Gå til innhold

Jeg eier 25%, han 75% av leiligheten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden kjøpte vi leilighet med denne fordelingen. Jeg skal nå kjøpe de siste 25% ene slik at vi eier 50/50. Må jeg betale dokumentavgift da?

Anonymous poster hash: dfb4a...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: b4c9a...a11

Skrevet

Lag en privat avtale om at du kjøper deg opp til 50 %, men dropp tinglysning av endret eierandel så lenge dere ikke er gift.

Dere kan også tinglyse en urådighetserklæring, som dere inngår i tillegg til samboeravtalen, slik at han ikke kan råde over "sin" andel av boligen uten ditt samtykke.

• Liker 2
Skrevet

Om man har bodd sammen over to år faller dokumentavgiften bort

Skrevet (endret)

Om man har bodd sammen over to år faller dokumentavgiften bort

Det er så vidt jeg vet kun gjeldende når samboerforholdet oppløses, altså når den en skal kjøpe den andre ut, ikke når en skal kjøpe seg inn.

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde rett, men det var ikke det vi fikk beskjed om. Så da er løsningen som en beskriver over her, et ikke tinglyst skjøte og en tinglyst urådighetserklæring. Det er tinglysningen av skjøtet som utløser dokumentavgiften, mens tinglysning av urådighetserklæringen kun koster et rettsgebyr (mener jeg). Urådighetserklæringen hindrer samboeren din i å selge eller pantsette huset uten ditt samtykke.

Så lenge dere har et skjøte som beskriver eierandelen er det like juridisk bindende for dere, uavhengig av om det er tinglyst eller ikke, men det gir ikke sikkerhet mot kreditorer. Dvs at din samboers kreditorer kan ta pant i eiendommen uten hensyn på din eierandel.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...