversiktlig enda. Om du setter deg ned med et blankt ark og noterer ned skatt, nav, abonnementer, etc så går det bra. 

Du kan be om skatteoppgjør hos skatteetaten i år så slipper du å tenke på noe til neste år. 

Men skriv en liste og strek ut etterhvert. Det gjør det litt mer overkommelig. Er så mye å huske på samtidig som både hjerne og kropp er helt lammet. 

Tusen takk, er jo sån man føler seg. Men skal ta imot ditt råd, ta et punkt av gangen. Skal så ta kontakt med skatteetaten, alt som er unnagjort, jo bedre. Takk igjen.

Skrevet

Sender deg en stor klem jeg og <3

Anonymous poster hash: f5b63...00f

Gjest morhjertegod
Skrevet

Sender deg en stor klem jeg og <3

Anonymous poster hash: f5b63...00f

Tusen takk !

Gjest morhjertegod
Skrevet

TS her. Tusen takk for hjelp her inne, trenger ikke være anonym når man bare får fornuftige svar. 

Da har jeg tatt noen tlf.

Nav og andre pensjon utbetalinger trenger man ikke gi beskjed til, det går automatisk. Det samme gjelder skatt, men man kan ordne selvangivelsen nå, i steden for å vente til den vanlige beregningen.

Stoppet alt, utenom strøm og vann/kloakk frem til salg av bolig/hytte. 

Veldig glad for rådene jeg har fått, trengte bare sortere tankene og hvor jeg skulle starte. Takk.

Skrevet

Så bra at det har ordnet seg. 

Det er ikke enkelt å finne et sted å starte når man skal gjøre opp et dødsbo og da er det greit å få litt hjelp til å sortere litt. :hug:

Skrevet

Hvordan vet man egentlig alt hva den avdøde hadde av abonnementet og slikt?

Anonymous poster hash: aad2d...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...